Kívonulnak Lengyelországból a kínai autópálya-építők

Kivonul Lengyelországból a kínai China Overseas Engineering Group (COVEC) autópálya-építő cég, miután komoly pénzügyi veszteségeket szenvedett. A múlt hét folyamán a Financial Times arról számolt be, hogy a lengyel útépítési hatóság felbontotta a cég szerződését, mivel az több írásos ultimátumot követően sem indította újra a május folyamán leállított beruházást. Ezzel szemben a Zsenmin Zsipao (Renmin Ribao) kínai pártlap szombati híre szerint a COVEC döntött úgy, hogy felbontja a Lengyelországgal kötött, 447 millió dollár (83,7 milliárd forint) értékű szerződését, mivel az útépítés költségei jelentősen meghaladták a vállalat korábbi becsléseit.

A COVEC szerint az építési költségek elérhetik a 786 millió dollárt (147 milliárd forint), mely 76%-kal magasabb a szerződés értékénél. A kínaiak a lengyel fél által támasztott, a tervezettnél magasabb szintű minőségi elvárásokkal, illetve a megemelkedett nyersanyagárakkal magyarázták a beruházás költségeinek elszaladását. Jelenleg az út egyötöde van kész, a cég eddig 140 millió dollárt fektetett a projektbe. Az építkezés leállása miatt mindkét fél kártérítést követel. Lengyelország 271 millió dolláros kompenzációs igényt fogalmazott meg, míg a kínai fél egyelőre ismeretlen mértékű számlát készül benyújtani lengyel alvállalkozóinak, miután szerinte azok tehetnek a beruházás meghiúsulásáról.

A COVEC, amely a legnagyobb ázsiai építőipari cég, a China Railways Group leányvállalata, 2009-ben nyerte el a lengyel A2-es autópálya Varsót a német határral összekötő, 49 km-es szakaszának kivitelezésére kiírt tendert, mellyel az első Európában tevékenykedő kínai autópálya-építő céggé vált. Lengyelország azután ítélte a tendert a kínai cégnek, hogy az az európai versenytársakénál jóval alacsonyabb, a lengyel keret mindössze felére rugó árat, valamint gyors kivitelezést ígért. Már korábban is felmerültek kételyek a COVEC ajánlatával kapcsolatban, egy német ipari szervezet például „dömpingárakkal, agresszív finanszírozással és túlságosan bőkezű kockázati garanciák nyújtásával” vádolta meg a kínai céget.

A 2012-es labdarúgó Európa Bajnokság megrendezésére készülő Lengyelország számára komoly érvágást jelent a projekt leállása, a kormány jelenleg 16 céggel tárgyal a munka folytatásáról, a beruházás reményeik szerint idén júliusban indulhat újra. Az infrastruktúráért felelős minisztérium tájékoztatása szerint a cél immár nem az, hogy az út teljesen elkészüljön 2012-re, hanem hogy „biztonságosan autózható” legyen.

Mészáros Tamás

Friss hírek