Nem sokan tudnak elszámolni a választási kiadásokkal

Szlovákiában a helyhatósági választások finanszírozásának kérdése a déli települések jelöltjeinek is érzékeny téma. Az általunk megszólított polgármesterek, illetve egykori polgármesterjelöltek többsége vonakodva fogadta az anyagiakra vonatkozó kérdéseket, írja az Új Szó.

A többség még nem hozta nyilvánosságra a kiadásokat, és nem is tervezi megtenni.

Információink szerint a dél-szlovákiai városok polgármesterjelöltjei közül egyedül a komáromi Czíria Attila, az MKP és a Híd közös jelöltje folytatott olyan kampányt, melyet az IVO a legátláthatóbbnak minősített. Czíria a transparentneucty.sk oldalon vezette kampányszámláját, itt nyomon követhetők a bevételek és kiadások. A számla alapján az Összefogás Komáromért csoportosulás összesen 45 310 eurót fordított az őszi választásokra. Gyenge átláthatóság

Ugyanakkor Czíriáék esete is mutatja, hogy a transzparens számla nyitása nem feltétlenül egyenlő a transzparens kampánnyal. A számlát csak három héttel a választások előtt – október végén – hozták létre, miközben a tényleges kampány már szeptemberben megkezdődött. Az utolsó kiadási tétel november végi, ám pl. a Facebook mindig a következő hónap elején számlázza a hirdetéseket (a novemberi tételekért decemberben kellett fizetni). Így feltételezhető, hogy a kampány a hivatalosan feltüntetettnél többe került. A számlára betett pénz közel felénél ráadásul nincs megadva, hogy kitől érkezett, és a kiadások egy részéhez sincs tárgy rendelve. Czíria ellenfele, Stubendek László – Komárom polgármestere – ugyan eddig nem hozta nyilvánosságra az elszámolását, kérdésünkre viszont részletes összegzést adott. Stubendek László 27 ezer eurót költött a kampányra, az összeg egy részét ő állta, a költségekbe barátok, családtagok és támogatók is beszálltak. Szitás Péter, a polgármester asszisztense azt mondta, az összegzés a közeljövőben felkerül a világhálóra. Néma szerdahelyiek

A témában többször kerestük Hájos Zoltánt (MKP), Dunaszerdahely polgármesterét is – eredménytelenül. Titkárnőjével azt üzente, az elszámolás nyilvános és a város honlapján megtalálható. Az adatokat hosszas böngészés után sem leltük meg. Hájos sikertelen kihívója, Csicsai Gábor (Híd) parlamenti képviselő ugyanazt mondta: nincs mit takargatnia, de nem készített összegzést a költségekről. Pontos adatokat nem tudott mondani, hozzávetőlegeset pedig nem akart. Bárdos Gábor, Somorja polgármesterének kampánya 3840 euróba került (ő egyedüli jelölt volt). Polgármesterjelöltként az MKP 19 képviselőjelöltjével közös kampánya volt, a költségeken is osztoztak. „Fejenként 150 euróval szálltak be, a különbözetet saját forrásokból én álltam” – mondta Bárdos Gábor, hozzátéve: az elszámolás nem kerül fel a világhálóra, de bárkinek megmutatja. Agócs Attila, Fülek új polgármestere 2866 eurót költött a kampányra, a részletes összegzést ő is bárkivel megosztja. Jozef Šimko, Rimaszombat polgármestere kérdésünkre azt mondta, mindössze kétezer euróba került a kampánya. Szögedi Anna, Tornalja polgármestere közös kampányt folytatott az MKP képviselő-elöltjeivel, a költségeket közösen állták, összesen 800 eurót költöttek.

Kitekintő / Új Szó

Friss hírek

cafebrunchbudapest.com

Egy ínycsiklandó péksütemény (x)

New York lüktető városának gazdag kulináris hagyománya ihletett egy különleges reggeli élményt, amely most Budapest belvárosában is elérhető. Ha egy finom, és különleges falatra vágysz, érdemes ellátogatnod a város egyik kiemelkedő reggeliző helyére, ahol a világhírű New York-i sütemények izgalmas változatai várják a vendégeket.

Read More »