Keményen megrendszabályoznák a multikat

Az Európai Bizottság december 8-án javaslatot tett a nagykereskedelmi árampiacok szabályozására, a különféle piaci visszaélések, így például a bennfentes kereskedelem megakadályozására. Úgy néz ki, hogy ez lesz a legfontosabb olyan energetikai jogszabály, amelynek a véglegesítése a magyar elnökség feladata lesz. A szabályozás azáltal szeretné biztosítani a piac átláthatóságát, hogy kötelezi az energiakereskedőket a tiszta piaci szabályok betartására.

Az áram nagykereskedelmi piacán a termelők értékesítik az áramot az elosztók és a nagykereskedők, esetleg nagy ipari fogyasztók számára. Az így kialakuló nagykereskedelemi árak nagy szerepet játszanak a háztartások és az ipari szereplők számára kialakuló kiskereskedelmi árak meghatározásában. Mivel az áram nem tárolható, ezért ára nagyon érzékeny az éppen rendelkezésre álló termelési és szállítási kapacitásokra. Ezért a termelés visszafogásával vagy a rendelkezésre álló kapacitásokról való hamis benyomás keltésével az áramárak könnyen befolyásolhatóak.

Európa nagykereskedelmi piacai egyre inkább határokon átnyúló jelleget öltenek. Az árak meghatározása nem egy adott országhoz kötődik. Jelenleg például a németországi árak nagyrészt meghatározzák a cseh, szlovák és magyar nagykereskedelmi árakat is, mivel a kereslet mostani, viszonylag alacsony recessziós szintjén a közép-európai régióban viszonylag könnyű határon túlra eladni az áramot. A nagykereskedelmi piacok platformfüggetlenek. A tranzakciók gyakran nem abban az országban mennek végbe, ahol az ügyleteket megkötik. Ez jót tesz a piaci integrációnak, ugyanakkor lehetőséget teremt a nemzeti határokon túllépő piaci visszaélésekre. Ezek megakadályozása érdekében szükség van a nemzeti piacok együttes vizsgálatára.

Az új szabályozás célja, hogy a nagykereskedők bennfentes információk alapján ne húzhassanak hasznot a tranzakciókból vagy ne manipulálhassák a piacot az árak mesterségesen magasabb szinten tartásával, mint azt az elérhetőség, a termelési költségek, a raktározói vagy szállítási kapacitás indokolnák. Az új szabályozás különös tekintettel megtiltja az alábbiakat:

  • Bennfentes információ használata energia nagykereskedelmi piacon értékesítéskor vagy vásárláskor. Az exkluzív és árra érzékeny információkat közzé kell tenni a tranzakciók létrejötte előtt.
  • Tilos az olyan tranzakció, ami hamis képet ad a nagykereskedelmi energiapiaci termékek keresletéről, kínálatáról vagy árairól.
  • Hamis információk vagy pletykák terjesztését, amelyek félrevezető jelzést adnak ezekről a termékekről.

A piaci felügyeletet és az esetleges visszaéléses esetek felderítését az uniós energiaügyi regulátor szervezeteket koordináló ügynökség (European Agency for the Cooperation of Energy Regulators (ACER)) fogja ellátni. Az ügynökségnek valós idejű hozzáférése lesz a nagykereskedelmi piacokon végbemenő tranzakciók minden adatához, beleértve az árakról, az értékesített mennyiségről és a részt vevő felekről szóló információkat. Az információ megosztásra kerül a nemzeti ügynökségekkel, melyek szintén felelősek lesznek a gyanús esetek kivizsgálásáért. Bonyolult határkeresztező ügyekben az ACER fogja irányítani a vizsgálatot, de a büntetést a tagállamok nemzeti ügynökségei szabják ki. Az ACER stábja jelenleg Brüsszelben szerveződik, de végleges székhelye Ljubljanában lesz a jövő év második negyedévétől.

A külön szabályozásra azért van szükség, hogy biztosítsák, hogy egy testület tudja felügyelni az egész energia nagykereskedelmi piacot, akár az azonnali, akár a származékos (derivatív) piacról van szó. A bennfentes kereskedelemről és a piaci manipulációról (piaci visszaélés) szóló irányelv (MAD) és a a pénzügyi eszközök piacairól szóló irányelv (MiFiD), amely a pénzügyi eszközökre vonatkozik, csak a származékos piacokat és tranzakciókat fedi le, az árupiacokat egyelőre nem, ezért azoktól független szabályozásra van szükség.

Magyarországon különösen fontos volna az új irányelvnek a betartása, mivel a magyar árampiac átláthatósága mindkét, az üggyel foglalkozó EU összevetés szerint az egyik legalacsonyabb a 27 tagállamban. Nyolc év előkészítés után ugyan elindult a magyar áramtőzsde, a HUPX, de azon csak azonnali kereskedés zajlik, vagyis a származékos ügyletek jelenleg is a teljesen átláthatatlan OTC piacokon, illetve külföldön köttetnek.

Vélemények

Az Európai Bizottság energia ügyekért felelős biztosa, Günther Oettinger azt mondta: “Az energiapiacainkkölcsönösen függnek egymástól. Egy adott tagállamban történő piaci visszaélés gyakran hatással van egy másik tagállam áraira. Feltétlenül szükség van EU-s szintű átfogó szabályozásra, amely garantálni tudja az állampolgárok számára, hogy az árak kialakítása korrekt, és élvezhetik az egységes energia piac előnyeit.”

Dr. Szörényi Gábor, a Magyar Energia Hivatal Energiaszolgáltatási és Fogyasztóvédelemi Főosztályának vezetője szerint: „Az egységes energiapiac kialakítása megkívánja az európai szintű piacfigyelési tevékenységet is. Ez számunkra is fontos, mivel a magyar nagykereskedelmi piaci árak is jelentős mértékben függnek az EU hatékony regionális piacain folyó kereskedelem árkondícióitól, amire a – nyilvános energiatőzsdei árjelzéseken kívül – a nemzeti energia hatóságoknak nincs rálátása. Ezért üdvözöljük, hogy az egyre inkább integrálódó energiapiacokon fellépő nemzetközi kereskedők által kötött tranzakciók tekintetében a felügyeleti tevékenység EU-s szinten is erősödik. Ez reményeink szerint hozzájárul a hatékony nagykereskedelmi energiapiacok kialakulásához, ami a hazai fogyasztók számára is nagy jelentőséggel bír. Egyúttal megkezdjük a felkészülést arra, hogy a közösségi szinten gyűjtendő és elemzendő információk miként hasznosíthatók a hazai fogyasztói érdekek érvényesíthetősége szempontjából.”

Kitekintő / Euractiv.hu

Friss hírek