Romboljuk le együtt a sajtó határait

3D-tervezők, étel-designerek és hackerek között találjuk meg a Bureau Boven irodáját Hollandiában. Négy évvel ezelőtt öt Holland újságíró úgy döntött: közösen vállalkoznak majd, és elindítják saját cégüket Amszterdam egyik legfelkapottabb részén, Tolhuistuinban. Ők öten a legismertebb holland napilapoknak dolgoznak be, mind például a NRC Handelsblad, a Volkskrant és a Trouw, de a legszínvonalasabb rádiókban és tévékben (VPRO és IKON) is találkozhatunk az anyagaikkal

For English, please go to Page 2

Mindig a nagyobb összefüggések nyomában

Az általuk megírt történetek sokszor személyesek és kicsinek tűnhetnek, de a háttérben mindig egy nagyobb sztori sejlik fel. Az öt fiatal szerző által feldolgozott témák nagyon sokszínűek: legyen szó akár a Greenpeace ügyeinek feltárásáról vagy egy Meryl Streep-interjúról, esetleg az ugandai gyermekmunkásokról vagy egy innovatív startupról, mint a Blendle. Rádiós munkásságuk egyik kiemelt anyaga az a dokumentum-műsor, amiben egy fotós keresi saját édesanyját. Ezt a riportot nemrég jelölték a Prix d’Europe-rais, ami Európa legjobb rádió- és televízióműsorait ismeri el.

Feszegessük a határokat

A Bureau Boven újságírói így gondolják, a mai médiamunkásoknak kiemelt felelőssége, hogy a hagyományos sajtó kereteit is átlépjék, és újabbnál újabb kezdeményezésekkel álljanak elő. Erre volt jó példa az az online napilap, amit több olyan fesztivál számára készítettek, mint például a Vlieland szigetén megtartott Into The Great Wide Open könnyűzenei fesztivál, vagy a Movies that Matterfilmfesztivál, amit a hágai Amnesty Internationallel együtt szerveztek meg, és a világ minden tájáról érkező emberi jogi aktivistákkal készítettek interjúkat.

Mi vár ránk a jövőben?

Tavaly szervezték meg a talkshow ‘2040’ nevű eseményt, ahol különböző szakértők (tudósok, imámok, vállalkozók és szakmunkások) beszéltek arról, hogyan fognak élni 25 év múlva. Képesek leszünk-e például megérinteni szeretteinket a világ másik feléről, virtuálisan? Átveszik-e a nők az uralmat a férfiak felett? Milyen ellenséggel fogunk harcolni, akár egyetlen katona bevetése nélkül? A talkshow során meglepő válaszokat, néha baljós előrejelzéseket és élénk vitákat sikerült generálni.

Audio-túrák

A Bureau Boven egy másik szakterülete olyan túrák szervezése, amelyek izgalmas és történelmi városnegyedeket mutatnak be. A legújabb ilyen a ‘Strijp S Stories’, ami a Philips-gyár korábbi telephelyét mutatja be az érdeklődők számára. A túra során meg lehet ismerni a világ első televíziójának születését, és azt is, hogyan alakult át az egykori telep az innováció bölcsőjévé. A túrát idén ősszel lehet majd először megtenni a Holland Dizájnhét (Dutch Design Week) keretein belül, ami egyébként is a technológiára és az innovációra fog majd koncentrálni.

A Vasfüggöny-projekt

A Bureau Boven legaktuálisabb és legnagyobb eddigi vállalkozása a Vasfüggöny-projekt, aminek keretén belül Magyarországra is ellátogat ez az innovatív csapat. Ez a program egy nemzetközi multimédiás produkció, ami azt vizsgálja, miként befolyásolta a Vasfüggöny az európai emberek napi életét. Két generációval is interjúkat készítenek majd hogy megtudják, milyen volt az élet a Vasfüggöny leomlása előtt és után. Az interjúkat és az azokból készült filmeket a projekt weboldalán lehet majd elsősorban megtekinteni (www.ironcurtainproject.eu/en), de országos napilapokban is közlik majd őket. Az online és nyomtatott megjelenések mellett a Bureau Boven Európa-szerte számos rendezvényt is tart. Tavaly menekültekkel utaztak el a Helmstedt-Marienburgi határátkelőhöz a berlini fal leomlásának 25-ik évfordulója alkalmából. Ezen a nyáron pedig az Iron Curtain Pop-up Museum ötletét valósították meg, ami egy olyan kiállítás, ami bárhol feltűnhet.

