A szállítási költségek akár 10%-kal is növelhetik egyes termékek árát

Az ENSZ Kereskedelmi és Fejlesztési Konferenciájának (UNCTAD) jelentése szerint a konténeres szállítmányozási díjak globális megugrása általánosan 1,5%-kal magasabb fogyasztói árakat eredményezhet a következő évben. Egyes termékek esetében azonban az emelkedés akár a 10%-ot is meghaladhatja.

Miután a koronavírus-járvány megzavarta az ellátási láncokat és a kereskedelmi csatornákat, az elmúlt 18 hónap során a konténeres szállítási árak az egekbe szöktek; az útvonalak költségei hétszeresére – ha nem többre – emelkedtek.

„Az UNCTAD elemzése azt mutatja, hogy amennyiben továbbra is fennáll a konténeres fuvardíjak jelenlegi megugrása, ez 2023-ig 11%-kal növelheti a globális importárakat és 1,5%-kal a fogyasztói árak szintjét”áll a szervezet csütörtöki jelentésében.

Az elemzés szerint az Egyesült Államokban a fogyasztói árak 1,2%-kal, míg Kínában 1,4%-kal emelkednének, míg az importtól jobban függő kisebb országokban jóval nagyobb mértékben, 7,5%-kal növekednének.

Termékek szerint nézve az elektronikai termékek, a bútorok és a ruházati cikkek árnövekedése a legnagyobb; globálisan legalább 10%.

Forrás: UNCTAD / CNBC

Noha a légi szállítás általában drágább, egyes cégek mégis ezt a szállítási módot választották néhány kisebb termék esetében.

Az elemzés kiemeli, hogy a konténerszállítási költségek megugrása egyúttal a nagyobb gazdaságok növekedését is visszafogná. A jelentés szerint amennyiben a konténeres szállítmányozási díjak 10%-kal emelkednek és az ellátási láncok továbbra is akadoznak, az USA-ban és az euróövezetben több mint 1%-kal, Kínában pedig 0,2%-kal csökken az ipari termelés, amely a növekedés egyik fő motorja.

Október végén több mint 600 konténerhajó rekedt a kikötőkön kívül világszerte, kétszer annyi, mint az év elején.

  • Kapcsolódó cikkünk:

Forrás: CNBC

Friss hírek