Jövőre 230 km autópálya befejezését ígérik

ROMÁNIA 2012-ben több mint 140 km autópályát adtak át, míg jövőre ennél is többet, 230 km átadását tervezik – közölte az Országos Út- és Autópálya-társaság. Ugyanakkor a kormány 2012-ben egyetlen új szerződést sem írt alá új sztrádaszakaszok megépítésére, így elképzelhető, hogy 2014-ben csupán azokat a szakaszokat fejezik be, amelyek átadása csúszni fog az előző évben. 

Rekordévet zár idén Románia az átadott autópályák hosszának tekintetében – írja a HotNews.ro a CNADNR, az autópályák és országos főutak kezelőjének adataira hivatkozva.

Nem válik be tehát az elhíresült mondás, miszerint az idei egy közepes esztendő volt: rosszabb a tavalyinál, de jobb a jövő évinél. Minden jel arra mutat viszont, hogy 2013-ban a mondás tökéletesen ráillik majd a helyzetre, ugyanis egy újabb rekord után 2014-ben nagyon sovány esztendő következik, amelyben talán egyetlen kilométer sztrádát sem fognak felavatni, idén ugyanis a kormány nem kötött olyan szerződéseket, amelyek határideje 2014-ben lenne esedékes, így csak a jövő évről elmaradt beruházások befejezése várható.

2012 rekordot döntött az jó 140 kilométernyi autósztráda használatba adásával, sőt, olyan is előfordult – vannak még csodák Romániában is! –, hogy egy autópálya-szakaszt (a Temesvár–Lugos közötti első szakaszt) hat hónappal határidő előtt helyezzenek üzembe, s végre, 25 évvel (!) az első szakasz (Feteşti–Cernavodă, 1987) felavatása után használatba adták a Bukarest–Konstanca vonalat is.

Tavaly, 2011-ben, noha az akkori kormány mintegy 125 kilométernyi autóálya átadását tervezte, mindössze 70 kilométerre futotta, s ebben szerepelt az A1-es sztráda Arad–Temesvár (32,25 km) szakasza is. (Más kérdés, hogy végleges átvétele máig sem történt meg.)

Romániában 2011 végén összesen 389,15 kilométernyi autópálya volt használatban (az A1-sen Bukarest–Piteşti 110 km, a szebeni terelőút 17,6 km, az A2-sen Bukarest–Cernavoda 152 km, Murfatlar–Konstanca 14,5 km, az A3-son Gyalu–Aranyosgyéres 52 km, az A4sen a konstancai terelőút 10,8 km). Idén ehhez hozzáadódik 140,24 km: az A1-sen Arad terelőútja 12,25 km, a Temesvár–Lugos pálya első szakasza 9,5 km, Déva (Solymos)–Piski 15 km, az A2-sen Medgidia–Murfatlar 16,3 km, Cernavoda–Medgidia 20,49 km, az A3-son Bukarest–Ploieşti 55,5 km, és az A4-sen a konstancai terelőút 11,2 km. (Itt emlékeztetjük a kedves olvasót, hogy az A1-es sztráda – Nagylak–Arad–Temevár–Lugos–Déva–Szeben–Piteşti–Bukarest–Konstanca – a páneurópai 4-es folyosó része. A CNADNR vezetőjének nemrégi nyilatkozata szerint a sztráda teljes egészében 2016-ra készül el.)

2012 végén Románia összesen 529,39 km autósztrádával rendelkezik. A már említetteken kívül ide kell sorolnunk az előző években forgalomnak átadott szakaszokat is: 2008-ban 262,9 km, 2009-ben 304,9 km, 2010-ben 332,5 km autópályája volt az országnak.

Mint a bevezetőben már szó esett róla, a jövő esztendő újabb rekordot ígér az átadott autópályák tekintetében: most 230 kilométert emlegetnek. A jövőre átadandó szakaszok között szerepel a Szászváros–Szeben (82 km), az Arad–Nagylak (38,8 km), valamint a Berettyószéplak–Bors (64 km) pálya. Kérdés, mi valósul meg belőlük, hiszen, mint ismeretes, az Arad–Nagylak közötti egyik szakasz a levegőben lóg, miután felbontották az építővel a szerződést, és új szerződés még nem köttetett meg, a Berettyószéplak–Bors pályán pedig tíz éve dolgoznak, ám novemberig a munkálatoknak csak kb. a felével készültek el – hogy csinálják meg a többit egy év alatt? –, a Szászváros–Szeben szakaszon decemberben több mint féléves a késés – igaz, ennek átadási határideje 2013 áprilisában lenne. Ugyancsak jövőre tervezik a Déva–Szászváros közötti szakaszt (amelynek egy részét december 21-én avatták fel), ezzel valószínűleg nem lesznek gondok.

Nem érdektelen részlet, hogy az idén befejezett autópályák és az országos főutak egy részén a munkálatokat az építők pénzéből finanszírozták, a CNADNR 2012 végén 963,4 millió euróval tartozik az építőknek. 

Kitekintő / erdely.ma / nyugatijelen.com

Friss hírek