További információ: http://www.bureauboven.com

A Bureau Boven öt újságírója: Adinda Akkermans (1983) Roos Menkhorst (1984), Catrien Spijkerman (1984), Emmie Kollau (1977), and Mira Zeehandelaar (1981)

Surrounded by 3D-architects, food-designers and hackers, the office of Bureau Boven is established. Four years ago, five Dutch journalists decided to collaborate and start their own journalistic organisation in the Tolhuistuin, a cultural hotspot in the north of Amsterdam. They are working for Dutch national newspapers like NRC Handelsblad, Volkskrant and Trouw; and for high quality radio and television broadcasting organisations such as VPRO and IKON.

Bigger picture

Their stories are often small and personal but always represent the bigger picture.

The themes they touch are very broad; likea startling investigation into Greenpeace, aninterview with actress Meryl Streep, an important book about child labour in Uganda, a long term project on the successful innovative start-up Blendle, and a moving radio documentary about a photographer searching for his mother. This radio documentary is recently nominated for the prestigious Prix d’Europe, a price that awards the best television and radio programs of Europe.

Explore boudaries

According to Bureau Boven, journalists nowadays should also explore boundaries outside the traditional media. Therefore they join forces to develop innovative media productions together. For example they made online newspapers for various festivals like Into The Great Wide Open, a popular music festival at the island called Vlieland and for Movies that Matter, a film festival from Amnesty International in The Hague. For Amnesty International, they made interviews with human rights activists from all over the world.

Look at the future

Last year they organised the talkshow ‘2040’, in which experts (like scientists, imams, entrepreneurs and craftsmen) were taking a look at the future: how will we live 25 years from now? Can we touch our loved ones at the other side of the world virtually? Are women dominating men by then? And are enemies fighting without any soldiers on the ground? The talkshow led to surprising answers, sometimes scary prospects, and lively debates.

Audiotours

Another expertise of Bureau Boven is making audiotours about exciting and historical areas. The newest audiotour is called ‘Strijp S Stories’ and guides the public through the former industrial plant of the Dutch multinational Philips. The tour tells the history of the first television ever made, and how the place nowadays functions as a hatchery for innovation. This fall Strijp S Stories will be launched at the Dutch Design Week, an international event about technology and innovation.

Iron Curtain Project

Bureau Boven’s most actual and biggest production is The Iron Curtain Project, which brought the journalists to Hungary. The Iron Curtain Project is an international multimedia production that examines how the Iron Curtain still plays a role in daily lives of Europeans. They are doing this by interviewing two generations: before and after the fall of the Iron Curtain. The interviews in text and in film are published on the website www.ironcurtainproject.eu/en but also in national newspapers. Beside the publications in newspapers and online, Bureau Boven organises offline events all over Europe. Last year they went with new refugees to the former border checkpoint Helmstedt-Marienburg to celebrate the 25th anniversary of the fall of the Berlin Wall. This summer they curated the Iron Curtain Pop-up Museum, an exhibition that can appear everywhere.

More information about Bureau Boven: http://www.bureauboven.com

Bureau Boven consists of journalists Adinda Akkermans (1983) Roos Menkhorst (1984), Catrien Spijkerman (1984), Emmie Kollau (1977), and Mira Zeehandelaar (1981)

Kitekintő

Friss hírek

Volvo XC60 Recharge

Erős negyedévet zárt a Volvo

A kínai Geely többségi tulajdonában lévő Volvo Cars rekordszámú, 182.687 járművet értékesített az idei első három hónapban, 12 százalékkal többet az egy évvel korábbinál. A tisztán elektromos autók aránya 21 százalékra emelkedett az egy évvel korábbi 18 százalékról.

Read More »