Nem biztos, hogy a brazil államfőt megmenti a dízelárcsökkentés

Már több mint egy hete tart az egész Brazíliát megbénító teherautósofőrök sztrájkja, a szakszervezetek egy része kiegyezne, egy másik részük viszont folytatná a megmozdulás sorozatot, annak dacára is, hogy az elnök már a hadsereget is bevetette.

A teherautósofőrök tiltakozását az váltotta ki, hogy a kormány a gázolaj literének 3,36 reálos árát felemelte 3.60-ra, azaz kb. 249 forintról 267-re. Válaszul a sztrájkolók az ország nagyobb útjainak, autópályáinak lezárásával reagáltak, közülük többen pedig már a kormány távozását is követelik.

A dízeláremelés miatt indított országos tiltakozás miatt valóságos káosz alakult ki az országban, ahol gyakorlatilag nincsen vasúti közlekedés és az áruszállítás 60 százaléka közúton történik.

Durvul a brazil kamionos sztrájk, közbeléphet a hadsereg

70 millió éhen pusztult csirke és a hadsereg

A helyzet súlyosságát jól mutatja, hogy általános üzemanyaghiány lépett fel, melynek hatására működésképtelenné váltak az ország déli területein lévő etanol gyárak, és hasonlóan jártak a repterek is. A húsfeldolgozók szerint mintegy 70 millió csirke pusztult éhen a sztrájk kirobbanása óta, mivel a tápjuk nem jutott célba.

A kormányzat szerint a szakszervezetek soraiba kormányellenes ügynökök épültek be, ráadásul Michel Temer államfő múlt pénteken a hadsereget és a nemzeti gárdát is bevetette az úttorlaszok felszámolására. Mivel így sem állt helyre a rend, vasárnap engedett a követelésének, és bejelentette, hogy 0,46 reallal csökkenti a dízel literenkénti árát – a mérséklés eredményeképpen a gázolaj literenkénti költsége már alacsonyabb, mint az emelés előtti 3.36 reál. Az elkövetkező hatvan napig megmarad ez az ár, utána pedig havonta felülvizsgálják majd, továbbá Temer azt is bejelentette, hogy a fuvarozók mentesülnek a fizetős autópályákon a díjfizetés alól, akkor is, ha teherautójuk éppen nem szállít árut. Mindezek ellenére a tiltakozók egy része eltökéltnek látszik a sztrájk folytatására.

Brazíliát az elmúlt 4 évben sorozatban érik a súlyos politikai válságok és botrányok

Az egész 2014 márciusában az „Autómosás akció” fedőnévre hallgató nyomozással indult, mely feltárta, hogy a nagy brazil állami olajvállalat, a Petrobras építőipari cégektől fogadott el kenőpénzeket. Ez már önmagában is kínos, ám amikor kiderült, hogy az ebből befolyó összegek egy részét az akkori kormánypártok egyike, a Munkáspárt további vesztegetésekre fordította, kitört a botrány. Ennek következtében ítélték 12 év börtönre idén áprilisban Luiz Inacio Lula da Silvát, az ország korábbi, nagy népszerűségnek örvendő elnökét is.

Petrobras: a brazil elnök személye is érintett lehet a korrupciós botrányban

Tovább nehezíti a brazíliai közállapotokat, hogy nem „Lula” az egyetlen elnök, akinek korrupciós vádakkal kell szembenéznie, hanem eddigi mindkét utódának is. A Lulát követő Dilma Rousseff abba bukott bele, hogy állítólag pénzeket mozgatott különböző költségvetési ágak között, ami a hatályos brazil jogszabályok szerint illegális. A jelenlegi államfőt, Michel Temert pedig a többi között azzal vádolja az államügyész, hogy pénzt fogadott el az egyik legnagyobb helyi húsfeldolgozó cég, a JBS főnökétől.

Ha mindez nem lenne elég, mindezekkel párhuzamosan halad az Odebrecht-ügy is. Ez a cég Latin-Amerika legnagyobb építőipari konglomerátuma, melynek volt igazgatója, a jelenleg korrupció miatt 19 éves börtönbüntetését töltő Marcelo Odebrecht beismerte, hogy 48 millió dollárral támogatta mind Rousseff, mind Temer választási kampányát, mely összeg egy részét illegális úton adta át.

Amennyiben ez az állítás igazolást nyer, az minimum Temer elnöki székébe, ha nem a személyi szabadságának elvesztésébe kerül.

Forrás: BBC / MTI / Kitekintő

Friss hírek

A világszerte népszerű lager Olaszországból (x)

Olaszország hazai gyártású sörei közül az egyik legismertebb a Peroni, amely szerte a világon kedvelt márka. A Forma-1 futamok iránt rajongók is ismerhetik, ugyanis az Aston Martin egyik fő támogatója. A cikkben annak járunk utána, hogy mit érdemes tudni erről a sörről.

Read More »