Európa nem lenne felkészülve egy új Csernobilra

A vészhelyzeti készenlét és reagálóképesség jelenlegi európai szintje nem lenne elegendő egy a csernobolihez és a fukusimaihoz hasonlóan súlyos nukleáris katasztrófa esetén –állapítja meg a Nukleáris Transzparencia Figyelő (Nuclear Transparency Watch) nevű szervezet tíz uniós tagállamot átfogó jelentése.

Az EU-tagállamok vészhelyzetekre való felkészültsége és reagálóképessége legfeljebb a nemzetközi nukleáris eseményskála 5-ik fokozatának megfelelő nukleáris balesetekre van kalibrálva, és általánosságban véve képtelen lenne megbirkózni egy 7-es fokozatú nukleáris katasztrófával, ami Csernobilban és Fukusimában volt. Ez az egyik fő következtetése annak a jelentésnek, amit a múlt héten mutatott be az Európai Parlamentben a Nukleáris Transzparencia Figyelő (NTW).

A szervezet tíz uniós tagállamban – Ausztriában, Belgiumban, Bulgáriában, Csehországban, Franciaországban, Németországban, Luxemburgban, Svédországban, Szlovákiában és Szlovéniában – és Ukrajnában nézett utána annak, hogy milyen a készültség foka az atomerőművek területén kívül, ami egy nukleáris baleset esetén kulcsszerepet játszana az emberek egészségének a megvédésében.

A jelentés aláhúzza, hogy miközben a 2011. márciusi fukusimai katasztrófát követően az Európai Bizottság és a nukleáris biztonságért felelős szabályozó hatóságok európai csoportja, az ENSREG tűrőképességi próbákat (ún. stressz teszteket) rendelt el Európa valamennyi működő atomerőműjében, addig ez a folyamat nem terjedt ki a tágabb értelemben vett vészhelyzeti készenlét és reagálóképesség felmérésére. Bár az Európai Bizottság később tett egy kísérletet arra, hogy a vizsgálatok erre at aspektusra is kiterjedjenek, ez a kísérlet az NTW szerint a hamvába holt. Annak dacára, hogy a szervezet szerint ez a hozzáállás ellentétes a Nemzetközi Atomenergia Ügynökség (IAEA) mélységi védelmet előíró nukleáris biztonsági koncepciójával.

Az NTW által folytatott vizsgálatok számos hiányosságot tártak fel a vizsgált országok vészhelyzetekre és az azokra történő reagálásokra vonatkozó rendelkezéseiben és rávilágítottak a problémák kiküszöbölésének fontosságára.

A jelentés egyik sarkos megállapítása, hogy számos régiós és helyi hatóság nincs megfelelően felkészülve egy esetleges nukleáris balesetre. Gyakran hiányzik a megfelelő számú és felkészült stáb, nem állnak rendelkezésre pontos kitelepítési tervek és a helyi lakosság egészét bevonó teljes körű gyakorlatokat sem tartanak időről-időre. Az NTW meggyőződése, hogy a jogszabályi keret változtatásra szorul annak érdekében, hogy a civil társadalmat minden szinten jobban bevonják a vészhelyzetekre való felkészülést és az ilyen esetekben teendő válaszlépéseket érintő döntésekbe az Aarhusi Konvenció szellemében.

Az NTW szerint az is aggodalomra ad okot, hogy a vészhelyzeti tervek nincsenek eléggé aktualizálva, és sokszor nem veszik figyelembe a települési szerkezetben végbement változásokat: új lakónegyedek, bevásárlóközpontok, oktatási intézmények, egészségügyi központok, utak megjelenését. Ugyanez az észrevétel érvényes az új technológiák, az internet, a mobilhálózat, a közösségi oldalak, lakossági sugárzásmérő készülékek stb ilyen esetekben történő használatára. A jelentés szerzői emlékeztetnek rá, hogy a közösségi médiahálózatok milyen fontos szerepet játszottak a fukusimai katasztrófa idején a helyi lakosság tájékoztatásában. A transzparencia figyelő szerint ez a dinamika nem tükröződik a nemzeti vészhelyzeti tervekben. Hasonlóan a tervek nem fordítanak kellő figyelmet a határokon átnyúló aspektusokra (az atomerőműveket gyakran egy másik országgal közös határ mellé telepítik) és a modern európai társadalom többnyelvűségi, többnemzetiségű és multikulturális jellegére. „Hogyan fogják a hatóságok ezeket a kommunikációs eszközöket felhasználni arra, hogy villámgyorsan eljuttassák a releváns információkat a széles közönséghez? Hogyan kezeli majd az egymásnak ellentmondó információkat és a híreszteléseket? – teszik fel a kérdést a jelentés készítői.

