Az európai légitársaságoknak elegük lett a franciákból

A British Airways anyavállalata, az IAG (International Airlines Group), továbbá a Ryanair, az easyJet és a Wizz Air légitársaságok együttesen nyújtották be Franciaország elleni panaszukat az EU-nak a francia forgalomirányítók sztrájkja miatt, melyek csak 2018 első felében 16 ezer járat késését eredményezték.

A légitársaságok véleménye szerint a munkabeszüntetések korlátozzák a szabad mozgás alapvető jogát az Európai Unión belül, továbbá Franciaország törvényt szeg azzal, hogy nem teszi lehetővé a repülők továbbhaladását a sztrájkok alatt.

A franciaországi forgalomirányítók az Emmanuel Macron vezette kormány munkaügyi reformjai és a jelentős elbocsátások miatt függesztették fel a munkavégzést. Múlt hónapban a francia szenátus megerősítette, hogy Franciaország felelős az európai járatkésések 33 százalékáért. Az  Eurocontrol adatai szerint több mint 16 ezer repülőjárat késett 2018 első felében, a légiforgalmi irányítók munkabeszüntetéseinek következményeként.

Willie Walsh, az IAG vezérigazgatója így nyilatkozott: „A sztrájkoláshoz való jogot egyensúlyba kell hozni a szabad mozgás elvével”, majd hozzátette, hogy a Franciaország légterét érintő járatok körüli problémáknak érezhetően negatív hatása volt Spanyolország turizmusára és gazdaságára.

A légitársaságok szerint precedens is van hasonló eljárásra, és egy 1997-es panaszt idéznek, melyet Spanyolország nyújtott be az Európai Bizottsághoz, amikor francia farmerek akadályozták a spanyol gyümölcs és zöldség unión belüli exportját. Akkor az európai bírók úgy ítélték meg, hogy a francia hatóságok képtelenek voltak garantálni az áruk szabad mozgását.

A Ryanair vezérigazgatója, Michael O’Leary, azt nyilatkozta, hogy Európa légitársaságait nehéz helyzetbe hozzák a sztrájkok, és felszólította Franciaországot, hogy a munkabeszüntetések során is tegye lehetővé a repülőgépek áthaladását az ország felett.

„Amikor Görögországban és Olaszországban sztrájkoltak az ATC dolgozói, az átrepülések a megszokott rend szerint zajlottak. Miért nem teszi ezt lehetővé Franciaország is?”, – tette fel a kérdést O’Leary. A vezérigazgató azzal is vádolta a forgalomirányítókat, hogy eleve kevés alkalmazottal rendelkeznek, mely hiányosságok a munkabeszüntetések ideje alatt még szembetűnőbbek.

O’Leary álláspontja szerint ezen a ponton Európa kormányainak és az Európai Bizottságnak kell közbelépnie, véleményét pedig osztja Váradi József, a Wizz Air vezérigazgatója is.

„Az európai hatóságoknak prioritásként kellene kezelniük ezt az ügyet. Biztosítaniuk kellene, hogy az európai állampolgárok és cégek ne legyenek tovább a nemzeti ipari kapcsolatok túszai” – mondta Váradi.

Az Európai Bizottság szóvivője, Enrico Brivio egy keddi sajtóértekezleten nyilatkozott, ahol elmondta, hogy nem tartozik a Bizottság ügykörébe egy független légitársaságokat érintő iparági nézeteltérés kezelése. Azt azonban hozzátette, hogy bár a sztrájkoláshoz alapvető joguk van a dolgozóknak, egyben az is egyértelmű, hogy a járatkésések negatívan érintették az utasokat és az egész európai gazdaságot.

  • Kapcsolódó cikkeink

Forrás: CNBC

Friss hírek

A világszerte népszerű lager Olaszországból (x)

Olaszország hazai gyártású sörei közül az egyik legismertebb a Peroni, amely szerte a világon kedvelt márka. A Forma-1 futamok iránt rajongók is ismerhetik, ugyanis az Aston Martin egyik fő támogatója. A cikkben annak járunk utána, hogy mit érdemes tudni erről a sörről.

Read More »