A belföldi vasúti személyszállítási piac megnyitását, a vasúti pályafenntartók függetlenségének megteremtését, és a piaci működés engedélyezésének központosítását fogja javasolni az Európai Bizottság a decemberben bemutatandó negyedik vasúti jogszabálycsomagban – vetítette előre a testület közlekedési igazgatója egy brüsszeli konferencián. A piac alapvetően támogatja a további liberalizációt, de óvatosságra is inti az EU-t.
A közlekedési uniós biztos korábbi ígéretének megfelelően európai vasúti szuperhatóság felállítását fogja kezdeményezni az Európai Bizottság a decemberben bemutatandó negyedik vasúti jogszabálycsomagban. A testület közlekedési igazgatója az Európai Parlamentben rendezett konferencián körvonalazta a majdani liberalizációs csomag főbb elemeit, amellyel a Bizottság szerint végképp megnyílhat a verseny előtt az európai vasúti piac.
Jean-Eric Paquet elmondta, a csomag legfontosabb pontja a belföldi személyszállítási piac megnyitása lesz. Az igazgató arról nem beszélt, hogy mikor valósulhat meg a teljes nyitás, de a Bizottság biztosan javasolni fogja ezt decemberben. Mindez azt jelentené, hogy a jövőben bármely európai uniós vasúti társaság előtt nyitva lesz a lehetőség, hogy járatot indítson egy másik EU-tagállam két pontja között.
Példának okáért az új piaci csomag értelmében egy nyugat-európai vasúti cég járatot indíthat majd két magyarországi város között a saját szerelvényeivel, amely így ár- és szolgáltatási versenyt generálhat a jelenleg még kvázi-monopolhelyzetben lévő magyar vasúttársasággal. Ugyanígy a magyar vasúti vállalatnak is joga lesz arra, hogy egy másik uniós országban járatokat indítson.
Beföldi járatok indítására eddig csak az adott tagországban működő állami vasúti cégnek volt lehetősége, az új szolgáltatók piacra lépésétől pedig azt várja a Bizottság, hogy beindulhat a verseny, ami alacsonyabb árakat és jobb minőségű szolgáltatásokat eredményezhet.
Jean-Eric Paquet elmondta, a vasúti hálózat egy részén továbbra is megmarad a közszolgáltatási kötelezettség, azaz egyes szakaszokon a tagállamok továbbra is közszolgáltatási szerződést köthetnek majd egyes vasúttársaságokkal a minimális szolgáltatás garantálására. Az Európai Bizottság viszont a negyedik csomagban javasolni fogja, hogy a tagországoknak kötelezően pályázaton kell majd kiválasztaniuk a közszolgáltatót.
Kiemelt szerepet szán az Európai Bizottság a decemberben bemutatandó jogszabályi javaslatokban a vasúti pályairányító vállalatoknak is, immár előírva a teljes függetlenségüket a vasúti szolgáltatóktól. Számos tagországban még mindig közös cég működteti a vasúti pályát, és a vasúti szolgáltatásokat, amelyben a verseny egyik legnagyobb gátját látja az Európai Bizottság. Az igazgató magyarázata szerint a közös tulajdon nagyban megnehezítheti az új szereplők piacra lépését, a pályairányítók ugyanis visszaélhetnek a jogosultságaikkal végsősoron a saját társvállalatuk piaci helyzetének megőrzése céljából.
A pályairányítóknak sokkal jobban együtt kell működniük egymással – mondta a bizottsági igazgató, elsősorban a transzeurópai közlekedési hálózat megfelelő irányítása céljából. Jean-Eric Paquet szerint ezek a vállalatok nem működnek hatékonyan, az együttműködés nehézkes a 27 egymástól jelentősen eltérő vasúti piac miatt.
A negyedik vasúti csomag harmadik eleme a tagállamok közötti nagyobb műszaki és jogi átjárhatóság megteremtése lesz. Ennek legfőbb szereplőjének az Európai Vasúti Ügynökséget (ERA) szánja az Európai Bizottság, amely a tagállami engedélyezési hatóságok fölé kerülne a tervek szerint. Ezzel megvalósulna az úgynevezett egyablakos ügyintézés (one-stop shop), amelynek lényege, hogy az EU területén működő vasúti szolgáltatóknak ezentúl a Valenciennes-i székhelyű európai hatóságtól kellene engedélyt kérniük ahhoz, hogy külföldi piacra lépjenek.
Az európai ügynökség egyfajta „európai útlevelet” biztosítana a szolgáltatóknak és az általuk üzemeltetett szerelvényeknek, ezzel az EU minden tagállamában forgalmi engedélyt szereznének. Az ERA feladata lenne az egységesített biztonsági előírások betartatása is a tagállamokkal. Jean-Eric Paquet továbbra is komoly piackorlátozó tényezőt lát az egymástól jelentősen eltérő biztonsági szabályokban. Brüsszel szerint eltántoríthat vasúti szolgáltatókat a külföldi piacra lépéstől a 27 különböző szabályozói környezet.
A piaci fogadtatásról lásd a csütörtöki hírlevelet!
Kitekintő / Bruxinfo.eu