Jön a kettős többség az EU-döntéshozásban

E héten szombaton lép életbe a Lisszaboni Szerződés legtöbb vitát kiváltott újítása: az évtizedek óta használt „minősített többségű” döntéshozási mechanizmus felváltása a tagállamok és a tagállami népesség „kettős többségének” a számításával.

November 1-től a tagállamok képviselőiből (a munkacsoportokban ülő diplomatákból, nagykövetekből, vagy miniszterekből) álló EU-tanács munkájában megszűnik az az – európai integráció kezdete óta létező – gyakorlat, hogy szavazáskor minden egyes tagállam bizonyos számú szavazattal rendelkezik, a döntéseket pedig – nem egyhangú döntéskor – minősített többséggel hozzák. Helyette átállnak az úgynevezett „kettős többség” rendszerére.

A jelenlegi – 2000-ben aláírt Nizzai Szerződésben rögzített – számsor szerint a máltai háromtól a négy legnagyobb EU-országnak járó huszonkilencig terjedő szavazattal rendelkeznek a tagállamok. A minősített többség eddig akkor állt fenn, ha legalább 15 ország összesen 260 szavazatot felmutatva tudott támogatni egy javaslatot.

Elviekben kérhető volt annak bizonyítása is, hogy e mögött a többségi koalíció mögött a népesség 62 százaléka áll-e – azaz a népességszám már voltaképpen Nizza óta jelen van, mint figyelembe vehető faktor a tanácsi döntéshozásban -, de ez utóbbi kritériumot nem igazán vették figyelembe. (2000-ben eredetileg még Gerhard Schröder, akkori német kancellár követelésére került a szövegbe. Berlinben ugyanis kiszámították, hogy ha a nagy tagállamok közül hárman összeállnak – úgy, hogy a németek is közöttük vannak -, akkor hármuk népessége már meghaladja az összuniós lélekszám 38 százalékát, azaz végszükségben ilyen alapon blokkolni tudnak. Soha nem került erre sor.)

A Lisszaboni Szerződés értelmében e héten hatályba lépő új rendszerben egy javaslat akkor megy át, ha a tagállamok 55 százaléka – legalább 16 ország – és az uniós népesség 65 százaléka támogatja. (A dolog nem vagylagos: mindkét feltételnek teljesülnie kell.)

Abban az esetben, amikor a Tanács nem az Európai Bizottság vagy a külügyi és biztonságpolitikai főképviselő javaslatáról dönt – például a bel- és igazságügyi politika egyes kérdéseiben vagy a Külügyek Tanácsában, ahol a Bizottságnak nincs kizárólagos javaslattételi joga –, a szavazati küszöb a tagok 72 százalékára (21 ország) és a népesség 65 százalékára módosul.

A blokkoló kisebbséghez legalább négy tagállam ellenvéleménye szükséges, valamint az, hogy négyük a tagállamok népességének legalább 35 százalékát képviselje. Ennek hiányában a minősített többséget érvényesnek kell tekinteni.

A Lisszaboni Szerződés voltaképpen már 2009. december elsején hatályba lépett, de a döntéshozási rész beélesítését Lech Kaczynski akkori lengyel államfő kitartó követelésére 2014 novemberéig elhalasztották. Emellett Kaczynski – akit a 2007. júniusi brüsszeli EU-csúcson órákon át felváltva próbálta meggyőzni Angela Merkel német kancellár, Nicolas Sarkozy francia elnök, Tony Blair brit miniszterelnök és José Manuel Barroso bizottsági elnök – az újítás elfogadásához még azt is kikötötte, hogy a 2014-es hatályba helyezés után is három évig érvényben maradjon egy olyan átmeneti időszak, amelynek során bármely tagország kérheti, hogy a döntésre továbbra is az eddigi minősített többségi szavazási rendszer szabályai szerint kerüljön sor.

Egy másik lengyel követelés az ún. Ioannina-formula átmentését célozta, szintén sikerrel. Ez utóbbi lényege, hogy ha a blokkolni szándékozó országok között nincs meg az eredetileg rögzített küszöbszint, de rendelkeznek a blokkoló kisebbséghez szükséges lakosságszám legalább 75 százalékával – vagy a tagállami létszám 75 százalékával -, és ezek az országok ezt kérik, akkor az elnökség elhalasztja a szavazást. Ezután „ésszerű határidőn belül és az uniós jog által meghatározott kötelező határidők” betartásával megpróbál kompromisszumot találni a felek közt. Erre pontos határidő nincs.

