Este jönnek az óriásbiztosító számai

Két fontos gyorsjelentést várunk ma a tengerentúlról: közép-európai idő szerint 13:30-kor publikálja számait a General Motors, este piaczárás után pedig az AIG óriásbiztosító eredménye válik nyilvánossá.

A General Motors esetében a piac azt várja, hogy 2010 lehetett az első profitábilis éve a konglomerátumnak 2004 óta, a konszenzus szerint papíronként 44 centes profitra lehet számítani. Az esetleges „áttörésnek” mindenesetre így is lehet némi szépséghibája, hiszen a társaság ellen 2009 novemberében csődeljárást indítottak, márpedig az amerikai törvények értelmében ilyenkor – a kormányzati hozzájárulás miatt – nem lehet adókedvezményt biztosítani (azt csak tartós veszteségek esetén, speciális körülmények között biztosítja a törvény). Márpedig köztudott, hogy a GM esetében a csődeljárás és a kvázi államosítás ellenére is elengedtek mintegy 14 milliárd dolláros adókötelezettséget.  A szakmában volt erről némi vita, hogy mennyiben járt el helyesen az amerikai pénzügyminisztérium. Általában az adóelengedés mellett érvelők azt hangsúlyozták, hogy így a GM könnyebben és gyorsabban kerülhet vissza a tőzsdére, és az állam is jobb áron adhatja el később részesedését, vagyis, amit adókiengedésen elveszít, azt a piaci értékesítés során visszanyerheti. A tavaly novemberi piacra vezetéskor még 61%-os tulajdonhányada volt az államnak az autógyártóban, jelenleg ez most olyan 33%-os, ami piaci áron nézve mintegy 26.4 milliárd dollár.

A reorganizációs folyamatnak sokkal korábbi stádiumában van a világ egykori legnagyobb biztosító társasága, az AIG, ami az amerikai jelzálogpiaci veszteségei nyomán gyakorlatilag bedőlt és teljesen állami felügyelet alá kellett vonni. Eddig 182 milliárd dollárt pumpált bele a kormány, és megkezdődött az óriás feldarabolása is, hogy csak a központi üzletágaira tudjon a jövőben fókuszálni (élet és ingatlan biztosítási szegmens). Így került a hongkongi tőzsdére az ázsiai egység, az AIA.

Elemzők szerint továbbra is tetemes veszteséget fog közzétenni a pénzügyi óriás, papíronként ez a 20 dollárt is meghaladhatja. A társaság állami kezelésbe kerülése óta eddig mintegy 75 milliárdos veszteséget volt kénytelen elkönyvelni. Ennek ellenére nem biztos, hogy kizárólag a főbb számsorokra figyel a piac, hiszen az eredménytermelő képességre addig nem érdemes számítani, amíg a tetemes veszteségek miatt a megtermelt készpénzt is tartalékolásra kénytelen félretenni az AIG. (Február elején közölte a cég, hogy újabb 4.1 milliárd dollárt tesz félre). A fő kérdés, hogy az említett két kulcs üzletága hogyan muzsikált a negyedévben. Ha itt látható lesz valamilyen javulás, az erősítheti a piacra visszavezetés vízióját, amivel jól járhatna a költségvetés is, és valószínűleg a befektetők is értékelnék a biztosító önállósodását. Az állam jelenleg 92%-os tulajdonos az AIG-ban, aminek piaci értéke (40 dolláros árfolyamon számolva) 15 milliárd dollár. Elemzők szerint elképzelhető, hogy március és május között megkezdődjön a részleges privatizáció.

Kitekintő / Equilor

Friss hírek

Volvo XC60 Recharge

Erős negyedévet zárt a Volvo

A kínai Geely többségi tulajdonában lévő Volvo Cars rekordszámú, 182.687 járművet értékesített az idei első három hónapban, 12 százalékkal többet az egy évvel korábbinál. A tisztán elektromos autók aránya 21 százalékra emelkedett az egy évvel korábbi 18 százalékról.

Read More »