Sokak szerint ezért papírtigris Brüsszel

Bár a Juncker-Bizottság megalakulásakor a kilátásba helyezett prioritások egyike épp a ’Demokratikus változás Uniójának’ létrehozása volt, a legújabb felmérések mind a demokratikus fordulat elmaradását említik. Az emberarcú integráció igénye nem újkeletű, azonban a Közösség előtt álló problémahalmaz mindinkább rávilágít a polgárok politikai mobilizációjának szükségességére.

Az Európai Uniót jellemző demokratikus deficit, egyszerűen fogalmazva Brüsszel és az állampolgárok távolsága, évek óta a kritikusok egyik legkedveltebb érve az európai egységfolyamattal szemben. A probléma meghatározása már az integráció korai szakaszában megszületett, és eleinte egyértelműen az Európai Parlament erejének növekedésével fonódott össze. A képlet rendkívül egyszerűnek tűnt, hiszen a szuverenitástranszfer egyre nagyobb mértéke maga után vonta az igényt, hogy a közösségi parlament nemzeti társaihoz hasonló jogkörökkel rendelkezzen. Ennek következtében az 1979 óta a polgárok által közvetlenül választott testület a hatásköri arányok kiegyenlítésével mára társjogalkotó az Európai Unió Tanácsa mellett.

 

A tavaly november elsején hivatalba lépett Juncker-Bizottság sem mulasztotta el a közvetlen legitimáció érdekében történt szerkezeti változásokra felhívni a figyelmet, hiszen a 2014 májusában az EU állampolgárai már nem csak az Európai Parlament összetételéről döntöttek, hanem (közvetetten)  az Európai Bizottság következő elnökének személyéről is. A kritikusok szerint ez hiába célozta a demokratikus kontroll növelését, sem az intézményi egyensúlyt, sem a demokratikus deficit problémáját nem orvosolta  az európai állampolgárok szerepének ennyire csonka megerősítése.

Érzékelve, hogy a kritikák nem alaptalanok, a Juncker-Bizottság konkrét célokkal próbálta új alapokra helyezni a Parlamenttel fennálló viszonyát, s az így megszületett reformcsomag többek között a bürokratikus akadályok felszámolására, vagy az uniós intézményekben dolgozó nők számának növelésére fektetett hangsúlyt. Az Európai Bizottság elnöke, Jean-Claude Juncker a demokratikus és polgárközeli Európa igényére reflektálva elmondta, hogy „Nem foglalkozhatunk az Európában felmerülő problémák mindegyikével uniós szinten. A nagy dolgokra kell odafigyelnünk”. Az Európai Unió egészen komplex, többszintű kormányzati rendszerét elnézve ez a kijelentés helytálló, ugyanakkor a legújabb felmérések kivétel nélkül az állampolgárok és Brüsszel közti hatalmas szakadékra hívják fel a figyelmet.

A Carnegie Europe európai think tank február elején tette közzé kutatását, mely átfogóan vizsgálja az EU demokratikus jellegének problémáját, és meglehetősen rossz képet fest a polgárközeli Európa jövőjéről. Az ’Ahol az EU csalódást okoz’ fejezet a strukturális reformokkal szemben uniós részről az érzelmi intelligencia hiányára hívja fel a figyelmet. Az elsőre meglepő koncepció lényege, hogy a távoli, elitista intézmények erősítése helyett közvetlenül az állampolgárok szerepvállalását kéne támogatni, mégpedig az információs technológia eszközeivel. A kutatás szerint itt szükség lenne a parlamenti képviselők minél aktívabb részvételére, példaként említve Marietje Schaake holland képviselőasszonyt, aki a közösségi oldalakon rendszeresen kikéri követői véleményét az aktuálpolitikai kérdésekről, majd azt a jelentéseiben is rögzíti.

Az egészen hosszú dokumentum tehát abból indul ki, hogy a demokrácia azon formáját kell erősíteni, amit az uniós polgárok a mindennapjaikban is érzékelnek és alkalmaznak. Ez a képviseleti demokrácia helyett a részvételi demokrácia igényét teremti meg, hogy a politikai döntések minél szélesebb társadalmi bázis bevonásával történjenek, ehhez pedig nem feltétlenül csak a régóta alkalmazott mobilizációs eszközöket kell igénybe venni. Itt kiemelendő az európai polgári kezdeményezés szerepe, melyet a Lisszaboni Szerződés rögzít, mint a részvételi demokrácia uniós polgárok előtt álló lehetőségét. A kutatás szerint bár becsülendő, hogy a Közösség elsődleges joganyagában szerepel a polgárok jogalkotási folyamatba való bevonása, annak gyakorlati megvalósulása elmarad a várakozásoktól. Példaként lehet említeni a „A víz és szennyvízhálózat emberi jog!” kezdeményezést, melyet a nagy polgári támogatottság ellenére a Bizottság csak félvállról kezelt.

Az európai állampolgári kezdeményezés a fentiek tükrében ugyancsak félkész megoldásnak tűnik, ráadásul az azonnali visszacsatolás logikájának sem felel meg. Az, hogy az Európai Unió lakosainak több mint hatvan százaléka úgy gondolja, hogy az ő érdekeit nem képviseli a szervezet, a szupranacionális hatáskörök növekvő száma mellett nem tartható adat. Ráadásul az unióellenes politikai pártok térnyerése és növekvő száma is a minél előbbi lépések megtételét indokolná. Ennek ellenére a kutatások többsége, így a Carniege Europe bemutatott dokumentuma sem kínál teljes megoldást, sőt, mondhatni több sebből vérzik.

A sokat hangoztatott kritika, mely szerint az uniós döntések legitimitásának alacsony a foka, egészen biztosan nem oldható meg kizárólag az ‘érzelmi intelligencia’ növelésével. A strukturális változásokat pedig nem csak az EU többszintű kormányzati rendszerének fejlődési kényszere indokolja, hanem a polgárközeli Európa igénye is. Ez persze nem csak az Európai Parlament hatalmi jogosítványainak megerősítésében rejlik, hanem az átláthatóság, megfelelő információközlés és aktív civil szféra biztosításában is. A demokratikus deficit jelenségét tehát nem szabad egyoldalúan értelmezni, és minden hibát a számlájára írni, az ‘utolsó esély’ Bizottsága pedig több-kevesebb sikerrel, de ezen fáradozik.

Tamara Judi

Friss hírek

cafebrunchbudapest.com

Egy ínycsiklandó péksütemény (x)

New York lüktető városának gazdag kulináris hagyománya ihletett egy különleges reggeli élményt, amely most Budapest belvárosában is elérhető. Ha egy finom, és különleges falatra vágysz, érdemes ellátogatnod a város egyik kiemelkedő reggeliző helyére, ahol a világhírű New York-i sütemények izgalmas változatai várják a vendégeket.

Read More »