Világszintű gazdasági lemaradásban az EU

Az európai országok egyre nagyobb lemaradásban vannak versenyképességben Észak-Amerika és az ázsiai országok jó része mögött, mivel túl keveset fektetnek be kutatási-fejlesztési beruházásokba, valamint az infrastruktúra minőségének a fenntartásába – jelentette ki Werner Hoyer, az Európai Beruházási Bank (EIB) elnöke.

Az elmúlt 12-15 évben az európai országok bruttó hazai termékükből mintegy másfél százalékkal kevesebbet fordítottak kutatási-fejlesztési (K+F) kiadásokra, “mint észak-amerikai, kelet-ázsiai, délkelet-ázsiai, sőt dél-ázsiai versenytársaik” – jelentette ki Werner Hoyer az EU pénzügyminisztereinek informális bécsi találkozóján adott interjúban. “Aki azt gondolná, hogy ennek nem lesznek negatív következményei a versenyképességre és a termelékenységre nézve, az nagyon téved” – figyelmeztetett.

Az EIB elnöke elárulta: az uniós országok többsége nem tartja be a lisszaboni szerződésben lefektetett célt arról, hogy a bruttó hazai termék három százalékát kutatási és fejlesztési célokra fordítják. Az uniós átlag valójában sokkal inkább kettő, mint három százalék. “Sokkal innovatívabbakká kell válnunk, és a beruházásokat is ebbe az irányba kell terelnünk” – fogalmazott Hoyer. “Ellenkező esetben nem fogunk tudni lépést tartani a világgal. Az informatikai piacot például már úgy ahogy van, megkaparintották az amerikaiak és a kínaiak” – figyelmeztetett.

A másik ilyen fontos terület, amely komoly gondokat okoz, az az infrastruktúra. A genovai hídomlás ebből a szempontból egy fontos figyelmeztetőjel volt. Persze összességében azért annyira nem rossz a helyzet, mint a genovai hídnál volt, de hasonló eset bárhol megtörténhetett volna” – fejtette ki a pénzügyi vezető, emlékeztetve egyúttal három olyan rajnai hídra, amelyeket már csak terhelési korlátozással lehet használni.

Egy OECD-tanulmányt idézve az EIB elnöke hangsúlyozta, hogy a nagy infrastrukturális projektek esetében a bekerülési értéknek még legalább az ötven százalékát kell renoválására és modernizálásra fordítani az objektum teljes élettartama alatt. “Nem lehet egyszerűen egy új aszfaltréteg terítésével letudni a dolgot”. Az uniós átlag ehelyett legfeljebb csak a bekerülési érték egy harmada. “Programot kell indítanunk vagyonunk megőrzésére” – szögezte le az EIB elnöke.

  • Kapcsolódó cikkeink:

Forrás: MTI

Felkapott hírek

Friss hírek

Történelmi átalakuláson megy keresztül a Volkswagen

Az 1937-ben alapított Volkswagen története legnagyobb szabású átalakulásán megy keresztül. A belső égésű motorral szerelt utolsó VW-modell a 2030-as évek elején kerülhet piacra, és nagyjából 2040-ig értékesítik majd. Így tízéves átlagos élettartamot feltételezve 2050 körül tűnhetnek el végleg a hagyományos Volkswagenek az utakról.

Read More »

A honlap további használatához kérjük fogadja el a sütik használatát. További információt adatvédelmi tájékoztatónkban és a sütik kezelésére vonatkozó tájékoztatónkban talál.

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás