Egyre aggasztóbb a szólásszabadság helyzete Indiában

  • Az indiai értelmiség prominens tagjai szerint a hindu nacionalisták hatalomra jutása óta növekvő intolerancia, elvakult nacionalizmus és a vallási kisebbségek hátrányos megkülönböztetése jellemzi a világ legnagyobb demokráciáját
  • Az utóbbi hónapokban több jelentős diáktüntetés tört ki a kormány által az általa “anti-nacionalistának” és “hazaárulónak” bélyegzett csoportokkal szembeni fellépés miatt

A szólásszabadság helyzete egyre aggasztóbbá vált  Indiában, a kormányzat és hozzá közel álló hindu jobboldali csoportok ugyanis egyre erősebben korlátozzák a véleménynyilvánítás szabadságát, derül ki az Amnesty International éves jelentéséből. Az elemzés a 2015-ös évre vonatkozott ugyan, de a folyamat 2016-ban sem fordult meg, az elmúlt két hónapban bántalmazott, megfélemlített újságíróktól és hatalmas méretűre duzzadt diáktüntetésektől hangos az indiai sajtó. 

A hindu jobboldali  Bháratíja Dzsanatá Párt 2014-es kormányra kerülése óta komoly viták zajlanak az indiai társadalomban a nacionalizmus, a történelemszemlélet, a hindu és muszlim felekezetek közötti kapcsolatokról, amelyben az indiai értelmiség prominens tagjai gyakran szót emelnek a növekvő intolerancia, elvakult nacionalizmus és a vallási kisebbségek hátrányos megkülönböztetése ellen. Ezen vádakat a kormány és a kormánypárt szimpatizánsai keményen elutasítják, azonban az utóbbi idők eseményei mégis azt látszanak igazolni, hogy az állam sokkal keményebb kézzel bánik az általa “anti-nacionalistának” és “hazaárulónak” bélyegzett csoportokkal. Ez többször vezetett komoly ellenálláshoz.

2016 januárjában a politikai beavatkozástól sem mentes folyamat során hazaárulás vádja miatt egyeteméről kizárt, érinthetetlen származású egyetemi hallgató öngyilkossága vezetett komoly tüntetésekhez India-szerte. 2016 februárjában pedig a fővárosi Dzsaváharlál Néhrú Egyetem (JNU) diákvezetőinek letartóztatása és a velük szemben elkövetett rendőri atrocitások váltottak ki országos megmozdulásokat. 

A delhi egyetemen történtek sok hasonlóságot mutatnak a januári eseményekkel. A hagyományosan baloldali beállítottságú értelmiséget tömörítő JNU egyik diákrendezvényén a résztvevők állítólagosan India-ellenes és Kasmír függetlenségét támogató szlogeneket kiabáltak. A rendőrség ezért a gyarmati időkből maradt lázítási törvény megsértésének vádjával őrizetbe vette a rendezvény több tagját, többek között az egyetemi hallgatói önkormányzat elnökét, Kanhaiya Kumart is. 

Az egyetem hallgatóinak felháborodását fokozta, hogy a hatóságok nemcsak, hogy elfogultságot mutattak, amikor nem intézkedtek a rendezvényen agresszíven viselkedő kormánypárti diákszervezet tagjaival szemben, de lényegében bizonyítékok és jogalap nélkül vették őrizetbe a diákokat. Néhány nappal később pedig nem léptek közbe, amikor a bíróság előtt megjelenő Kumart, valamint a vele szimpatizáló diákokat, egyetemi oktatókat és a helyszínen tartózkodó újságírókat ügyvédek, BJP-s politikusok, aktivisták és a párt diáktagozatának tagjai kamerák kereszttüzében bántalmazták.

A JNU polgársága úgy érzi, hogy ellenzéki beállítottsága miatt támadják az egyetemet, Kumart és társait pedig alaptalanul vádolják hazaárulással és India-ellenes tevékenységgel. Különösen sérelmezik az indiai média politikailag motivált,  csak a kormányzati szempontot bemutató, elfogult tudósítását az eseményekről, amelyben a nemzetellenes mozgalmak melegágyaként, pakisztáni terroristákkal kapcsolatokat ápoló elemek pártfogójaként állítják be az intézményt.

Az indiai felsőoktatás minden szeletéből érkezett támogatás, február 18-án több, mint tizenötezer fős tüntetést tartottak Delhiben az egyetemmel való szolidaritás jegyében. Az események nem maradtak visszhang nélkül nemzetközi szinten sem: egyetemi hallgatók a  világ minden tájáról, a Princetontól az Oxfordi Egyetemig kifejezték szolidaritásuk a közösségi média különböző fórumain a “Stand with JNU” hashtag használatával. 

Az indiai társadalomban komoly aggodalmakat kelt, hogy a “világ legnagyobb demokráciájaként” számontartott országban lassan már csak az minősülhet hazafinak, aki mindenben egyetért a kormánnyal és ideológiájával, aki pedig ellenérzéseit fejezi ki, automatikusan hazaárulóvá válik, annak ellenére, hogy a patriotizmus hagyományosan az indiai társadalom minden rétegének fontos értéke. A társadalmi párbeszéd háttérbe szorítása, az egyet nem értők elhallgattatása pedig az indiai politikai elit nagy büszkeségét jelentő demokratikus alapelvek aláásását jelenti.

Szivák Júlia

Friss hírek

Újra csökkent az európai alapkamat

Az Európai Központi Bank Kormányzótanácsa csütörtöki ülésén a piaci várakozásoknak megfelelően 25 bázisponttal csökkentette a három irányadó eurókamat szintjét. Az EKB 0,9 százalékos reál GDP-növekedést vár 2025-ben és 1,1 százalékosat 2026-ban.

Read More »