Ausztria megadóztatná a Google keresést és a Facebook-ozást

Ausztria azon gondolkodik, hogy megadóztatja a Google-höz vagy a Facebook-hoz hasonló digitális szolgáltatásokat nyújtó vállalatokat a nemzet internetezőinek tranzakciói után, így próbálva megszerezni a több mint egymilliárd eurós adókiesést, melyet ezek a cégek a társasági adókulcs kiskapuit kihasználva megtartanak.

A terv legambiciózusabb része a Twitter, a Google vagy a Facebook üzleti modelljeire irányul: arra a hallgatólagos megállapodásra, miszerint a keresés, a kedvelés, a posztolás és a tweetek mindaddig ingyenesek, amíg az emberek lehetővé teszik a vállalatok számára, hogy internet-felhasználói adataikat algoritmusokká tegyék és ezáltal „személyre szabott” hirdetésekkel bombázhassák őket az említett felületeken.

Andreas Schieder, az Osztrák Szociáldemokrata Párt frakcióvezetője szerint ez a „megállapodás” egyfajta barter üzlet, ezért az ilyen ügyletekre éppúgy hozzáadottérték-adót lehetne kiszabni, ahogyan azt a gazdaság egyéb területein teszik.

„Jelen esetben az üzleti tranzakció az, hogy a felhasználók a személyes adataikkal fizetnek. És az ilyen internetes cégek üzleti modellje az ezeknek az adatoknak a segítségével generált hatalmas bevételeken alapul” – mondta Schieder újságíróknak Bécsben.

A digitális vállalkozások ilyen szintű megadóztatása egy tágabb terv része, mely az ország társasági adótörvényének módosításának részét képezi. A csomag magában foglalja az „agresszív adótervezést” és a társasági adóelkerülést lehetővé tevő kiskapukat is, amelyek évente 1,5 milliárd euró kárt okoznak az országnak. Ez Ausztria éves vállalati adóbevételeinek körülbelül egyötödét teszi ki.

A szociáldemokraták tervének két másik eleme van, amely az internetes cégeket érinti: egyrészt kiterjesztenék a reklámbevételekre vonatkozó osztrák adómértéket a digitális formátumokra, másrészt tisztán megadóztatnák azokat a digitális szolgáltatásokat, amelyeket az osztrák felhasználók olyan vállalatoktól vesznek igénybe, melyek fizikailag nincsenek is jelen az országban.

Schieder szerint a Gazdasági Együttműködési és Fejlesztési Szervezet (OECD) már javaslatokat is tett az ilyen adók kiszámítására és végrehajtására.

„Szükségünk van egy új megközelítésre annak biztosítása érdekében, hogy az adókat ott fizessék, ahol bevétel és haszon keletkezik. Az OECD gyakorlati javaslatokat tett arra vonatkozóan, hogyan kell meghatározni ezeket a digitális létesítményeket adófizetési szempontból”- mondta a frakcióvezető.

A javaslatok elfogadásához Hans Joerg Schelling konzervatív pénzügyminiszter beleegyezésére is szükség van. A cél a digitális vállalatoktól származó adóbevételek emelése, valamint a nemzetközi vállalatok „hatékonyabb” adóztatása. Mindkettő a januárban elfogadott kormányzati politika frissítésének részét képezi.

Forrás: Bloomberg

Friss hírek

A világszerte népszerű lager Olaszországból (x)

Olaszország hazai gyártású sörei közül az egyik legismertebb a Peroni, amely szerte a világon kedvelt márka. A Forma-1 futamok iránt rajongók is ismerhetik, ugyanis az Aston Martin egyik fő támogatója. A cikkben annak járunk utána, hogy mit érdemes tudni erről a sörről.

Read More »