Az eljárást először 1994-ben, a görög elnökség idején dolgozták ki – innen a neve is: „Ioanninai formula” -, és már akkor is azért volt rá szükség, hogy létezzen egy tartalékmechanizmus arra az esetre, ha számukra nagyon fontos ügyben kisebbségbe szoruló országok mindenáron útját akarják állni a többség akaratának. (Az 1994-ben, az osztrák-svéd-finn csatlakozás kapcsán létrejött megállapodás alapvetően a növekvő számú kis országok túlsúlyától félő „nagyok” – mindenekelőtt a spanyolok – követelésére született. E megfontolás tényszerű hátteréről alább még lesz szó.)

A formula 2017. április 1. után is hatályban marad, csak megváltozott feltételekkel. Eszerint, ezt követően a döntéshozási folyamat megállításához szükséges aránynak 55-55 százalékát kell tudni felmutatni mind a népességszám, mind pedig a tagállami létszám tekintetében (a 2014. november 1. és 2017. március 31 között érvényes 75 százalék helyett).

Végül, a szerződést véglegesítő 2007-es lisszaboni EU-csúcson – még mindig lengyel követelésre – egy meglehetősen bonyolult eljárással biztosították a tagállamok, hogy az úgynevezett Ioanninai kompromisszumot csak egyhangú döntéssel lehessen módosítani, miközben ehhez nem lesz szükség újabb kormányközi konferencia összehívására, miután a záradék nem került be a reformszerződés főszövegébe. (A záradék szövegét egy egyszerűen módosítható határozattervezet tartalmazza. Emellett viszont egy – a Szerződés részét képező – jegyzőkönyvben rögzítették, hogy a határozattervezet szabályait csak egyhangúlag lehet megváltoztatni – ezzel biztosítva, hogy Varsó belegyezése ugyan szükséges legyen, de mégsem kelljen a bonyolult szerződésmódosítási eljárást lefolytatni.)

Miért a lengyelek?

A Nizzai Szerződésnek talán legterhesebb öröksége abban állt, hogy a 2000-ben dúló politikai viták sodrában átmenetileg mód nyílt arra, hogy Lengyelország és Spanyolország a népességi súlyához képest aránytalanul sok szavazathoz jusson. (27 vokshoz egy 29-ig terjedő szavazati skálán, aminek a végén az a Németország áll, amelynek lélekszámát a lengyel és a spanyol népesség együttesen sem teszi ki).

A nizzai alku egyszeri volt, és utána sokan eleve biztosra vették a későbbi korrekciót. Madrid, és főként Varsó kezdettől tudta, hogy ajándékot kaptak, amit nagyon nehéz lesz megőrizni, de ők mindent meg fognak tenni ennek érdekében. Amivel sikerült is elvetni a 2001-2007 közötti reformviták elkeseredett szavazati torzsalkodásainak a magvát.

Igaz, 2004-ben, az akkori – különböző okok miatt gyenge pozícióba került – lengyel és spanyol kormányok végül már beadták a derekukat. De e mögött is sok hónap vitája állt, ráadásul az akkor elfogadott Alkotmányszerződés 2005-ös bukásával az időközben színre lépett új lengyel vezetés (a „Kaczynski-fivérek kormánya) elődeinek e – varsói megítélés szerinti – „megingását” is vissza akarta csinálni.

A következmény az lett, hogy a Lisszaboni Szerződés kihordását csaknem végveszélybe sodorta az a tény, hogy a döntéshozás vonatkozásában az akkori lengyel kormány sokáig kész volt szembe menni a közmegegyezéssel. A vitában közvetítő soros elnökségeknek – alapvetően a 2007-es „német félév” idejére esett mindez – az a lecke lett feladva, hogy úgy próbáljon meg „adni valamit” a lengyeleknek, hogy eközben a kettős többség lényege összességében érintetlen maradjon. A hosszú huzakodást végül a fentebb sorolt kiegészítő követelések teljesítésével sikerült végleg lezárni.

Mennyit ér a kettős többség?

Szakemberek szerint pusztán a számarányokat nézve az új szavazati rendszer hozadéka összességében inkább kedvező – még ha a kisebb országoknak nem is feltétlenül előnyös. Kalkulációk szerint az új rendszerben hat és félszer annyi országkoalíció lehetősége létezik, ami meg tud szavazni egy döntést, mint a régiben – vagyis pusztán matematikailag az új szisztéma hat és félszer hatékonyabb.

