Kihasználatlanul állnak a határ mentén felújított utak

Közel 8 millió eurót költöttek eddig Szatmár megyében a határon átívelő közúti infrastruktúra fejlesztésére, Románia schengeni csatlakozásának halogatása miatt azonban ezek lényegében hasznavehetetlenek. Van olyan útszakasz is, amely már kezd tönkremenni.

Amint Pataki Csaba szenátortól, a Szatmár megyei önkormányzat pályázati irodájának volt vezetőjétől megtudtuk, két kerékpárút és három olyan közút épült meg, illetve van épülőfélben a megyében, melyek átvezetnek ugyan a határon, átkelő azonban nincs kialakítva ott, ahol keresztezik a senki földjét, így – legalábbis egyelőre – tilos közlekedni rajtuk.

Teljesen elkészült egy kerékpárút a Szamos bal parti töltésén, mely Szatmárnémetit köti össze Csengerrel. Építés alatt áll továbbá egy másik bicikliút is, ami Túrterebes és Magosliget között teremt közvetlen kapcsolatot. Az autóutak közül a Szaniszlót Ömböllyel összekötő a leghosszabb – itt 11 kilométeren aszfaltoznak egy olyan utat, melyet a második világháború vége óta senki sem használt. Kész van továbbá a Szárazberket Garbolccal összekötő út – itt mindössze néhány tíz méter nincs befejezve.

Pataki Csaba arról is beszámolt, a senki földjén azért nem aszfaltoztak, mert még nincsenek meg a szükséges engedélyek. Amint megtudtuk, még egy közutat terveznek, melyre szintén megvan a pénz – ez Kispeleskét kötné majd össze Zajtával. A felsorolt utak kialakításának költségeihez az Európai Unió Román-magyar Határon Átívelő Együttműködést Támogató Programja keretében nyertek pénzt az önkormányzatok.

A szenátor rámutatott: nagyon időszerű lenne már a schengeni csatlakozás. Úgy vélekedett, minél tovább húzódik a folyamat, annál többet veszítenek a határ menti települések. „Amennyiben megtörténik a schengeni csatlakozás, a határ közvetlen szomszédságában levő falvak megszűnnének zsáktelepülések lenni – fejtette ki a Krónikának Pataki Csaba. – Megindulhatna a tranzitforgalom, átjárhatnának a gazdálkodók piacolni, illetve sokkal könnyebbé válna a munkaerő-áramlás, ami igen kedvezően befolyásolná helyi szinten a gazdasági folyamatokat.” A szenátor hozzátette: úgy véli, legkésőbb jövőre megtörténik a várva várt csatlakozás, és akkortól végre használatba lehet majd venni a felújított utakat is.

Bihar megyei kisközségek is bíztak a schengeni csatlakozásban, uniós támogatásból eddig két határon átívelő utat, nevezetesen az Érsemjén és Bagamér, valamint a Körösszeg és Körösnagyharsány közötti szakaszt építették újra, de Szatmár megyéhez hasonlóan itt is épp az az 50–100 méteres határszakasz nincs leaszfaltozva, amely összekötné Romániát Magyarországgal.

„Ezek az utak már elkészültek, de le vannak zárva” – magyarázta lapunknak Szabó Ödön Bihar megyei tanácsos. A megyei RMDSZ-szervezet ügyvezetője szerint a Pocsajt Félegyházával összekötő úton is dolgoznak, de amennyiben nem létesítenek új határátkelőket, várhatóan az itteni infrastruktúra is a korábban említettek sorsára jut, és csak a szántóföldekre tartó traktorok használják majd közlekedésre.

Bihar megyében ugyanis nem terveznek új vámot, a határőrség tájékoztatása szerint az említett települések között csak ideiglenesen, általában a szomszédos településen zajló falunapok vagy más események alkalmával teszik lehetővé az átkelést. Hiába van tehát vadonatúj út, a környékbelieknek továbbra is kerülniük kell a hivatalos határátkelők felé, csupán Nagyszalonta, Bors, Székelyhíd vagy Érmihályfalva érintésével mehetnek át a szomszédba. A Magyarországra vezető kerékpárutakat már a hivatalos határátkelők mentén építik: Nagyszalonta irányából már elkészült a biciklisáv, de lesz Nagyváradról kivezető szakasz is.

„Hiányoznak a román-magyar közös kormányülések, amilyenek Călin Popescu-Tăriceanu idejében voltak. Azok jó lehetőséget teremtettek az ilyen jellegű problémák megoldására. A mostani nyilatkozatháborúk sem segítenek a helyzeten” – véli Szabó Ödön, aki szintén azt reméli, hogy Románia minél hamarabb csatlakozik a schengeni övezethez. Elmondta, a közeljövőben felmérik majd a határ menti utak állapotát, hogy a 2014–2020-as időszakban újabbakat újíthassanak fel közös uniós pályázatok révén.

Míg a váradi határrendészet tájékoztatása szerint a Bihar megyeik tudomásul veszik és tiszteletben tartják, hogy a vadonatúj aszfaltos út ellenére nem sétálhatnak át a határon a szomszédos Magyarországra, Szatmár megyében sokakat megtévesztettek a zöldhatáron átvezető utak. A Szatmárnémetit Csengerrel összekötő kerékpárutat például elkészülte után rögtön birtokba vették a biciklisek, aminek több esetben lett bírósági eljárás az eredménye, a határsértés ugyanis bűncselekménynek minősül.

Tavaly a határrendészeti felügyelőség a sajtóhoz fordult segítségért annak érdekében, hogy visszaszorítsák a peres ügyek számát, pár hónap alatt ugyanis 14 személy ellen voltak kénytelenek eljárást kezdeményezni illegális határátlépés miatt. Amint azt Radu Lungutól, a Máramarosszigeti Területi Határrendészeti Felügyelőség sajtószóvivőjétől megtudtuk, hatásos volt a médiakampány, azóta ugyanis Romániából nem tévedt át senki Magyarországra, fordított esetre azonban idén is volt példa.

Határsértésért egyébként a büntetőtörvénykönyv szerint három hónaptól két évig terjedő börtönbüntetés szabható ki, azonban a határőrök szerint elnéző a bíróság, amennyiben meggyőződnek arról, hogy nem szándékos volt a kihágás, hanem véletlenül tévedt át valaki a zöldhatáron. Mint megtudtuk, a véletlen határsértők között volt olyan, aki gyógyszerért tekert át Szatmárnémetiből Csengerbe a közúton, ott viszont valaki ajánlotta neki, hogy használja a rövidebb kerékpárutat a töltésen, ő pedig követte a tanácsot, így futott bele a határőrökbe.

Krónika.ro

Friss hírek

Volvo XC60 Recharge

Erős negyedévet zárt a Volvo

A kínai Geely többségi tulajdonában lévő Volvo Cars rekordszámú, 182.687 járművet értékesített az idei első három hónapban, 12 százalékkal többet az egy évvel korábbinál. A tisztán elektromos autók aránya 21 százalékra emelkedett az egy évvel korábbi 18 százalékról.

Read More »