Egyablakos ügyintézés a külföldi légitársaságoknak

Mostantól egyablakos rendszerben kérhetik a repülésbiztonsági engedélyek kiadását az Európai Repülésbiztonsági Ügynökségtől (EASA) harmadik országok légitársaságai. Az első „európai” engedélyeket csütörtökön bocsátották ki, első körben 22 külföldi légitársaságnak.

Az EU-ba közlekedő külföldi légitársaságoknak mostanáig külön-külön a tagállamokban kellet kérvényezniük a repülésbiztonsági engedélyek kiadását, amelyek nélkül nem szállhatnának le az európai repülőtereken.

Ez a gyakorlat mostantól megváltozik. A légitársaságoknak elegendő lesz egy helyen bizonyítaniuk, hogy megfelelnek a nemzetközi biztonsági előírásoknak. A repülésbiztonsági engedélyeket az Európai Repülésbiztonsági Ügynökség (EASA) adja majd ki egyablakos rendszerben, ami rengeteg felesleges papírmunkától kíméli majd meg harmadik országok légitársaságait és az Európai Bizottság szerint hozzájárul majd a legmagasabb szintű repülésbiztonsági előírások fenntartásához is az EU-ban.

Szakértők szerint eddig akár 15-20 engedélyt is be kellett szerezniük a külföldi légitársaságoknak attól függően, hogy hány tagállamba indítottak járatokat. Mostantól ez egyetlen engedély beszerzésére szűkül le.

Az EASA csütörtökön első körben 22 külföldi légitársaság számára bocsátotta ki az egységes repülésbiztonsági tanúsítványt, többek között az orosz Aeroflotnak, a Delta Airlines-nak, az Etihad Airways-nek, az Emirates Légitársaságnak, az ausztrál Qantas-nak és mások számára.

2016-ig minden harmadik országból származó légitársaságnak ilyen engedélyt kell megigényelnie, ami aztán érvényes lesz az EU összes tagállamában. Patrick Ky, az EASA ügyvezető igazgatója szerint 100 ország hétszáz légitársasága nyújtott már be elektronikus úton kérelmet az egész EU területén érvényes engedély megszerzésére.

„Az új repülésbiztonsági engedélyezési rendszernek egyértelműen európai hozzáadott értéke van. Egy fokkal magasabb szintre emeli az európaiak biztonságát annak szavatolásával, hogy a harmadik országokból Európába repülő légitársaságoknak ugyanolyan biztonsági előírásoknak kell megfelelniük, mint amilyeneket az EU az európai operátorokkal szemben is támaszt. Az egyablakos rendszer az adminisztratív terhek és költségek csökkentését jelenti az EU-ba járatokat üzemeltető cégek számára” – jelentette ki Violeta Bulc, a közlekedésért felelős uniós biztos.

Az új engedélyezési rendszer nem vonatkozik az EU-n belüli légitársaságokra, amelyek repülésbiztonsági szempontból történő ellenőrzése továbbra is a tagállami légihatóságok hatáskörébe tartozik.

Az új, központi engedélyezési rendszer kiegészíti a nem biztonságos légitársaságok kiszűrésére európai szinten már létező két eszközt. Ezek: a repülésbiztonsági lista, amit legutóbb június 25-én frissítettek, illetve a járatok szúrópróbaszerű biztonsági ellenőrzésének rendszerét (SAFA). Az ilyen ellenőrzéseket a tagállami hatóságok végzik el előzetes bejelentés nélkül a kifutópályán álló gépeken.

Az EASA ügyvezető igazgatója arra is felhívta a figyelmet, hogy a leszállási engedélyek kiadása, vagyis a járatok adott útvonalon történő engedélyezése továbbra is nemzeti hatáskörben marad. Az egységes repülésbiztonsági tanúsítvány beszerzése ugyanakkor előfeltétele lesz a járatok üzemeltetéséről szóló megállapodások aláírásának.

Kitekintő / Bruxinfo.eu

Friss hírek

100 millió eurós bírságot kapott a Continental

Még mindig nem csengett le teljesen a Volkswagen-csoportot 2015-ben megrázó dízelbotrány. A Continental most - közel 9 évvel később - kapott egy 100 millió eurós bírságot, amiért nem akadályozta meg, hogy alkalmazottai részt vegyenek a dízel-kibocsátási csalásban.

Read More »

250 forint osztalékot fizet idén a Mol

A Mol mintegy 198 milliárd forint osztalék kifizetéséről döntött a 2023-as üzleti évre vonatkozóan. Az egy részvényre jutó alap osztalék mértéke 150 forint, ezen túl a részvényeseknek mintegy 100 forint körüli rendkívüli osztalékot is fizetnek.

Read More »