Érdekes eltérés látott napvilágot Oroszországban a 2018-as labdarúgó-világbajnokság előkészületei közepette. A kormány számításai majdnem a hármszorosát teszik ki az Oroszországi Államvasutak által közzétett összegnek. A kérdés egyelőre még vitatott, illetve a különbség okaira nem derült fény.
2010 decemberében Oroszországot választották a 2018-as FIFA Labdarúgó-Világbajnokság színhelyévé. Vlagyimir Putyin kormányfő ezt követően zürichben bejelentette, a stadionok felépítésének költsége megközelítőleg 10 milliárd dollár lesz, amely nagyságrendileg megegyezik a dél-afrikai eseményre költött összeggel.
Azonban Oroszországban nem csak a stadionokra kell pénzt fordítani, sőt az igazán nagy kiadásokat az infrastruktúra fejlesztése emészti fel. Már korábban is várható volt, hogy a hatalmas ország és a 13 helyszín, amelyek közül egyesek hatalmas távolságra fekszenek egymástól nagy beruházásokat fognak igényelni 2018-ig. Putyin már korábban is biztosította a világ közvéleményét arról, hogy a logisztikai problémák felszámolásának érdekében mindent meg fognak tenni és ez nem fog nehézséget jelenteni sem a szurkolók, sem pedig a játékosok számára.
Alekszandr Novak, orosz pénzügyminiszter-helyettes számolt be a Vedomosztyi lapnak február 18-án a várható költségek alakulásáról. Állítása szerint a szükséges infrastruktúra kiépítéséhez 137 milliárd euróra lesz szükség, amelyet új gyorsvasúti vonalak kialakítására fognak felhasználni. Moszkvából kiindulva közvetlen kapcsolatokat létesítenek Szocsival, Jekatyerinburggal és Szamarával.
Novak hozzátette, a pénzügyi helyzet nem egyszerű, mivel hatalmasak a kiadások, ezért az adatok nem tekinthetők véglegesnek. Többek között egyeztetésekre lesz szükség az állam és az Oroszországi Vasutak (RZSD) között is a beruházásokat illetően. Korábban Putyin azt is bejelentette, hogy megteremtik a részvétel lehetőségét a magántőkések számára is, utalva itt például Abramovics esetleges részvételére az előkészületekben.
A pénzügyminisztérium számításaival az RZSD nem ért egyet, állítja Denis Muratov, a Szkorosztni Magisztrali elnevezésű projekt igazgatója, aki a Moszkva és Szentpétervár közötti nagysebességű vasútvonal építtetéséért felelős. Elmondása szerint a különböző gyorsvasúti fejlesztések költsége mindössze a hivatalos állami becslések összegének az egyharmadát teszi ki, vagyis körülbelül 50 milliárd eurót. Muratov hozzátette, hogy az új szerelvények a Moszkva és Szentpétervár közti 660 km-t 2 és fél óra alatt teszik majd meg és maximális sebességük 400 km/h lesz.
A két összeg közti különbség oka egyelőre nem egyértelmű. Egyes oroszországi szakértők szerint az eltérő elszámolási rendszerek okozzák ezt, továbbá az a tény, hogy más és más élettartammal számolják ki a költségeket, amely jelentős különbséget okozhat a végelszámolást illetően.
Mindenesetre a szervezők előtt még számos bonyodalom és nehézség tornyosul, de az orosz miniszterelnök elmondása szerint azért is választották Oroszországot a rendezésre, mert egészséges a gazdaság, stabil a politikai rendszer, valamint megfelelő a társadalmi környezet is egy világméretű sportesemény lebonyolításához.
Rózsa József