Megoldást ajánlott a Google az uniós versenyjogi aggályok megszüntetésére

Ajánlatot tett a Google az Európai Bizottság korábbi versenyjogi aggályainak megszüntetésére. A testület reménykedik abban, hogy a közeljövőben megállapodás születhet a felek között az állítólagos versenyelőny megszüntetéséről, az EU-biztos ugyanakkor nem zárja ki, hogy vizsgálat indulhat a vállalat egyéb szolgáltatásai miatt.

Terjedelmes magyarázattal szolgált a Google az Európai Bizottság korábbi versenyjogi aggályaira, amelyekről május közepén tájékoztatta a testület az amerikai óriáscéget. A világ legnépszerűbb internetes keresőjét üzemeltető cég állítólag „megfelelő mennyiségű információt szolgáltatott”, és megtette az ajánlatát is Brüsszelnek, ez alapján megkezdődhetnek a szakértői szintű egyeztetések az EU és a Google között a korábban felvetett problémák esetleges megoldásának részleteiről.

A versenyjogi EU-biztos nem árult el részleteket azzal összefüggésben, hogy a Google milyen magyarázatot adott, illetve milyen megoldást kínált az uniós versenyjogi aggályokra. Joaquín Almunia utalt arra, hogy a reményei szerint a versenyjogi rendelkezéseket lefektető rendelet 9-es cikke szerinti eljárással le lehet zárni a Google és az EU közötti versenypolitikai konfliktust. Eszerint a Bizottság abban reménykedik, hogy a Google keddi ajánlatát a következő hetekben megfelelőnek ítélik majd a Bizottság szakértői, és ezeket kötelező erejűvé is teheti Brüsszel.

A Google azt követően tájékoztatta az Európai Bizottságot a saját álláspontjáról, hogy a testület május közepén hivatalosan is négy kifogást emelt a keresőcég európai piaci gyakorlatával összefüggésben.

A BruxInfo korábban megírta, hogy ha valaki a Google kereső motorját használja, a legördülő keresési eredmények között a cég hivatkozásokat ajánl a cég saját vertikális keresőprogramjához. Ezek a vertikális kereső szolgáltatások olyan speciális keresőmotorok, amelyek olyan speciális témákra fókuszálnak, mint például éttermek, hírek vagy termékek.

A Bizottság problémája, hogy a Google az általános keresőprogram használatakor a saját vertikális keresőszolgáltatásához másképp adja meg a kapcsolódási lehetőségeket (linkeket), mint teszi azt más versenytársak linkjeivel. „Attól tartunk, hogy ez preferenciális bánásmódot eredményez más, konkurrens szolgáltatásokhoz képest” – mutatott rá a versenyjogi biztos májusban.

A második aggály azzal függ össze, ahogy a Google a konkurens vertikális kereső szolgáltatásoktól tartalmat másol és felhasználja azt a saját kínálatában. A szolgáltatás a vetélytársak honlapjáról eredeti anyagokat másolhat át, majd azokat előzetes engedélyezés nélkül a saját honlapján felhasználhatja. Ilyen módon a Bizottság szerint kisajátíthatja a más cégek befektetéseiből származó hasznot. Ez pedig arra ösztönözheti a versenytársakat, hogy ne fektessenek be új eredeti tartalom létrehozásába az internet használóinak érdekében (utazásokat vagy éttermeket kínáló internetes szolgáltatások járhatnak így).

A harmadik kritikai észrevétel a Google és az üzleti partnerek között kötött megállapodásokra vonatkozik, amelyek értelmében a Google biztosítja a kereső hirdetéseket, reklámokat. Ezek olyan reklámok, amelyek a keresés eredménye mellett jelennek meg a képernyőn. Ezek a megállapodások a Bizottság szerint de facto exkluzívitást eredményeznek, arra kényszerítve a partnereket, hogy valamennyi vagy majdnem valamennyi kereső hirdetésüket a Google-től kérjék, kizárva ezzel minden más, alternatív szolgáltatást az üzletből. Ez főleg online magazinokat vagy online műsorszolgáltatókat érint.

A Bizottság végül amiatt is aggódik, hogy a Google korlátozza a kereső hirdetési kampányainak átvihetőségét AdWords nevű platformjáról a piaci versenytársak platformjára. Az AdWords a Google aukciós alapon működő hirdetési platformja, amelyen a hirdetők ajánlatot tehetnek a kereső hirdetések elhelyezésére. A Bizottság attól tart, hogy a Google szerződéses korlátokat állít a szoftverfejlesztőkkel szemben.

Kitekintő / Bruxinfo.eu

Friss hírek

Volvo XC60 Recharge

Erős negyedévet zárt a Volvo

A kínai Geely többségi tulajdonában lévő Volvo Cars rekordszámú, 182.687 járművet értékesített az idei első három hónapban, 12 százalékkal többet az egy évvel korábbinál. A tisztán elektromos autók aránya 21 százalékra emelkedett az egy évvel korábbi 18 százalékról.

Read More »