Egyre olcsóbban lehet autót venni

Két és fél százalékkal csökkentek tavaly az európai autóárak – közölte az Európai Bizottság. A testület szerint jelentősen mérséklődött a különbség az egyes tagállamok között is az árak tekintetében, ami Brüsszel értelmezésében azt jelenti, hogy beindult a verseny a gyárak között.

Reálértékben átlagosan 2,5 százalékkal mérséklődött tavaly az Európai Unióban az új gépkocsik ára – jelentette be legfrissebb jelentésében az Európai Bizottság. A dokumentum szerint a listaárakon, forgalmi adóval, visszatérítésekkel és regisztrációs adóval számolt árak 2010 és 2011 januárja között 0,3%-kal ugyan emelkedtek, az összességében 2,8%-os infláció miatt viszont 2,5%-os a csökkenés reálértékben.

Az eurózónán belül Szlovákiában volt a legnagyobb az esés: 2011 januárjában átlagosan 17,4%-kal olcsóbban lehetett ugyanazt az új gépkocsit megvenni, mint egy évvel korábban. Ugyancsak jelentős, 11,6%-os csökkenést mértek Szlovéniában, Írországban pedig 5,7%-kal került kevesebbe egy új autó.

Portugáliában viszont 2,6%-kal emelkedtek az árak, Máltán és Olaszországban lényegében változatlanok maradtak a lehetőségek (0,2%-os árnövekedést regisztráltak), a többi eurózóna országban átlagosan 3-4%-os volt a csökkenés.

Az euróövezeten kívüli országokban is jelentősen csökkentek az új autók árai. Bulgáriában 13,5, Csehországban 9, Litvániában pedig 7,2%-kal mérséklődtek az árak. Magyarországon 2011 januárjában átlagosan 6,5%-kal került kevesebbe egy autó, mint egy évvel korábban: a 2,5%-os nominális árcsökkenéshez 4%-os infláció párosult az Eurostat szerint.

Az Európai Bizottság másik megállapítása szerint mérséklődött az árkülönbség is a tagállamok között. Bár ez a tendencia már nem egyértelmű, hiszen különböző modelleknél jelentős különbségnövekedés figyelhető meg, de Brüsszel szerint mindent összevetve egyre jobb a helyzet, köszönhetően az EU versenypiaci szabályozásának.

A statisztikák szerint egy új Renault Clio esetében a legolcsóbb és legdrágább ország között 39,5% a különbség, ami 2009-ben még 44% volt. Egy Ford Focusnál 28,7%-ról 23,8%-ra mérséklődött a különbség, egy Renault Mégane-nál 51,6-ról 30,3%-ra, míg egy A4-es Audi árai között januárban 14% különbség volt a tagállamok között, szemben 2009-cel, amikor 17% volt az eltérés.

Megfigyelhetők ugyanakkor jelentős növekedések is. Egy új Fiat Punto például 44%-kal kerül többe a legdrágább országban, mint a legolcsóbban, míg 2009-ben 30% volt az eltérés.

A területért felelős EU-biztos szóvivője elmondta, az elmúlt években fokozódott a verseny az európai autógyárak között, ez pedig az árak, valamint a tagállamok közötti árkülönbségek csökkenését is eredményezte. Amelia Torres elmondta, a Bizottságnak nem célja az, hogy szűnjenek meg a különbségek az országok között, pusztán azt szeretné elérni Brüsszel, hogy tisztességes verseny alakuljon ki az EU-ban, és ezáltal általánosan csökkenjenek az autóárak.

A szóvivő közlése szerint az is szembetűnő, hogy a javítási és karbantartási költségek évtizedes növekedés után 2010-ben reálértékben szinten maradtak.

Kitekintő / Bruxinfo.eu

Friss hírek