Kidobott pénz csak az önkormányzati kampány

A polgármesterjelöltek nem sok választót tudnak meggyőzni a kampánnyal – derül ki a Focus közvélemény-kutató ügynökség felméréséből. A választók a döntéskor sokkal többet adnak a jelöltekkel kapcsolatos korábbi tapasztalataikra, írja az Új Szó.

Óriásplakátok, szórólapok, masszív jelenlét a Facebookon – a Focus felmérése szerint mindezek nem sokat segítenek a jelölteknek az önkormányzati választásokon. A reprezentatív kutatás során több állítást soroltak fel a megkérdezetteknek, akiknek ezt egy 1–10-es skálán kellett osztályozniuk – ahol a 10 volt a nagyon fontos, az 1 pedig a lényegtelen. A legfontosabb szempont a választók számára a jelölt tudása és tapasztalata – ez átlagosan 8,79 pontot kapott. A tíz megállapítás közül a kampány, valamint annak minősége és intenzitása csak a nyolcadik helyen végzett 6,65 ponttal. Ennél lényegtelenebb a megkérdezettek számára a jelölt politikai hovatartozása (5,72) – ez az egyik magyarázata annak, hogy folyamatosan nő a független jelöltek száma – és választási jelszava volt (5,71). A második legfontosabb szempont (8,70 pont) az emberek számára a jelölt programja, elképzelése volt. Elemzők viszont ennél a pontnál óvatosságra intenek, ugyanis a korábbi választási felmérések alapján általános, hogy a szavazók – ha megkérdezik őket – nagyon fontosnak tartják egy-egy párt vagy jelölt programját, ám ha jobban utánakérdeznek a kutatók, akkor kiderül, hogy a programot nagyon kevesen olvassák el, és még kevesebben szavaznak ez alapján. A helyhatósági választáson ugyanakkor nagyobb súllyal esik latba a program, mint a parlamenti, s főként, mint a megyei választások során – a polgármesterjelöltek programja ugyanis általában sokkal részletesebb és számon kérhetőbb szokott lenni. A választók azt is figyelik, a jelölt mit tett korábban a településért. A felmérés szerint az emberek számára ez a harmadik legfontosabb szempont (8,66 pont). Fontos az is, hogyan viselkedik a helyi politikus a személyes találkozókon, mennyire ügyel fellépéseire. A választói döntés fontos eleme a személyi szimpátia is, ez átlagosan 8,05 pontot kapott. Lényeges az is, hogy a jelölt miért indult – vagyis mivel indokolja a lakosok előtt ambícióit.

Kitekintő / Új Szó

Friss hírek

Volvo XC60 Recharge

Erős negyedévet zárt a Volvo

A kínai Geely többségi tulajdonában lévő Volvo Cars rekordszámú, 182.687 járművet értékesített az idei első három hónapban, 12 százalékkal többet az egy évvel korábbinál. A tisztán elektromos autók aránya 21 százalékra emelkedett az egy évvel korábbi 18 százalékról.

Read More »