Növekvő veszteségről számolt be a „Vásárolj most, fizess később” üzleti modellt alkalmazó ausztrál cég, az Afterpay, melyet nemrég a Twitter vezérigazgatójának másik cége, a Square vásárolt fel.
Jack Dorsey, a Twitter társalapítója és vezérigazgatója augusztus elején jelentette be, hogy fizetési szolgáltató cége, a Square részvénycserés felvásárlási ajánlatot tett az ausztrál Afterpay vállalatnak, melyet utóbbi el is fogadott. Az ügylet értéke 29 milliárd amerikai dollár – a legnagyobb értékű felvásárlás az ausztrál gazdaság történetében – , ami jól mutatja, hogy a piaci szereplők mekkora potenciált látnak a Buy Now, Pay Later, röviden BNPL, azaz „Vásárolj most, fizess később” üzleti modellben.
Az ajánlat fogyasztói szempontból kétségtelenül csábító, ennek köszönhetően az amerikai Worldpay kutatása szerint 2020-ban a BNPL típusú tranzakciók már 2,1%-os részesedéssel bírtak a globális e-kereskedelmi piacon, és várakozásuk szerint ez az arány 2024-re 4,2%-ra fog emelkedni, azaz duplázódik.
A módszer ellenzői azzal érvelnek, hogy a BNPL típusú tranzakciók gyakorlatilag hitelfolyósítások, de nem előzi meg őket megfelelő hitelbírálati folyamat, így a szokásosnál magasabb a nemfizetés kockázata. A BNPL-adósságok minőségének értékelése és a hitelkockázatok kezelése még a jövő kérdése, az Afterpay eredménye egyelőre nem ezen, hanem a terjeszkedéshez szükséges magas marketing költségeken csúszott el.
Az Afterpay a június végével végződő üzleti évében 132,6 millió ausztrál dolláros (kb. 96 millió USD) nettó veszteséget ért el, szemben az előző évi 42,8 millió ausztrál dolláros mínusszal, azaz a veszteség több mint háromszorosára nőtt egy év alatt. A tulajdonosokat ugyanakkor vigasztalhatja, hogy az új piacokra történő belépéssel az eladásokat is sikerült közel megduplázniuk. A növekvő marketing aktivitásnak köszönhetően a cég Észak-Amerikában is erőteljesen terjeszkedett, és mára ez a régió vált a cég legnagyobb piacává, megelőzve Ausztráliát.
Az Afterpay közleményéből az is kiderült, hogy idén 16,2 millióval nőtt az aktív vásárlók száma, ami 63%-os növekedés az előző évi adatokhoz képest és naponta mintegy 25 ezer új vásárló regisztrál a platformra. A növekedés láthatóan megvan, a profit még kérdéses.
A teljes cikk angol nyelven a Capital.com oldalán olvasható.
A regisztrációs felület ide kattintva érhető el.