Csökkentett üzemmódban a szlovák autóipar

Csökkentett üzemmódban működnek a szlovák autógyárak. A zsolnai Kia mellett a nagyszombati Peugeot-ra és a pozsonyi Volkswagenre is hatással van az euróövezeti válság.

A zsolnai székhelyű autógyár a szakszervezetekkel megegyezve az év elejétől három napig alkalmazottai zömét „pihentette”. A következő szabadnapot március 28-ára tervezte a Kia. A munkások nem lelkesedtek az ötletért.

„Ezzel már nem értettek egyet, mert az emberek nem vehetik ki teljes szabadságukat az autógyár érdekeinek megfelelően, főleg azt figyelembe véve, hogy a ledolgozott munkanapoktól teszik függővé a negyedéves jutalmak kifizetését” – mondta a Pravda napilapnak Miroslav Chládek, a Kia autógyár szakszervezeti vezetője. Néhány napos távollét esetén az emberek fizetésük mintegy 20 százalékától esnének el. „Az így felállított jutalékrendszer mellett az alkalmazottak orvos-látogatások vagy kisebb megfázások esetén szabadságot vesznek ki” – tette hozzá Chládek. „A vezetőség azzal indokolta a kényszerszabadságot, hogy az elengedhetetlen a negyedéves terv betartásához, nem akar raktárra termelni” – közölte a szakszervezeti vezető.

A Kia ezzel szemben azt állítja, átlagos mennyiségű megrendelése van. „A Kia Motors Slovakia vállalatban a szokásos, július és augusztus fordulójára eső kéthetes üzemi szabadság van betervezve. Ezen kívül a húsvéti és a karácsonyi ünnepek idején áll le a gyártás” – közölte Jozef Bačé, a Kia Motors Slovakia szóvivője.

Mindeközben a 2012-es év mind a bevételek, mind pedig a gyártás tekintetében a rekordok éve volt a Kia történetében. A vállalat adatai szerint az elmúlt évi nyereség elérte a 155,5 millió eurót, az éves termelés eredménye pedig valamivel több mint 292 ezer gépjármű és 464 ezer motor volt. „Azon leszünk, hogy ebből maguk az alkalmazottak is részesüljenek valamilyen mértékben, ezért az  idei évi béremelési tárgyalásokon 8 százalékos bértarifa emelést javasolunk” – vázolta a szakszervezet elképzeléseit Miroslav Chládek. Az autógyár csak a tárgyalások befejeztét követően nyilatkozik 3900 alkalmazottja esetleges béremeléséről. A Kia egyébként ebben az évben a korábbihoz hasonló kedvező termelési eredményekkel számol.

A francia PSA Peugeot Citroën konszern a Kiával ellentétben gondokkal küszködik. „Jelenleg gondok vannak az eladással, így megbeszéléseket folytatunk a helyzet megoldásáról. A szakszervezetek természetesen arra törekszenek majd, hogy megakadályozzák az elbocsátásokat. A mindkét fél számára megfelelő megoldás a munkaidő ésszerű kihasználása lehet” – mondta Emil Machyna, a Vasas Szakszervezet (OZ Kovo) vezetője.

Ez a gyakorlatban azt jelentené, hogy bár a munka csökkentett, vagy nem szokványos óraszámban zajlana, az alkalmazottakat az otthon eltöltött idő ellenében is megilletné a ledolgozandó, de a valóságban le nem dolgozott órák után járó bér egy bizonyos hányada.

„A kollektív szerződésről folyó tárgyalások február elején kezdődtek és tovább folytatódnak. A tárgyalások középpontjában a szociális program, a béremelés kérdése és a munkaidő beosztása áll” – fejtette ki  Peter Švec, a nagyszombati PSA Peugeot Citroën szóvivője, aki szerint a cél a munkaerő megtartása.

Hasonló kényszerű leállásokat a pozsonyi Volkswagen sem zárt ki. A fővárosban működő autógyárban az elmúlt évben egyes alkalmazottak péntekenként voltak kénytelenek otthon maradni. „Az aktuális helyzetre képesek vagyunk rugalmasan lereagálni, és szükség esetén enyhén módosítunk a gyártási folyamaton” – közölte Vladimír Machalík, a Volkswagen Slovakia szóvivője.

A pozsonyi autógyárat elsősorban az európai autópiac eladási mutatói aggasztják. „A világpiaci helyzet tulajdonképpen pozitív” – tette hozzá Machalík. A gyártás esetleges huzamosabb megszakítását az alkalmazottak képviselői is kizártnak tartják. „Jelen pillanatban beindulóban van az új elektromos autók gyártása. A legközelebbi szabadság csak nyáron várható” – mondta Zoroslav Smolinský, a Wolkswagen Sovakia autógyárban működő szakszervezet vezetője a Pravdának.

A száraz tények azt mutatják, hogy az európai autógyártás az eladások tekintetében jelenleg 22 éve nem látott mélyponton van. Mindeközben az ország exportja és így a szlovák gazdaság meghatározó szegmense is erősen függ az autóipartól – véli a szlovák napilap.

Kitekintő / Hírek.sk

Friss hírek

A kávéról kicsit másképp (x)

Hatékonysági és újrahasznosítási lázban ég a világ, miért éppen a kedvenc forró fekete italunk alapanyaga lenne híján az alternatív felhasználási ötletekből, miért éppen a benne rejlő lehetőségeket ne aknáznánk ki?

Read More »