A Facebook egyes alkalmazottainak az volt a feladata, hogy olyan termékeket készítsenek a közösségi oldal felhasználói bázisának bővítése érdekében, amelyekkel 6 éves gyerekeket céloznak meg – írja belső dokumentumokra hivatkozva az NBC News.
„Cégünk jelentős beruházásokat fektet a fiatalokba, és egy több vállalaton átívelő virtuális csapatot állított össze, hogy biztonságosabb, privátabb élményeket szerezzen ennek a korosztálynak” – írta az említett dokumentum szerzője.
Az április 9-én közzétett belső blogbejegyzésben az áll, hogy a cég több pozíció felvételét is tervezte, mivel terjeszkedni akart; ki akarták dolgozni, hogy miképpen lehetne a teljes termékskálát úgy átalakítani, hogy a 13 évesnél fiatalabb gyermekeket bevonzzák. A dokumentumban lévő diagramok listába szedik a javasolt új célcsoportokat – ezek a 6 és 9 év közötti gyerekek, illetve a 10 és 12 év közötti kiskamaszok – és a már meglévő korcsoportokat, azaz a 13 és 15 év közötti tinédzsereket, a 16-17 éveseket és a felnőtteket.
„Ez az öt korcsoport használható az oktatás, az átláthatóság, az ellenőrzések és az alapértelmezett beállítások meghatározására, amelyek megfelelnek a fiatal felhasználók igényeinek” – írta a Facebook alkalmazottja.
A cég kritikusai szerint ezek a dokumentumok egy régóta fennálló probléma részét képezik, miszerint a Facebook megpróbálja a lehető legkorábban bevonzani a fiatalabb felhasználókat.
„A Facebook és az Instagram többször is bebizonyította, hogy egyszerűen nem lehet megbízni bennük, ha a gyermekek és a tizenévesek jólétéről van szó” – mondta James Steyer, a Common Sense Media alapítója és vezérigazgatója, egy nonprofit szervezeté, amely a gyerekek és a digitális világ közti kapcsolatokkal foglalkozik. „Ahelyett, hogy egyre fiatalabb gyerekeket próbálnak beszippantani a függőséget okozó oldalaikra, a meglévő platformjaik megtisztítására kellene összpontosítaniuk” – tette hozzá.
A dokumentum egyébként annak a jelentésnek a részét képezi, amelyet Frances Haugen, a Facebook korábbi termékmenedzsere szivárogtatott ki a Wall Street Journalnak. Haugen egy október elején tartott szenátusi meghallgatáson azt állította: a Facebook és a tulajdonában lévő platformok ártanak a gyerekeknek és elősegítik a társadalom polarizálódását az Egyesült Államokban, a cég vezetői pedig nem hajlandók változtatni, mert fontosabbnak tartják nyereségüket a biztonságnál.
A Facebook a következőképpen reagált az őt ért vádakra: „Azok a vállalatok, amelyek erős verseny közepette működnek – beleértve a Wall Street Journalt is -, erőfeszítéseket tesznek, hogy megszólítsák a fiatalabb generációkat. Tekintettel arra, hogy versenytársaink ugyanezt teszik, valójában hírértékű lenne, ha a Facebook nem végezné el ezt a munkát.”
- Kapcsolódó cikkeink:
Forrás: NBC News / Kitekintő