Válságba dönti Schengent Franciaország?

Nem tartja jogtalannak az Európai Unió a francia hatóságok döntését, amely szerint időlegesen felfüggesztették a vasúti közlekedést Vintimille és Menton között. A schengeni övezeten belül többen visszaállítanák a határellenőrzéseket.

Cecilia Malmström, az uniós belügyekért felelős európai biztos szerint Franciaországnak „joga volt” április 17-én időlegesen felfüggeszteni a vasúti közlekedést Vintimille és Menton között, amikor 250-300 emberi jogi aktivista és tunéziai menekült akart Nizzába utazni egy tüntetésre. A dél-franciaországi Alpes-Maritime megye prefektusa ugyanis a közrend megzavarásának veszélyére hivatkozva határozta el a két város közötti közlekedés megszakítását.

„Ma reggel kaptunk egy levelet a francia hatóságoktól, ami elmagyarázza, hogy ez egy közrendvédelmi intézkedés volt, ideiglenes és kivételes, és hogy a közlekedés mostanra már helyreállt” – magyarázta Malmström biztos április 18-án, hétfőn. „Ezért ez nem tartozik a schengeni szabályozás alá” – tette hozzá.

Párizs és Róma között már több hete feszült a viszony a 25 ezer Olaszországba érkezett tunéziai menekült miatt, akik többsége más országokba szeretne továbbutazni, elsősorban Franciaországba. A bevándorló-hullámmal szembenézni kényszerülő olasz kormány a többi uniós tagállam szolidaritását hiányolva úgy döntött, támogatni fogja, hogy a menekültek tartózkodási engedélyt kapjanak, és hogy szabadon mozoghassanak az Európai Unión belül. Az azonban nem egyértelmű, hogy pontosan mit is tartalmaznának az olasz kormány által kiadott engedélyek.

Malmström biztos szóvivője emlékeztetett arra, hogy az olasz hatóságok viszont nem „schengeni vízumot” adnak ki a tunéziai menekülteknek, csak egy „ideiglenes tartózkodási engedélyt”, ami nem feltétlenól engedi meg a schengeni határokon belüli szabad mozgást. Ahhoz, hogy ezt megtehessék ugyanis még szükség lenne egy érvényes útlevélre, be kellene nyújtani egy nyilatkozatot a tartózkodás céljairól és körülményeiről, igazolni kellene, hogy rendelkeznek az elégséges anyagi eszközökkel (naponta 31 euróval), valamint nem jelenthetnek veszélyt a közrendre nézve.

Néhány tagállam viszont annak a lehetőségét fontolgatja, hogy visszaállítja a határellenőrzéseket a schengeni övezeten belül, Franciaország pedig a maga részéről az olasz határon már meg is erősítette a rendőrségi ellenőrzéseket. A Bizottság emlékeztetett arra, hogy a schengeni szabályok megengedik az ilyenfajta igazoltatásokat, amennyiben azok nem „rendszeresek”, vagyis hat óránál tovább nem lehet egy ponton ellenőrizni, az ellenőrzőpontnak pedig a határ húsz kilométeres körzetén belül kell lennie. A Bizottság azonban nehezen tudja ellenőrizni a szabályok betartását, már csak azért is, mert a kijátszásukhoz elég, ha a hatóságok hat óránként pár száz méterrel odébb költözve folytatják az ellenőrzéseket.

Ezen felül a tagállamoknak joga van harminc napra visszaállítani az unión belüli határellenőrzéseket, ha úgy ítélik meg, hogy komoly biztonsági fenyegetés állna fenn. A Bizottság értelmezésében azonban ezt egyedül az érintett tagállamnak van joga eldönteni.

A múlt héten Francois Fillon francia miniszterelnök brüsszeli látogatása során kijelentette, hogy Franciaország kész „hatékonyabb módszereket” is bevetni az olasz határ ellenőrzésére, majd hozzátette, okosabb lenne a menekülteket egyenesen Tunéziába visszavinni. Ez utóbbi kijelentés ellen azonban Cecilia Malmström biztos is felszólalt: „A visszaküldés tilalmának elve előírja, hogy egy hajó minden utasát ki kell kérdezni, hogy megtudjuk, honnan jönnek, illetve hogy menedékjogot kérnek-e. Nem küldhetjük csak úgy vissza a hajókat az utasaikkal együtt.” Az Európán belüli szabad közlekedést érő fenyegetések ellenére Malmström biztos azonban még mindig hisz a határok nélküli unióban: „Ez nem jelenti a schengeni övezet végét” – jelentette ki Malmström. „Schengen egy nagyon jó dolog, amit sikerült megvalósítanunk az Európai Unióban.”

A schengeni övezet jövőjéről, illetve a francia-olasz menekültügyi vitával kapcsolatos álláspontjáról megkérdeztük a magyar Külügyminisztériumot is, kérdéseinkre későbbre ígértek választ.

Kitekintő / Euractiv.hu

Friss hírek

Volvo XC60 Recharge

Erős negyedévet zárt a Volvo

A kínai Geely többségi tulajdonában lévő Volvo Cars rekordszámú, 182.687 járművet értékesített az idei első három hónapban, 12 százalékkal többet az egy évvel korábbinál. A tisztán elektromos autók aránya 21 százalékra emelkedett az egy évvel korábbi 18 százalékról.

Read More »