Így teremtene még több állást Brüsszel

  • A külső versenytársak korlátozása helyett az európai légiközlekedési szektor globális piacokon történő terjeszkedése előtt egyengetné az utat az Európai Bizottság európai légiközlekedési stratégiáról szóló közleménye.
  • Miközben az EU légiközlekedési piaca lényegesen teljesen nyitott harmadik országok légitársaságai és befektetői számára is a verseny előtt, addig az európai szektor az ázsiai, a közel-keleti és más piacokon számos korlátozással kényszerül szembenézni.
  • A Lufthansát, az Air France-KLM-et és más nagy nemzeti légitársaságokat kifejezetten aggasztja az Öböl-menti légitársaságok és a Török Légitársaság által Európában és a nemzetközi útvonalakon támasztott verseny.

Átfogó EU-szintű kétoldalú légiközlekedési megállapodások kitárgyalására kért hétfőn mandátumot a tagállamoktól egy sor országgal, köztük Kínával, Törökországgal és az Öböl-menti államokkal az Európai Bizottság.

A fenti kezdeményezés is része annak a stratégiának, amelyet az európai légiközlekedés fenntartható módon történő növekedésének biztosításáról terjesztett elő hétfőn a brüsszeli testület.

A Bizottság – amely korábban az EU nevében már tárgyalt ki ilyen átfogó megállapodásokat az USA-val és Kanadával, illetve Brazíliával jelenleg is folyamatban vannak a tárgyalások – arra kért mandátumot a tagállamoktól, hogy Kínával, az ASEAN-nal, Törökországgal, Szaúd-Arábiával, Bahreinnel, az Egyesült Arab Emirátusokkal, Kuvaittal, Katarral, Ománnal, Mexikóval és Örményországgal olyan megállapodásokat tárgyalhasson ki, amelyek a viszonosság elve alapján az európai légitársaságoknak és a légiközlekedési szektornak ugyanolyan üzleti lehetőségeket biztosítanak ezeken a piacokon, mint amiket azok élveznek Európában.

Miközben az EU légiközlekedési piaca lényegesen teljesen nyitott harmadik országok légitársaságai és befektetői számára is a verseny előtt, addig az európai szektor az ázsiai, a közel-keleti és más piacokon számos korlátozással kényszerül szembenézni. A Lufthansát, az Air France-KLM-et és más nagy nemzeti légitársaságokat kifejezetten aggasztja az Öböl-menti légitársaságok és a Török Légitársaság által Európában és a nemzetközi útvonalakon támasztott verseny, főleg azért, mert az említett cégek a gyanú szerint jelentős állami szubvenciókban részesülnek és az európaiaknál alacsonyabb szintű környezetvdelmi, munkahelyi, szociális és egyéb normáknak kell megfelelniük.

A javaslatot előterjesztő Violeta Bulc közlekedési biztos most azt ígéri, hogy a harmadik országokkal megkötendő átfogó megállapodásokba a Bizottság megpróbál majd beépíteni egy, a tisztességtelen versenyfeltételeket megtiltó záradékot. Egyes feltételezések szerint az Öböl-menti olajmonarchiák légitársaságai az elmúlt években 40 milliárd dollár állami támogatásban részesültek. Az európai légitársaságok ugyanakkor eddig nem éltek hivatalos panasszal, aminek az a fő oka, hogy jelenleg nincs ilyen nemzetközi fórum, miután a légiközlekedést kivették a WTO hatásköréből.

Bár több európai légitársaság is azt szeretné, ha a Bizottság korlátozásokkal védené a dömping vádjával illetett harmadik országbeli légitársaságoktól az európai piacot, Brüsszel a légiközlekedés és ezáltal a növekedés súlypontjának Ázsiába történő áthelyeződésének láttán inkább a „torta” megnagyobbításával próbál azonos versenyfeltételeket teremteni az európai cégeknek.

Jó példa erre annak az uniós rendelkezésnek a rugalmas értelmezése, ami jelenleg maximum 49 százalékos tulajdonrészt és ellenőrzési jogot engedélyez külföldi befektetők számára az EU-s légitársaságokban. Ettől a szabálytól indokolt esetben már eddig is el lehetett térni, és a Bizottság – ha erre mandátumot kap a Tanácstól – akár 100 százalékos tulajdonjog-szerzésre is lehetőséget adna az átfogó megállapodásokban, feltéve, hogy a viszonosság elve érvényesül.

Violeta Bulc szerint az ilyen kétoldalú megállapodásoknak kötelezően része lesz a piaci hozzáférés, a tisztességes versenyről szóló záradék, a légiutasok jogai, az alkalmazottak szociális jogai és úgynevezett kilépési (a megállapodástól való elállás) feltételek.

A légiközlekedési stratégia része még az egységes európai égbolt kiteljesítése, amitől a leterhelt légtér racionalizálását, a repülésbiztonság javítását, a túlterhelt repülőtéri leszálló- és felszálló kapacitások bővítését, és a költségek csökkentését reméli a Bizottság.

A stratégia a magas szintű uniós biztonsági, környezetvédelmi és szociális sztenderdek mellett is lándzsát tör, és nagy hangsúlyt helyez az innovációra, a digitális technológiákban rejlő potenciál jelenleginél jobb kihasználására és a légiközlekedésbe történő magánberuházások növelésébe is.

Kitekintő / Bruxinfo.eu

Friss hírek

cafebrunchbudapest.com

Egy ínycsiklandó péksütemény (x)

New York lüktető városának gazdag kulináris hagyománya ihletett egy különleges reggeli élményt, amely most Budapest belvárosában is elérhető. Ha egy finom, és különleges falatra vágysz, érdemes ellátogatnod a város egyik kiemelkedő reggeliző helyére, ahol a világhírű New York-i sütemények izgalmas változatai várják a vendégeket.

Read More »