Korszerű vasútvonal épül a Szeged–Szabadka–Baja vonalon

Mintegy 300 millió euróból épülhet ki korszerű vasútvonal a Szeged–Szabadka–Baja vonalon – hangzott el azon a hétfői vasútfejlesztési konferencián, amit a Vajdasági Magyar Szövetség szervezett Királyhalmon.

A tervezett vonal összekötné az Európa életében nagyon fontos szerepet játszó délre irányuló forgalmat nyugattal, kikerülve a már most is zsúfolt budapesti vasúti hálózatot. Az új útvonal jelentős mértékben feljavítaná a régió vasúti forgalmát, de sok esetben csökkentené a teherforgalom költségeit is, csak Vajdaság számára mintegy 3,7 milliárd eurós megtakarítást jelentene.

Pásztor István tartományi gazdasági titkár, a VMSZ elnöke nyitotta meg a konferenciát. Alkalmi beszédében kiemelte, a Vajdasági Magyar Szövetség egyik célja a vajdasági infrastruktúra fejlesztése, amihez hozzátartozik az útépítés is, azon belül a vasút fejlesztése. Mint kiemelte, ahol vasút van, perspektíva is van, hiszen nincs térségfejlesztés vasúti hálózat nélkül.

– Meg szeretnénk teremteni annak a lehetőségét, hogy Vajdaságnak egy külön vasúti társasága legyen, hogy a vasút fejlesztését mi tudjuk irányítani, hiszen ez az elemi érdekünk – emelte ki Pásztor István.

A konferencián szakemberek arra mutattak rá, hogy a Szeged–Röszke–Horgos–Szabadka–Csikéria–Bácsalmás–Baja vasútvonallal, amelynek már elkészült a megvalósíthatósági tanulmánya, milyen lehetőségek nyílhatnának Vajdaság, ugyanakkor az egész Duna–Kőrös–Maros–Tisza régió számára.

Csókás Eszter, a Duna–Kőrös–Maros–Tisza Eurorégiós Ügynökség Kht. igazgatónője rámutatott, a régióban sajnos nincsenek kiépítve keresztirányú útvonalak. Az új vasútvonal ezt a hiányt tudná pótolni. Saját élményekkel személtetve a jelenlegi helyzetet, rámutatott, a Szabadka–Röszke útvonalon olyannyira rossz állapotban van a vasút, illetve a szerelvény is, hogy Szabadkáról Szegedre, a mintegy 45 kilométeres távon, 2 óra alatt lehet csak eljutni. Ugyanakkor pedig a Szabadka–Bácsalmás szakaszon már csak vasúti sínmaradványok vannak. Csókási Eszter elmondta, alapelképzelésük a vasúti útvonal kiépítésével, hogy a Szeged–Röszke–Horgos–Szabadka–Csikéria–Bácsalmás–Baja távot 70 perce alatt meg lehessen tenni, amire csak akkor nyílhat lehetőség, ha óránként 160 kilométeres pályasebességet tudnának megvalósítani.

Felújítás két fázisban

Ennek a tervnek a folytatásában Szeged és Temesvár, majd pedig Konstanca és Fiume között egy transzverzális korridort hoznának létre, ami megkönnyítené az áruforgalmat a két kikötő között.

Perjés Tamás, a COWI Vasútfejlesztő cég igazgatója ismertette a megvalósíthatósági tanulmányt. Rámutatott, többek között 100 kilométernyi vasútvonalat kellene kiépíteni, illetve felújítani, amiből 72-73 kilométer szakaszon a meglévő vasúti szakasz felújítására és korszerűsítésre van szükség. A tanulmányban kimutatták a munkálatok megvalósításának lehetőségeit. Két építési ütemet fogalmaztak meg. Az egyik szerint egyszerre lehetne a vasútvonalat kiépíteni. A felépítéssel, felújítással, valamint annak villamosításával mintegy 270-280 millió eurós beruházásra lenne szükség.

A másik ütemterv szerint viszont két szakaszban történnének az építőmunkálatok. Először a Szabadka–Szeged vonalon végeznék el azokat, hiszen a tapasztalatok azt mutatják, hogy ezen a szakaszon a legnagyobb erre az igény. A második fázisban pedig a Szabadka–Baja vonalon építenék ki a vasutat. Így ugyan nagyobb beruházásra lenne szükség, számítások szerint mintegy 310–315 millió euróra, de fázisonként kisebb kiadást jelentene.

Kitekintő / Magyar Szó

Friss hírek