Csallóközi autópálya helyett

Sokszor nagyon rossz érzés kap el, amikor éppen a szülőföldemen, a Csallóközben közlekedem. Autó, busz, vonat – mindegyikkel vannak problémák, pedig az ország fejlett nyugati részén élek, ahol majdnem tökéletes a helyzet.

Vagy talán mégsem, hiszen az elmúlt év tavaszán sikeresen lehetett kampányolni azzal, hogy a csallóközi polgárok a megfelelő döntésükért majd kapnak egy autópályát. Egy olyat, amelyre régóta szükség volna, nem kisebbségi indíttatás végett, hanem azért, mert éppen ezen a terülten halad át a teherforgalom jelentős része déli irányba.

Arról nem kell hosszabb elemzést írni, miért is nem épült ilyen jóval korábban. Tudjuk a választ. A magyar nemzetiségű lakos nem fontos állampolgár. Megtűrt, akinek hallgatnia kell, s akkor igazán nem lesz semmi baja.

Viszont jött a kampány és az ígéretek közt az autópályás mese. Sokan ismét gyereknek érezték magukat, s a választási eredmények jól bizonyították, a csallóközi stratégia hatásos volt. Persze miért is ne lett volna, amikor olyan pártnak képviselői továbbították az üzenetet, amelynek vezetői között számtalan vállalkozó van, s ebből adódóan vélhetően értenek is a beruházásokhoz.

A meséből viszont gyorsan felébredtünk, hiszen kiderült, az építkezések leghamarabb a választási időszak végén kezdődhetnek majd le. Aztán 22 napja megbukott a kormány és pár nap múlva azt is megtudtuk, a választási időszak lerövidül. Így aztán kiválóan lehet majd védekezni, miért nem készült el az autópálya, amelyet annyira szeretnénk, hiszen rengeteget segíthetne a vidéknek.

Autópálya tehát nincs, lesz viszont márciusban gyorsabb vasúti közlekedés. Szóval ne elégedetlenkedjünk. Igaz, vannak hátulütői a dolognak, mert közel három hónapig nem közlekednek a vonatok Dunaszerdahely és Pozsony között, de ennyit muszáj kibírnunk.

Persze azért a csehek sem oldanak meg mindent, mert bár olcsóbb jegyeket és gyorsabb közlekedést ígérnek, ez utóbbi csak a Dunaszerdahely-Pozsony közti szakaszra lesz igaz. A Dunaszerdahely-Komárom vonalon jelentős gyorsulás nem lesz tapasztalható, a kényelem területén viszont mindenképp fejlődés várható. Ez is valami, bár kevésbé beszélnek róla a minisztérium illetékesei. Ahogy arról sem, vajon miért kell egy olyan vonalt privatizálni, amely nagy profitlehetőségeket rejt magában.

A vonal feltehetően csak a magánvállalkozók számára jelent lehetőséget, az államnak pedig nem.

A korrektség kedvéért azért meg kell említenünk, hogy a közúton dunaszerdahelyi irányból érkezőket a Pozsony előtti szakaszon egy új sáv várja, amely méltó kárpótlás lehet néhány embernek, de nagy változásokat nem hoz a forgalomban. Főként akkor, amikor az autók mellett –  a vasútnál jóval eredményesebb stratégiát választó autóbusz-vállalatok gépjárműi is ezen közlekednek.

Persze nem minden választó dolgozik a környéken, s neki majd megint be lehet majd adni, mekkorát is fejlődött az elmúlt másfél évben a csallóközi közlekedés. Nekik csak azt tudom ajánlani, próbálják ki, milyen gyorsan lehet Pozsonyból Komáromba utazni mondjuk egy szerdai késő délutánon.

Szabad Újság

Friss hírek