Továbbra is bizonytalan a német fogyasztás

Javult valamelyest a fogyasztói hangulat Németországban, bár továbbra is inkább bizonytalanságot és aggodalmat tükröz. A lakosság vásárlási hajlandósága enyhén javult, a jövedelmi várakozásaikat kissé visszafogták, a gazdasági helyzet megítélése pedig alapvetően nem változott a GfK gazdaságkutató intézet és a Nürnbergi Piaci Döntések Intézete (NIM) decemberre vonatkozó várakozásokról készült kedden publikált felmérése alapján.

A GfK németországi fogyasztói hangulatindexe decemberre vonatkozóan 0,5 ponttal javult a novemberihez képest: mínusz 27,8 pontra az előző havi mínusz 28,3 pontról, és így kissé jobb lett az elemzők által várt mínusz 27,9 pontnál is.

A fogyasztói hangulat enyhe emelkedése a megtakarítási hajlandóság e havi 8,5 pontról 5,3 pontra történő csökkenéséből adódik.
„Három egymást követő hónap csökkenése után a fogyasztói hangulat az év végéhez közeledve stabilizálódik, de továbbra is nagyon alacsony szinten van, és a következő hónapokban nem látszik tartós fellendülés jele” – kommentálta a felmérés megállapításait Rolf Bürkl, a NIM fogyasztói szakértője. „A hangulatot továbbra is a bizonytalanság és az aggodalom jellemzi.”

Ez a bizonytalanság különösen a megtakarítási hajlandóságban mutatkozik meg. A NIM által nemrégiben végzett mélyreható elemzés is ezt támasztja alá: a fogyasztókat kifejezetten arról kérdezték, hogy miért gondolják, hogy most van a megfelelő pillanat a megtakarításra. A nyílt felmérésben a résztvevők mintegy harmada azt állította, hogy a jelenlegi politikai és gazdasági helyzet nagyon elbizonytalanítja őket.

Ennek következtében aggódnak, és úgy vélik, hogy a legjobb, ha megtakarítják a pénzüket. A jelenlegi konfliktusok, például az ukrajnai és a közel-keleti háború mellett elsősorban a magas németországi infláció erősíti a megtakarítási hajlandóságot.

„Ez empirikusan megerősíti, hogy a megtakarítási hajlandóság kevésbé a tudatos pénzügyi befektetések mutatójaként, hanem sokkal inkább a fogyasztói bizonytalanság mértékeként értelmezhető” – mondta Rolf Bürkl.

„Ez azonban fordítva azt is jelenti, hogy a fogyasztói hangulat fenntartható helyreállításához az infláció ésszerű szintre való visszahozása és a nemzetközi válságok megoldása szükséges.”

Forrás: MTI

Hozzászólások ()

Friss hírek

A kávéról kicsit másképp (x)

Hatékonysági és újrahasznosítási lázban ég a világ, miért éppen a kedvenc forró fekete italunk alapanyaga lenne híján az alternatív felhasználási ötletekből, miért éppen a benne rejlő lehetőségeket ne aknáznánk ki?

Read More »