Super Bowl-lázban ég Amerika

Rekordbevételeket hozhat 2023-ban amerikai sportgazdaság legnagyobb súlyú eseménye, az amerikai futball bajnokság, az NFL döntője vasárnap. A Super Bowl dollármilliárdokat mozgat meg egyetlen nap alatt.

Az előzetes várakozások szerint a 2023-as mérkőzés napja a kiskereskedelem számára 16,5 milliárd dollár többletbevételt hoz, elsősorban az élelmiszer- és italeladások növekedése miatt. A sportfogadásban 16 milliárd dollárt generálhat a mérkőzés, az esemény továbbá az amerikai reklámipar számára is az év egyik kiemelkedő napja: a 2023-as televíziós reklámidő 7 millió dollár 30 másodpercért, ami rekord, és 500 ezer dollárral haladja meg a tavalyi árat.

Idén a Super Bowl kizárólagos közvetítési joga a Fox csatornáé, amely csak a mérkőzés alatt mintegy 600 millió dollár reklámbevétellel számol. Szerdán a Fox médiatársaság elnök-vezérigazgatója, Lachlan Murdoch arról beszélt, hogy minden másodpercet sikerült értékesíteniük. Tavaly az NBC tévétársaság közvetítette a futballdöntőt, amelynek 578 millió dollár bevétele származott a mérkőzésből.

A hirdetők a Super Bowl-ra külön reklámokat gyártanak, sztárok részvételével, ami a hirdetési ipar másik oldalán további forgalmat generál.

A hirdetők összetétele egyben jól tükrözi az amerikai gazdaság pillanatnyi helyzetét. Az összegzések szerint idén a kriptovaluta-cégek és az autógyártók kevesebbet költenek a döntőre, jelezve, hogy ezek az iparágak nehézségekkel küzdenek, ugyanakkor a nagy élelmiszergyártók, a technológiai cégek és a streamingcsatornák ellensúlyozzák a kiesést.

50 millióan fogadhatnak

Az amerikai játékszövetség (American Gaming Association) kedden megjelent felmérése szerint idén rekordszámban készülnek fogadni az amerikaiak. A mérkőzéssel összefüggésben 50,4 millió ember, az amerikai felnőtt lakosság mintegy ötöde tervez feltenni valamilyen tétet, ami a szervezet közleménye szerint 60 százalékos növekedés, és összesen 16 milliárd dollár bevételt termel a sportfogadás ágazatának.

A várt rekordban az is szerepet játszik, hogy az internetes sportfogadás egyre népszerűbb az Egyesült Államok egészében, illetve egyre szélesebb körben elérhető – hangsúlyozza a játékszövetség közleménye. A tavalyi Super Bowl óta négy újabb államban – Ohióban, Marylandben, Kansasben és Massachusettsben – tették elérhetővé az online sportfogadást.

https://www.instagram.com/p/CoBhT-mr-hs/

A mérkőzésnek otthont adó városnak, illetve államnak több száz millió dollár bevételt generál a mérkőzés, amelyet idén az Arizona állambeli Glendale State Farm Stadionban játszanak. Anthony Evans, az Arizonai Egyetem vezető gazdaságkutatója elmondta, hogy nyolc éve, amikor a Super Bowl-t legutóbb Arizona államban rendezték, mintegy 719 millió dollárt hozott az esemény.

Az összeg most is ilyen nagyságrendű lehet, a többi között tartalmazza a csapatok, az azokat kísérő személyzet, az újságírók és a nézők szálláshely- és vendéglátási kiadásait, valamint egyéb költéseit. Az állam költségvetésének az idegenforgalmi és egyéb, fogyasztást terhelő adók jelentenek pluszbevételt – sorolta a szakember az egyetem honlapján kedden megjelent interjúban. Hozzátette, hogy kutatásai alapján az államkassza csaknem 30 millió dollárra számíthat.

A Super Bowl megrendezése kiadást is jelent, az előzetes számítások szerint például a mérkőzés félidejére tervezett, sztárokat felvonultató show-műsor 13 millió dollárba kerül. A legnagyobb név az idei mérkőzés félidejében az énekesnő Rihanna.

A döntő a részt vevő csapatok játékosainak is komoly bevételi forrás. Tavaly a győztes, a Los Angeles Rams játékosai – a dicsőséget jelentő bajnoki gyűrű mellett – fejenként 150 ezer dollárt kaptak a Super Bowl-on elért sikerért, míg a vesztes Cincinnati Bengals tagjai 75 ezer dollárral lettek gazdagabbak.

Az idei, 57. Super Bowl-döntőn – amelyen a Kansas City Chiefs és a Philadelphia Eagles csap össze – az előzetes közlések alapján a győztes csapat tagjai 157 ezer dollárt vihetnek majd haza, míg a vesztesek 82 ezret.

Forrás: MTI / Instagram

Hozzászólások ()

Friss hírek

Volvo XC60 Recharge

Erős negyedévet zárt a Volvo

A kínai Geely többségi tulajdonában lévő Volvo Cars rekordszámú, 182.687 járművet értékesített az idei első három hónapban, 12 százalékkal többet az egy évvel korábbinál. A tisztán elektromos autók aránya 21 százalékra emelkedett az egy évvel korábbi 18 százalékról.

Read More »