A tanulmány külön fejezetet szentel a kommunikáció kérdésének, rámutatva arra, hogy a felelős intézmények kommunikációs, bejelentő és riadóláncainak működése bőven hagy kívánnivalót. A vészhelyzetekben eljárni hivatott személyzet elérhetőségi adatai gyakran rosszak vagy elavultak. Egyes érintett szolgálatok között egyáltalán nincs vagy nem megfelelő intenzitású a kommunikáció, míg más esetekben túlságosan lassú a reakcióképesség. Példaként hozzák fel Németországot, ahol kudarcot vallott a szövetségi környezetvédelmi minisztérium és a tartományok környezetvédelmi minisztériumai között 2014 szeptemberében tartott kommunikációs gyakorlat. „Az eredményből az következik, hogy több mint egy millió embert ért volna radioaktív sugárzás, mielőtt a központi és a tartományi hatóságoktól bármilyen instrukció is eljutott volna hozzájuk például arról, hogy zárják be az ablakokat és az ajtókat. Az NTW arra is kíváncsi, hogy vajon mennyire hatékony lenne a kommunikáció ilyen esetekben két szomszédos ország között, ha egy országon vagy egy tartományon belül ilyen nagy a káosz.

A jelentés a jódtabletták elosztására és az evakuálási zónák paramétereinek kijelölésére a különböző országokban érvényben lévő intézkedések heterogenitására is felhívja a figyelmet. Ez a fajta eltérés az NTW szerint potenciálisan zűrzavar forrása, hitelvesztést idézhet elő és ami a lényeg, komoly problémákhoz vezethet a lakosság megóvásában. Ausztriában és Luxemburgban például a lakosság gyógyszertárakban beszerezheti a jódtablettákat és otthon tárolhatja azokat. Csehországban a Temelini atomerőmű környékén csupán egy 13 kilométeres, a Dukovany létesítménynél pedig egy 20 kilométeres zónán belül osztanak szét előre a lakosságnak jódtablettákat. Belgiumban és Franciaországban 10-20 kilométer nagyságú ez a zóna, az ezen kívül lakók számára viszont nem megoldott balesetnél az elosztás. Németországban pedig a lakosságra van bízva, hogyan gondoskodnak erről. A jelentés emlékeztet rá, hogy bár Japánban rendelkezésre álltak a készletek, a megfelelő hatósági instrukciók hiányában a fertőzött térség lakóinak csak egy nagyon kis hányada között osztottak ki jódtablettákat.

Az NTW azt is szükségesnek tartja, hogy pontosítsák, és lehetőleg harmonizálják a nukleáris balesetek utáni helyzetre vonatkozó élelmiszer előírásokat. „A fukusimai katasztrófát követően az élelmiszer előírások alkalmazása terén előfordult zűrzavar megismétlődését minden áron el kell kerülni, mert a zavarodottság bizalmatlanságot keltett a jogszabályok és a felelős intézmények iránt” – fogalmaz a tanulmány, amely a szabályok EU-szintű harmonizálását sürgeti.

Az NTW által készített jelentés végezetül lényegesnek nevezi a polgárok és a civil társadalom módszeres bevonását. „Nyilvánvaló, hogy a hagyományos top-down (felülről lefelé) megközelítést meg kell változtatni a vészhelyzeti készenlét és reagálás kérdésében, és a helyi lakosságokat és civil szervezeteket aktívan be kell vonni és ebben támogatást kell nyújtani. Ez lenne a leghatékonyabb ellenszere az ágazati csőlátásnak” – húzza alá a tanulmány, amely a polgároknak az őket érintő információkhoz való hozzáférés biztosítását is nagyon fontosnak tartja.

Kitekintő / Bruxinfo.eu

Friss hírek

cafebrunchbudapest.com

Egy ínycsiklandó péksütemény (x)

New York lüktető városának gazdag kulináris hagyománya ihletett egy különleges reggeli élményt, amely most Budapest belvárosában is elérhető. Ha egy finom, és különleges falatra vágysz, érdemes ellátogatnod a város egyik kiemelkedő reggeliző helyére, ahol a világhírű New York-i sütemények izgalmas változatai várják a vendégeket.

Read More »