Az Európai Bizottság olyan tervet dolgozott ki, amely lehetővé teszi a kizárólag klímasemleges e-üzemanyaggal működő új autók értékesítését 2035 után is, ezzel próbálva megoldani a Németországgal a belsőégésű motorral hajtott autók kivezetése miatt kialakult vitát.
A Reuters által kedden ismertetett javaslattervezet szerint az Európai Unióban új járműkategóriát kellene létrehozni a kizárólag szén-dioxid-semleges üzemanyaggal működő autók számára. Az ilyen járműveknek olyan technológiát kellene alkalmazniuk, amely megakadályozza, hogy más üzemanyagok használata esetén közlekedni tudjanak – áll a tervezetben.
Ez magában foglalna egy „üzemanyag-indító rendszert”, amely megakadályozná, hogy az autó elinduljon, ha nem szén-dioxid-semleges üzemanyaggal tankolják – áll a tervezetben.
A javaslat lehetőséget adhat az autógyártóknak arra, hogy 2035 után is értékesítsenek belső égésű motorral hajtott járműveket, amikortól a tervezett uniós jogszabály betiltaná az új, belsőégésű motorral szerelt autók értékesítését. Ennek a kitételnek az alkalmazását leginkább a Porsche és a Ferrari szorgalmazta, előbbi már jó ideje kísérletezget szintetikus üzemanyagokkal – de ha valóban bekerül a jogszabályba a módosítás, akkor vélhetően a német prémiummárkák is hagynak majd teret a hagyományos motoroknak.
2025 is kritikus dátummá vált
A 2035-ös kivezetési dátum mellett az utóbbi napokban egy jóval közelebbi változás, a 2025 közepére tervezett Euro-7-es kibocsátási normára történő átállás is heves vita tárgyává vált. Egyre több autómárka vezetősége jelzi, hogy az új normákhoz történő alkalmazkodás túl nagy terhet róna a gyártókra, így halasztásért vagy átmeneti időszak alkalmazásáért lobbiznak.
Martin Daum, a Daimler Trucks vezetője március 10-én jelentette ki, hogy az átállás eurómilliárdokba kerülne az iparágnak. Az Audi vezérigazgatója szerint a szükséges alkatrészek kifejlesztése több időt vesz igénybe, mint ami rendelkezésre áll, a Skoda pedig egyenesen gyárbezárással fenyegetőzik.
Martin Jahn, az Audi mellett szintén a Volkswagen csoporthoz tartozó Skoda értékesítési és marketingvezetője szerint a vállalat kénytelen lenne bezárni Mlada Boleslav-i üzemét és beszüntetni a kisebb modellek, például a Fabia, a Scala és a Kamiq gyártását. Ennek következményeként pedig a beszállítókkal együtt összességében több mint 10 000 munkahely kerülne veszélybe Csehországban.
Politikai fonton is előkerült a kérdés, a Cseh Köztársaság, Németország, Olaszország, Lengyelország, Portugália, Románia, Magyarország és Szlovákia közlekedési miniszterei múlt hétfőn találkoztak, hogy megvitassák az Euro 7 javaslat módosítására irányuló erőfeszítéseiket. A cseh közlekedési miniszter, Martin Kupka elmondása szerint az országoknak fenntartásaik vannak az Euro 7 rövid bevezetési határidejével kapcsolatban.
Az EU szerint az intézkedés egészségügyi előnyei messze meghaladnák a költségeket, de az autógyártók arra figyelmeztettek, hogy az intézkedés megvalósíthatatlanul drága fejlesztési költségeket jelentene.
- Kapcsolódó cikkeink:
Forrás: Automotive News Europe / Techzle