Januárban folytatódik a fővárosi körgyűrű építése

Januárban kezdi keresni a közlekedésügyi minisztérium azt a céget, amely megépíti a Pozsonyt elkerülő körgyűrűt, illetve az R7-es gyorsforgalmi út egy részét Dunaszerdahely irányában, írja az Új Szó.

Az elmúlt évek egyik legnagyobb közlekedési projektje becslések szerint 1,3 milliárd eurót fog elnyelni. Az állam Brüsszel segítségére sem számíthat, mivel uniós alapokból nem támogathatnak olyan aránylag gazdag régiókat, mint a pozsonyi. Ezért döntött úgy Ján Počiatek közlekedési miniszter, hogy a beruházást magántőke bevonásával, PPP-projekt keretén belül fogja megvalósítani.

A győztes cég további 30 évig üzemelteti majd az autópályát, amiért szintén pénzt kér majd az államtól. A körgyűrű és a gyorsforgalmi út így összesen 4,5 milliárd euróba fog kerülni akkor, ha az állam évente legfeljebb 150 millió eurót fog törleszteni. Počiatek viszont bízik benne, hogy a verseny leszorítja a végösszeget.

Azt, hogy a körgyűrűn kívül az R7-es gyorsforgalmi utat is ennek a PPP-prjektnek a keretében valósítják meg, a miniszter néhány hónappal ezelőtt jelentette be. Véleménye szerint ugyanis az államnak nem lenne elég pénze a költséges beruházás megvalósítására. Az R7-es pozsonyi szakaszát ráadásul nem tudnák befejezni a körgyűrű nélkül, ugyanis a gyorsforgalmi út erre vezeti rá a forgalmat. Érsek Árpád (Híd) volt közlekedési államtitkár szerint ez a projekt a délkeletre fekvő városok és falvak fejlesztésének szempontjából is rendkívül fontos. „A közeljövőben mintegy harminc település polgármestereivel találkozunk azzal a céllal, hogy a nyilvánosságnak a projekttel kapcsolatos legfrissebb információkat tudjuk nyújtani” – tette hozzá Érsek Árpád.

Mindeddig csak egy PPP-projekt valósult meg, az R1-es gyorsforgalmi út Nyitra melletti 50 kilométeres szakasza. A munkálatok 890 millió euróba kerültek, a törlesztéssel és üzemeltetetéssel együtt viszont a projekt kivitelezője 3,9 milliárd eurót fog kapni. Robert Fico első kormányának idején azt hangoztatta, hogy 150 kilométernyi utat építtet meg magántőke bevonásával, 20 milliárd euróért. Iveta Radičová kormánya aztán ezeket a projekteket leállította.

Kitekintő / Új Szó

Friss hírek