Kormányoktól független médiahatóságokat akar Brüsszel

  • A kormányoktól, a politikától és a médiaipartól független médiaszabályozó hatóságokat javasol az Európai Bizottság, amely szerdán mutatta be terveit az audiovizuális médiaszolgáltatásokról szóló irányelv módosítására.
  • Günther Oettinger szerint a javaslat következtében nem egy tagállamnak meg kell majd változtatnia jelenlegi szabályozását.
  • A javaslat arra kötelezné a tagállamokat, hogy független szabályozó hatósággal rendelkezzenek az audiovizuális médiaszolgáltatások területén.

A tagállami médiaszabályozó hatóságok kormánytól, politikától és az iparágtól való függetlenségének biztosítását célozza többek között az a javaslat, amit az Európai Bizottság szerdán fogadott el a 30 éve hatályban lévő audiovizuális médiaszolgáltatásokról szóló irányelv módosítására.

A javaslat arra kötelezné a tagállamokat, hogy független szabályozó hatósággal rendelkezzenek az audiovizuális médiaszolgáltatások területén. A tagállamoknak meg kellene felelniük a direktíva által felsorolt függetlenségi kritériumoknak.

Günther Oettinger, a digitális gazdaságért és társadalomért felelős uniós biztos úgy vélte, hogy az irányelv hatására egy sor tagállamnak módosítania kell majd eddigi szabályozásán.

„Televíziózási és videózási szokásaink megváltozhattak ugyan, értékeink azonban nem. Az új szabályok segítségével gondoskodni fogunk a médiapluralizmusról és az audiovizuális szabályozó szervek függetlenségéről, valamint arról, hogy a gyűlöletkeltésnek ne legyen helye a videomegosztó platformokon. Ezenkívül az online platformok világában egyenlő versenyfeltételeket, felelősségteljes magatartást, bizalmat és méltányosságot kívánunk biztosítani” – jelentette ki a német biztos.

Ami a függetlenségi kritériumokat illeti, a médiahatóságoknak jogilag önállónak és működésükben függetlennek kell lenniük minden más köz- vagy magántestülettől.

Nem kérhetnének vagy fogadhatnának el utasításokat egyetlen más szervtől sem feladataik ellátása során.

Pártatlanul és átláthatóan kellene gyakorolniuk a hatásköreiket az audiovizuális irányelv céljaival összhangban, különös tekintettel a médiapluralizmusra, a kulturális sokszínűségre, a fogyasztóvédelemre, a belső piacra és a tisztességes verseny előmozdítására.

A médiahatóságok hatásköreit és jogköreit egyértelműen kellene törvényileg meghatározni, és megfelelő kikényszerítési jogkörökkel kell felruházni őket funkcióik hatékony ellátása érdekében.

A javaslat értelmében a tagállami szabályozói hatóság vezetőjét és a testület tagjait csak abban az esetben lehetne elmozdítani, ha már nem felelnek meg a feladataik ellátásához szükséges feltételeknek.

A Bizottság nyomon követné ezeknek az elveknek a tagállamokban történő alkalmazását és kötelezettségszegést indíthatna megsértésük esetén.

A Bizottság azt is szeretné, ha a televíziós műsorszolgáltatók műsoridejük legalább felét továbbra is európai alkotásoknak szentelnék, az online videotékákat pedig kötelezni fogja arra, hogy kínálatuk legalább 20%-a európai tartalom legyen. A javaslatban pontosították, hogy a tagállamok felkérhetik a területükön működő online médiaszolgáltatókat, hogy anyagilag járuljanak hozzá az európai filmalkotások ügyéhez.

A felülvizsgált irányelv nagyobb rugalmasságot biztosít a műsorszolgáltatók számára a tekintetben, hogy mikor sugározhatnak reklámokat. A reggel 7 és este 11 óra közötti idősávra vonatkozóan a teljes műsoridő 20%-ában megállapított általános korlátozás megmarad, azonban a jelenlegi óránkénti 12 perces korlátozás helyett a műsorszolgáltatók szabadabban választhatják meg, hogy a nap folyamán mikor sugároznak reklámokat. A műsorszolgáltatók és az online médiaszolgáltatók szintén az eddiginél rugalmasabban bánhatnak a termékmegjelenítéssel és a szponzorált tartalmak megjelenítésével – mindaddig, amíg erről megfelelően tájékoztatják a nézőket.

Kitekintő / Bruxinfo.eu

Friss hírek

Volvo XC60 Recharge

Erős negyedévet zárt a Volvo

A kínai Geely többségi tulajdonában lévő Volvo Cars rekordszámú, 182.687 járművet értékesített az idei első három hónapban, 12 százalékkal többet az egy évvel korábbinál. A tisztán elektromos autók aránya 21 százalékra emelkedett az egy évvel korábbi 18 százalékról.

Read More »