Csak az adók oldhatják meg a légiközlekedés szén-dioxid-kibocsátási gondjait

A légiközlekedés zöld jövőről szóló álmai jelenleg a használt étolajon alapulnak. 2050-re az ipar a 2005-ös szinthez képest a felére kívánja csökkenteni a nettó szén-dioxid-kibocsátást, annak ellenére, hogy a forgalom a háromszorosára emelkedik. Nos, nem valószínű, hogy addig bevezetik az elektromos repülőket, ahogy az sem, hogy képesek leszünk konyhai zsírból vagy növényekből kellő mennyiségű repülőgép-üzemanyagot előállítani. A kormányok számára tehát egy megoldás marad: a szén-dioxid-kibocsátási adó bevezetése.

Ellentétben az autógyártókkal, amelyek átválthatnak zéró kibocsátású akkumulátorokra, illetve az erőművekkel, amelyek lehetnek szél-, nukleáris vagy napenergiával működők, a légitársaságok megragadtak a fosszilis tüzelőanyagoknál. És jelenleg nincs arra utaló jel, hogy ez az évszázad közepére megváltozik.

2017-ben a légitársaságok 850 millió tonna szén-dioxidot termeltek – ez az emberiség által termelt mennyiség mindössze 2,3 százaléka volt. Azonban az útvonalak gyors bővülése – elsősorban Ázsiában – azt jelenti, hogy 2050-re évi 2,7 milliárd tonnás kibocsátás alakul ki – állítja a Nemzetközi Polgári Repülési Szervezet (ICAO). Ez nyolcszorosa az iparág század közepére kitűzött céljának, azaz a nettó 325 millió tonnának.

Különböző dolgok csökkenthetik ezt a 2,7 milliárd tonnás mennyiséget. Az ICAO szerint az üzemanyag-takarékos motorok 2050-re évi 700 millió tonnával redukálhatják a volument, a közvetlen útvonalak és az, hogy a gépek magasabban repülhetnek további 200 millió tonnát jelent, továbbá a szén-dioxid-kibocsátás ellensúlyozása – ilyen például fák ültetése – további 200 millió tonnát eredményezhet.

Mindazonáltal az évszázad közepére kitűzött cél elérése érdekében a légitársaságoknak további 1,3 milliárd tonna szén-dioxid-megtakarítást kell találniuk – ez önmagában több mint 50 százalékkal meghaladja a 2017-ben a légkörbe pumpált 850 millió tonnát, ami egyébként mintegy 2,5 milliárd hordó repülőgép-üzemanyagnak felel meg.

Az 1,3 milliárd tonnányi repülőgép-üzemanyag bioüzemanyagokkal történő felváltása elég merész vállalkozás, mondhatni lehetetlen. A Jatropha (vagy palackfa) egy könnyen termeszthető növény, amelyet ígéretes olajforrásnak tartanak, ez azonban hektáronként körülbelül 10 hordónyi repülőgép-üzemanyagot eredményez. Az erre történő váltáshoz tehát 375 millió hektárnyi területre lenne szükség, ami nagyjából az Egyesült Államok egyharmadának felel meg.

Ezért a kormányok számára célszerűbb, ha inkább az emberek repülés iránti igényét csökkentik. Az Európai Bizottság számára a múlt évben készített tanulmány becslése szerint a jegyárak 10 százalékos megemelése 11 százalékos keresletcsökkenést eredményez, miközben a folyamat minimális hatással van a gazdasági növekedésre. Európa ezért például bevezetheti a repülőgép-üzemanyagra kivetendő, 0,33 euró/literes vámot. Mások meggyőzése pedig nyilvánvalóan könnyebb, mint annak a rengeteg növénynek a termesztése…

  • Kapcsolódó cikkeink:

Forrás: Reuters

Friss hírek

A kávéról kicsit másképp (x)

Hatékonysági és újrahasznosítási lázban ég a világ, miért éppen a kedvenc forró fekete italunk alapanyaga lenne híján az alternatív felhasználási ötletekből, miért éppen a benne rejlő lehetőségeket ne aknáznánk ki?

Read More »