Az USA javára döntött a WTO az Airbus támogatásai ügyében

A Kereskedelmi Világszervezet (WTO) engedélyezte az Egyesült Államoknak, hogy 7,5 milliárd euró értékű európai terméket sújtson büntetővámmal az Airbus európai repülőgépgyártónak nyújtott, tiltott uniós támogatások miatt. Az USA a WTO engedélyének birtokában így törvényesen vethet ki büntetővámot európai termékre, akár már a hónap végétől kezdődően.

A szerdán nyilvánosságra hozott határozat a WTO történetének eddigi legjelentősebb választottbírósági döntése, amely mérföldkövet jelent a nagy repülőgépgyártók, az európai Airbus és az amerikai Boeing között 15 éve húzódó vitában, és amely tovább élezheti az Egyesült Államok és az Európai Unió amúgy is feszült kereskedelmi kapcsolatait.

Az Európai Bizottság a döntés kihirdetése után azonnal jelezte, hogy ellenlépéseket tesz, ha az amerikai kormányzat a WTO engedélye alapján megemeli az Európából érkező termékek vámtarifáit.

„Ezek elrendelésével az Egyesült Államok arra kényszerítené az Európai Uniót, hogy ugyanígy járjon el. Márpedig ez csupán károkat okozna a vállalkozások és a polgárok számára az Atlanti-óceán mindkét partján, ahogy ártana a nemzetközi kereskedelemnek, illetve a légiközlekedési ágazatnak is” – figyelmeztetett a brüsszeli testület.

A közleményben megerősítették, hogy az EU kész tárgyalásokat kezdeni az ügyben egy kiegyensúlyozott és tisztességes megoldás érdekében. Cecilia Malmström uniós kereskedelmi biztos úgy vélekedett, hogy a tervezett amerikai intézkedések ugyan így jogszerűek, de „rövidlátóak és kontraproduktívak” lennének.

Az Airbus-ügy 2004-ben kezdődött, amikor az Egyesült Államok azzal vádolta meg Nagy-Britanniát, Franciaországot, Németországot és Spanyolországot, hogy tiltott szubvenciókat alkalmaz és ezzel támogatja az Airbus bizonyos termékeinek gyártását. A Kereskedelmi Világszervezet bonyolult és hosszadalmas vitarendezési rendszerében tavaly májusban született meg a végleges döntés, amellyel kimondták, hogy nem szüntette be teljesen az Európai Unió az Airbusnak nyújtott tiltott állami támogatásokat.

A WTO igazat adott Washingtonnak abban, hogy az uniós szubvenciók több milliárd dolláros kárt okoztak a Boeingnek a szélestörzsű gépek piacán az elmaradt profitok miatt.

Mindazonáltal Brüsszel hamarosan visszavághat, ugyanis 2005 óta a Boeing ellen is hasonló eljárás folyik a WTO előtt. Az Európai Unió azzal vádolta a vállalatot, hogy a WTO szabályaival nem összeegyeztethető támogatást kapott az amerikai kormányzattól. A WTO vitarendezési testülete áprilisban elmarasztalta az Egyesült Államokat, és várhatóan hat hónapon belül hoz döntést az unió kárigényéről. Az Európai Unió 12 milliárd dolláros kárigényt terjesztett elő, de valószínű, hogy a WTO ennél alacsonyabb összeget ítél meg.

  • Kapcsolódó cikkeink:

Forrás: MTI/Reuters/AFP

Friss hírek

Leapmotor C10

A németeknél egyelőre nem fogynak a kínai autók

A ténylegesen kínai autómárkák továbbra is ritkaságszámba mennek Németországban a német dpa hírügynökség által a jövő héten kezdődő Auto Shanghai szakvásár alkalmából összeállított, a KBA szövetségi gépjármű-nyilvántartó hivatal adataira támaszkodó elemzése alapján.

Read More »
https://www.hidraulikaszakuzlet.hu/

Mire használják az o-gyűrűt? (x)

A hidraulikus rendszerekben a tömítések rendkívül fontos szerepet töltenek be, de a pneumatikus berendezésekben is jelen vannak ezek az “apró” alkatrészek. Többféle tömítés létezik, amelyek közül az egyik leghatékonyabb az o-gyűrű. A fő feladata szabályozni a gáz- és folyadékáramlást.

Read More »
gardamax.hu

Miért érdemes odafigyelni a mezőgazdasági gépek festésére? (x)

A mezőgazdasági gépek nem épp irodai környezetben dolgoznak. Nincs klíma, nincs árnyék – van viszont por, sár, napsütés, eső, hajnali pára és néha még egy kis üzemanyagfolt is. A traktorok, kaszák, boronák és társaik nap mint nap kemény munkát végeznek a természet szeszélyei között, és közben a mechanikai kopás mellett bizony a külsejük is megviseltté válik.

Read More »