Méregdrága lehet az autópálya

Egymilliárd euró – ennyivel kerülhet többe az államnak a Pozsonyt elkerülő új D4-es autópálya, ha az állam ezt nem klasszikus módon, hanem PPP-projekt keretében, vagyis magántőke bevonásával építi meg – derül ki az Ineko gazdaságkutató intézet elemzéséből. Minderről az Új Szó írt.

2–3%-ra nőhet a GDP-arányos rejtett államadósság. Az Ineko a D4-es autópálya hatástanulmányában több olyan hibát is talált, ami megkérdőjelezi PPP-projekt előnyeit. „A hatástanulmány kutyafuttában készült, így nem volt nehéz hibákat találni benne. A tanulmány szerint a PPP-finanszírozás 300 millió euróval kedvezőbb az állam számára, mint ha az autópálya-építést kizárólag az állam fizetné. A feltárt hibák azonban ennek az ellenkezőjét bizonyítják, vagyis a PPP-projekt több mint 500 millió euróval kerül többe az államnak” – nyilatkozta Peter Goliaš, az Ineko igazgatója. Szerinte a hatástanulmányban a klasszikus finanszírozással járó kiadásokat nagyobbnak állították be a valósnál. Az építésügyi tárca ráadásul azt állította, hogy a PPP-projektnek köszönhetően hét évvel korábban el lehet kezdeni az építkezést, mint a klasszikus finanszírozással, ami egymilliárd euróval kedvezőbbé teszi a magántőke bevonásával megvalósuló sztrádát. Az Ineko szerint azonban a nagyobb adóbevételeknek és az állam jobb gazdálkodásának köszönhetően sokkal hamarabb nekiláthatnának az építkezésnek kizárólag állami finanszírozással is. A PPP-projekt ráadásul az állam gazdálkodására is negatív hatással lehet. Goliaš szerint az elkövetkező években 2–3 százalékra nőhet a bruttó hazai termékhez (GDP) viszonyított rejtett államadósság, a PPP-projekt lényege ugyanis, hogy az állam hosszú éveken keresztül fizet a magánberuházónak a sztrádáért, miközben ezt nem számítják bele a költségvetési hiányba és az államadósságba sem. „Már a jövő évi állami költségvetés is a GDP 2,4%-ának megfelelő rejtett adóssággal számol, ami tovább nőhet” – vallja az Ineko igazgatója.  Felesleges lehet a D4-es körgyűrű Az Ineko gazdaságkutató intézet nem látja sok értelmét a Pozsonyt elkerülő új D4-es autópálya megépítésének, azt állítja, hogy az építésügyi tárca nem mérte fel kellőképpen a főváros közlekedési helyzetével kapcsolatos problémákat. „A szaktárca máig nem tudja, hogy a tervezett D4-es autópálya milyen mértékben tehermentesíti majd a D1-es sztráda pozsonyi szakaszait” – mondta Peter Goliaš, az Ineko igazgatója. Az intézet ezért felszólította a közlekedési tárcát, hogy mindaddig ne folytassa a magán- és állami tőke közös finanszírozásával számoló PPP-projektre kiírt pályázatot, amíg nem méri fel az aktuális helyzetet. Az építésügyi tárca visszautasítja az Ineko vádjait, politikai támadásként értékelve a gazdaságkutató elemzését. „Az előző kormány, vagyis a jobboldali Radičová-kabinet is PPP-projekt formájában kívánta megépíteni a D4-es autópályát, márpedig ebben az akkori közlekedési miniszter, Ján Figeľ fő stratégája Ján Kovalčík volt, aki jelenleg az Ineko elemzője” – nyilatkozta Martin Kóňa, a közlekedési tárca szóvivője. Szerinte a PPP-projekt anyagi előnyeiről csak akkor beszélhetünk majd, ha lezárul a mostani pályázat, amelynek a győztesével várhatóan az idei év végéig írhatják alá a szerződést. „A legjobb ajánlat alapján majd újra felmérjük, hogy a finanszírozás mely módszerét vesszük igénybe” – állítja Kóňa.

Kitekintő / Új Szó

Friss hírek

A világszerte népszerű lager Olaszországból (x)

Olaszország hazai gyártású sörei közül az egyik legismertebb a Peroni, amely szerte a világon kedvelt márka. A Forma-1 futamok iránt rajongók is ismerhetik, ugyanis az Aston Martin egyik fő támogatója. A cikkben annak járunk utána, hogy mit érdemes tudni erről a sörről.

Read More »