Ha az egyes tagállamok szavazati súlyát nézzük, az új rezsim egyértelmű nyertese a négy legnagyobb ország – Németország, Nagy-Britannia, Franciaország és Olaszország –, de közülük is elsősorban Németország. Berlin szavazati súlya a nizzai 7,8 százalékról 11,9 százalékra nő, a három másik nagyé pedig 7,8 százalékról 8,5-8,7 százalékra. (A német kormány már a 2004-ben elfogadott Alkotmányszerződés kialkudásához is úgy kezdett, hogy az új szerződésben meg akarja kapni azt, amit Nizzában elmulasztottak: a népességarányosabb döntéshozási befolyástöbbletet. A kettős többség végül is ezt fejezi ki.)

A hat legkisebb állam is nyer valamennyit: Málta, Luxemburg, Ciprus, Észtország, Szlovénia és Lettország. A legnagyobb vesztes Lengyelország és Spanyolország. Az ő súlyuk a nizzai rezsimben 7,4 százalék, az újban 6-6,1. A többi ország – Hollandiától lefelé Litvániáig – mind veszít egy kicsit. Magyarország szavazati súlya amúgy 3,7 százalékról 2,8 százalékra csökkent.

Szakértők emlékeztetnek, hogy a közös piac alapító országai között kezdettől fogva aránytalanok voltak a szavazati súlyok: az alig 400 ezer fős Luxemburgnak úgy volt 2 voksa, hogy közel 60 milliós „nagyok” csak 10 szavazattal bírtak. Azaz, a döntéshozásban a befolyásolási képességük csak ötszörös volt, miközben százötvenszer nagyobb volt a népességük.

Ennek oka egy elvi, meg egy praktikus megfontolás volt. Az elvi az, hogy már az Európai Közösség is országok és népek közösségeként definiálta magát. Márpedig, ha a szavazatok csak a népességi arányokat tükröznék, akkor a százötvenszeres különbség mellett lehetetlenné válna az ország érdekeit érdemben érvényesíteni. Ha viszont minden ország egy-egy szavazattal bírna, ez irreálisan egyenlő jogokat adna a különböző népességi súlyú tagországoknak.

Olyan rendszer kellett, amelyik képes valahol mindkét szempontot érvényesíteni. A gyakorlati megfontolás pedig abba az irányba tolt, hogy az említett két oldal közül a népességi súlyt kevésbé éreztessék: ha ugyanis arányosan figyelembe vennék, akkor a nagyságrendekkel kisebb európai országoknak sohasem állna érdekükben bekapcsolódni az integrációs folyamatba.

A mindebből kinőtt, szükségszerűen torz szavazati skála kezdetben nem okozott problémát, főként, hogy a hat alapító államból három „nagy” és három „kicsi” volt. Nem sok változást hozott az EU történetének első bővítése sem: Nagy-Britannia, Dánia és Írország csatlakozásával 4:5-re módosult csupán a „nagyok” és a „kicsik” aránya. Még az EU-tizenketteknél is alig mozdult el a skála: 5:7-re módosult a két országcsoport súlyelosztása.

Ez az olló először a tizenötöknél kezdett aggasztóan megnyílni (5:10-re), és előre látható volt, hogy a 2004-es tízes bővítés után (még ha Lengyelországot – Spanyolországhoz hasonlóan – a „nagyok” közé soroljuk is) a hagyományos szavazási szabályok mellett az arány végkép felborult volna: 6:19-re. Előre vetítve, hogy elméletileg olyan „ország-szavazati” többség is kialakulhatott volna, amely mögött valójában népességi kisebbség húzódik. E tendencia láttán ültek már 1997-ben Amszterdamban azzal a szándékkal asztalhoz az EU akkor vezetői, hogy megreformálják a szavazati súlyok rendszerét, de új megállapodásra először csak 2000-ben Nizzában jutottak, akkor is tökéletlen eredménnyel zárva az alkudozást.

A kettős többség bevezetése sokak reményei szerint e hosszú vajúdási folyamat végére tehet hosszabb időre pontot.

Kitekintő / Bruxinfo.eu

Friss hírek

cafebrunchbudapest.com

Egy ínycsiklandó péksütemény (x)

New York lüktető városának gazdag kulináris hagyománya ihletett egy különleges reggeli élményt, amely most Budapest belvárosában is elérhető. Ha egy finom, és különleges falatra vágysz, érdemes ellátogatnod a város egyik kiemelkedő reggeliző helyére, ahol a világhírű New York-i sütemények izgalmas változatai várják a vendégeket.

Read More »