Olajexport teherautók segítségével

Dél-Szudán körülbelül 350 ezer hordónyi olajat termel ki naponta. Miután az északi Szudánnal nem sikerült megegyezni a tranzitdíj mértékében, a dél-szudániak most alternatív megoldásokon törik a fejüket. Felmerült egy Kenya területén át futó vezeték terve, annak megvalósulása azonban több évet venne igénybe. Addig tehát nincs más hátra, mint legalább a kitermelt olaj egy részének (10 százalékának) exportálása teherautókon. Legalábbis ezt jelentette be Stephen Dhieu Dau dél-szudáni olajügyi miniszter.

Dél-Szudán számára komoly kihívást jelent a nyersolaj eljuttatása a többségében kínai és malajziai megrendelőkhöz. Az ország ugyanis nem rendelkezik tengeri kijárattal, Szudánnal pedig az elszakadás óta nem sikerült megállapodnia az északi vezetékek használati díjáról. A két ország közötti vita odáig vezetett, hogy végül Dél-Szudán egy időre a teljes olajkitermelését is felfüggesztette, a kőolaj világpiaci ára ezek után újra olyan magasságokba szökött, melyre legutóbb 2008 júliusában volt példa.

Dél-Szudán az Etiópiával és Kenyával kötött megállapodás értelmében hamarosan új vezetékek építésébe kezdhet. Addigis, a kormány tervei szerint Dél-Szudán naponta 35 ezer hordónyi olajat pakol majd a teherkocsikra, hogy aztán a rakomány egy részét a hajók a kenyai Mombasa kikötőjéből, más részét pedig Dzsibuti partjaitól szállíthassák tovább. Az elképzelés még nem végleges, a szakértők pedig már most arra figyelmeztetnek, hogy ez a megoldás a rossz minőségű utak és az alacsony közbiztonság miatt rendkívül veszélyes.

Ahogy azt egy interjúban Dau is megerősítette, Dél-Szudán számára jelenleg az alternatív vezetékek megépítése élvez elsődleges prioritást. A kormány szerint a munkálatokkal egy éven belül elkészülhetnek. Az építkezések várhatóan júniusban kezdődhetnek meg, addig is a dzsubai kormány kínai, japán, dél-kóreai és európai részről is próbál támogatókat szerezni a projekt finanszírozásához.

Szilágyi Viktória Virág

Friss hírek

250 forint osztalékot fizet idén a Mol

A Mol mintegy 198 milliárd forint osztalék kifizetéséről döntött a 2023-as üzleti évre vonatkozóan. Az egy részvényre jutó alap osztalék mértéke 150 forint, ezen túl a részvényeseknek mintegy 100 forint körüli rendkívüli osztalékot is fizetnek.

Read More »
Volvo XC60 Recharge

Erős negyedévet zárt a Volvo

A kínai Geely többségi tulajdonában lévő Volvo Cars rekordszámú, 182.687 járművet értékesített az idei első három hónapban, 12 százalékkal többet az egy évvel korábbinál. A tisztán elektromos autók aránya 21 százalékra emelkedett az egy évvel korábbi 18 százalékról.

Read More »