Csődbe repül az egyik legnagyobb orosz légitársaság

  • Becsődölt a tavaly 13,2 millió utast szálltó Transzaero, Oroszország második legnagyobb légitársasága.
  • Az orosz légitársaság 250 milliárd rubel adósságot halmozott fel.
  • A Transzaero 2014-ben a német JACDEC repülésbiztonsági szervezet listája alapján a 20 legbiztonságosabb légi szállító cég egyike volt a világon.
  • A Transzaero igazgatótanácsának elnöke szerint az uniós szankciók komoly hatással voltak a légitársaság becsődölésében.

Alekszander Plesakov, a tavaly 13,2 millió utast szállító Transzaero igazgatótanácsának elnöke év végi beszámolójában a nemzetközi szankciók turizmusra, bankszektorra, ezáltal a hitelhez jutási lehetőségekre gyakorolt negatív hatásait és a rubel árfolyamának csökkenését említette a vállalat jövőjét befolyásoló kedvezőtlen tényezők között.

A vállalat 2015 évi második negyedéves pénzügyi jelentése már 61 milliárd rubel hiteladósság állományt mutatott és a beszámolóból az is kiderül, hogy ugyan a tőkedeficit 2 milliárd rubellel csökkent az első félév végére, viszont a hosszú lejáratú hitelek 30 százalékkal, 126 milliárd rubelre növekedtek. Az eladósodottság mértéke megfelelő fedezet hiányában odáig vezetett, hogy a hitelezők, melyek főként orosz bankok, végül csődeljárási kérelmet nyújtottak be a bírósághoz.

A Transzaero az Itar Tassz szerint összesen 250 milliárd rubel adósságot halmozott fel, és október 1-jén a miniszterelnök, Dimitrij Medvegyev jóváhagyásával megindult a csődeljárás, melynek következtében a jegyeladásokat beszüntették és a további kötelezettségek teljesítése az Aeroflot csoport kontrollja alatt történik.

Plesakov tervei alapján még új gépek beszerzése és új járatok indítása volt tervben az elmúlt év decemberében, de ezzel ellentétben a kormányzati ülés döntésének megfelelően október folyamán nemcsak a Transzaero járatokat törlik, hanem a repülőgépeik is más társaságok tulajdonába kerülnek. A már megvásárolt jegyek ellenében fennálló szállítási kötelezettségeket december 15-ig részben a Transzaero, részben a többi orosz légitársaság teljesítheti.

Tavaly a Transzaero a McKinsey & Company CIS nemzetközi tanácsadó céggel kidolgozta az új, „jobb és olcsóbb” üzletpolitikát, ám akkor még nem feltételezték, hogy az Aeroflot a negyed évszázados múltra visszatekintő, korábban jól jövedelmező vállalat részvényeit mindössze egy rubelért megvásárolhatta volna a hónap elején. Az Interfax információi szerint a hitelezők október 7-i ülésén a bankok a Szberbank kivételével egy független műszaki és pénzügyi audit csoportot kívántak létrehozni a cég megmentésének reményében, akár további befektetések bevonásával, de felmerült a lehetősége a közeljövőben történő közös csődeljárási kérelemnek is. Az MFK (Nemzetközi Pénzügyi Klub), melyben a legnagyobb részvényes az orosz oligarcha, Michail Prohorov felajánlotta ugyan a segítséget a csődeljárás elkerülése érdekében oly módon, hogy a vállalat részvényeinek 75 százalékát, plusz egy részvényt átadjon a hitelező bankoknak, de az üzletre végül nem került sor. Herman Gref, a Szberbank vezérigazgatója a Szocsiban tartott fórumon úgy vélte, ez a lehetőség nem kivitelezhető, hiszen akárcsak a Szberbank, a többi hitelező sem lenne kész befektetni a pénzét egy láthatóan életképtelen vállalatba.

Az orosz állami légitársaság, az Aeroflot igazgatója, Vitalij Szaveljev a Rosszija 24 televíziós csatornának október 14-én már azt nyilatkozta, hogy elkezdődtek a tárgyalások a Szberbankkal 14 Boeing megvásárlásáról és további húsz, a vállalat flottájába illeszkedő repülőgép megvételét helyezte kilátásba.

A Szberbank a VTB Bankkal egyetemben volt az orosz repülési vállalat két legnagyobb hitelezője. A Szberbank feltételezhetően kisebb veszteséget szenved, ugyanis a VTB-nek 52 milliárd rubel követelése marad fent, melyből a vállalat igazgatójának reményei szerint 20 milliárd visszatéríthető. A Transzaeronak hitelt nyújtó, kisebb tőkével rendelkező bankok attól tartanak, hogy a csőd hatásai a versenyszféra más részére is erős hatást gyakorolnak, és náluk is deficites időszak következik, ezért a miniszterelnöknek címzett levelükben a vállalat megmentését támogatnák.

A Transzaero csődből történő kimentésére végül a bankok nem találtak egy egységesen elfogadható stratégiát, így a pénzintézetek és légitársaságok adósságának rendezése jelentősen elhúzódhat. A TASZSZ hírügynökség egyik informátora szerint a legizgalmasabb kérdés jelenleg az, hogy az Aeroflot eddig 17 milliárd rubelt fordítva az utasok szállítására ,,automatikusan” hozzájuthat-e a Transzaero nemzetközi útvonalaihoz, ezzel monopolhelyzetbe kerülve, vagy felosztják a Transzaero utasait jelenleg szállító légitársaságok között?

Szilágyi Balázs

Friss hírek

cafebrunchbudapest.com

Egy ínycsiklandó péksütemény (x)

New York lüktető városának gazdag kulináris hagyománya ihletett egy különleges reggeli élményt, amely most Budapest belvárosában is elérhető. Ha egy finom, és különleges falatra vágysz, érdemes ellátogatnod a város egyik kiemelkedő reggeliző helyére, ahol a világhírű New York-i sütemények izgalmas változatai várják a vendégeket.

Read More »