A lítium nagyhatalommá teheti Csehországot

A lítium iránti ipari kereslet rohamos növekedése újraéleszti a bányászatot a csehországi Érchegységben.

Az eredetileg az elektronikai eszközök akkumulátoraiban használt lítium iránti ipari kereslet ugrásszerűen megnőtt az elektromos autók elterjedésével párhuzamosan. Olyannyira, hogy az amerikai Tesla például már Európában is tervez építeni egy akkumulátorgyártó üzemet az ötmilliárd dolláros költséggel Nevadában épülő Gigafactory után.

Európában két nagy jelentősebb lítium lelőhely van, az egyik a csehországi Érchegységben, mintegy 1,2-1,4 millió tonna, a másik Szerbiában, nagyjából egymillió tonna. A cseh geológiai kutatóintézet felmérései szerint a érchegységi készletek zöme a cseh-német határon fekvő Cinovec bányaváros közelében található. Az 1378 óta működő cinoveci ón- és wolframbányákat 1991-ben zárták be, mert gazdaságtalanná váltak.

A csehországi készletek feltárásának kizárólagos jogával az ausztrál European Metals Holdings (EMH) vállalat rendelkezik, miután 2014-ben felvásárolta a cseh Geomet vállalatot. A londoni és a sydneyi tőzsdén jegyzett EMH részvényének árfolyama nyolcszorosára emelkedett az elmúlt évben. A cseh érchegységi lelőhelyek egy része német területre húzódik át, ahol viszont a kanadai Bacanora rendelkezik kitermelési koncesszióval.

Keith Coughlan, az EMH vezérigazgatója közölte, hogy évi 3800 tonnás lítium termelési kapacitással a következő években meg fogják nyitni a cinoveci bányákat, amely az öt legnagyobb lítium termelő közé emeli majd a Cseh Köztársaságot.

Az U.S. Geological Survey (USGS) kimutatása szerint a legnagyobb lítium termelő Ausztrália 14,3 ezer tonnával 2016-ban, a második Chile 12 ezer tonnával, a harmadik Argentína 5,7 ezer tonnával, míg Kína, a legnagyobb lítium felhasználó kétezer tonnát termelt. A globális lítium termelés 35 ezer tonna volt 2016-ban, 12 százalékkal több, mint az előző évben.

A csehországi lítium érc alacsonyabb koncentrációban tartalmaz ugyan lítiumot mint a többi nagy lelőhely, de viszonylag egyszerű és környezetbarát eljárással kitermelhető. Ellentétben azonban a világ többi nagy lelőhelyével kiépített és működő infrastruktúrával rendelkező területen fekszik vasúti pályát is beleértve, ráadásul potenciális felhasználók közvetlen közelében.

  • Kapcsolódó cikkünk:

Forrás: MTI/AP

Friss hírek

Leapmotor C10

A németeknél egyelőre nem fogynak a kínai autók

A ténylegesen kínai autómárkák továbbra is ritkaságszámba mennek Németországban a német dpa hírügynökség által a jövő héten kezdődő Auto Shanghai szakvásár alkalmából összeállított, a KBA szövetségi gépjármű-nyilvántartó hivatal adataira támaszkodó elemzése alapján.

Read More »
https://www.hidraulikaszakuzlet.hu/

Mire használják az o-gyűrűt? (x)

A hidraulikus rendszerekben a tömítések rendkívül fontos szerepet töltenek be, de a pneumatikus berendezésekben is jelen vannak ezek az “apró” alkatrészek. Többféle tömítés létezik, amelyek közül az egyik leghatékonyabb az o-gyűrű. A fő feladata szabályozni a gáz- és folyadékáramlást.

Read More »
gardamax.hu

Miért érdemes odafigyelni a mezőgazdasági gépek festésére? (x)

A mezőgazdasági gépek nem épp irodai környezetben dolgoznak. Nincs klíma, nincs árnyék – van viszont por, sár, napsütés, eső, hajnali pára és néha még egy kis üzemanyagfolt is. A traktorok, kaszák, boronák és társaik nap mint nap kemény munkát végeznek a természet szeszélyei között, és közben a mechanikai kopás mellett bizony a külsejük is megviseltté válik.

Read More »