9 éves kislány szólt be a McDonald’s vezérigazgatójának

Ismét célkeresztbe került a gyorsétterem lánc: ez esetben azonban egy 9 éves kislány vonta kérdőre a vezérigazgatót a megtévesztő marketingpolitika és a nyilvánvalóan egészségtelen ételek felszolgálása miatt.

Milyen gyakran hallunk 9 éveseket kiosztani a világ legnagyobb vezérigazgatóit? Sajnos, nem elég gyakran – olvassuk a Yahoo internetes portál oldalán.

Ám a harmadikos Hannah Robertson éppen ezt tette a McDonald’s közgyűlésén, amikor így fordult a cég vezérigazgatójához, Don Thompsonhoz:

„Klassz lenne, ha abbahagynád a trükközést, hogy rávedd a gyerekeket, hogy a te kajádat egyék állandóan.”

A kislány, aki egy előre megírt nyilatkozatot olvasott fel, élesen bírálta az étteremláncot a táplálkozási hiányosságai és a marketing stratégiája miatt.

„Mr. Thompson, te nem szeretnéd, ha a gyerekek egészségesek lennének, és hosszú, boldog életet élhetnének?” – kérdezte Hannah.

A harmadik osztályos tanuló és édesanyja, aki egy egészséggel és táplálkozással kapcsolatos blogot vezet, a konferencián vettek részt egy emberi jogokat védő csoporttal, akiknek az a célja, hogy megállítsák a gyorsétterem láncok úgymond ragadozó marketingpolitikáját, melyet a gyerekek felé folytatnak.

Don Thompson vezérigazgató hárította a vádakat: „Először is, mi nem árulunk egészségtelen ételeket, Hannah. Az én gyerekeim is esznek a McDonald’s éttermeiben.”

Azt is hozzátette, hogy a cég nem indokolatlanul célozza meg a gyerekeket és iskolákat, mint potenciális fogyasztókat, ugyanis nagyon sok gyümölcsöt és zöldséget is árulnak, és ennek számát a jövőben még inkább növelni szeretnék.

Az elmúlt években az étteremlánc már megreformálta a kifejezetten gyerekeknek készült Happy Meal menüket a sült krumpli adagok csökkentésével, és almaszeletek hozzáadásával. A felnőttek számára pedig állandó jelleggel különböző saláták kerültek fel az étlapra.

Habár ezeket elkönyvelhetjük a helyes irányba történő lépések megtételeként is, a kritikusok mégis Hannah-val értenek egyet abban, hogy a vállalat titokban a gyerekeket célozza meg marketingpolitikájával.

Anna Lappe, aki a Mítoszvadászok az Élelmiszeriparban nevű csoport projekt menedzsere, a közelmúltban írt a gyorséttermek marketing stratégiájáról, melynek célja, hogy a márka ismertségének bővítését már a legkisebbeknél érdemes elkezdeni. Írásában kifejti azt is, hogy a szülőknek igenis határokat kellene szabni a gyermekek étkeztetésével kapcsolatban.

„Az a módszer, ahogyan az élelmiszeripar megcélozza a gyermekeket, annyira elterjedt, és a stratégia annyira megtévesztő, hogy még a legszorgalmasabb szülő sem tudja megóvni a gyermekét attól, hogy fejlődésük leginkább fogékony szakaszában elárasszák a reklámok a médián keresztül.”

Ezt azzal indokolta, hogy a gyorsétterem láncok olyan helyeken reklámozzák magukat, mint tornatermek, buszok, tankönyvek, évkönyvek; valamint a számítógépes technológia elterjedése óta megjelentek a gyermekeknek készült játékok és weboldalak felületein is.

Ami azonban a leginkább zavaró lehet a gyerekek számára az az, hogy a vállalat Ronald McDonald Gyermeksegély Alapítványa gyakran fog össze iskolákkal, hogy együttes erőfeszítésekkel még több adományt gyűjthessenek. A kritikusok szerint pedig éppen ezek azok az események, amelyek a gyerekek fejében a gyorsétterem-láncokat a jótékonysággal és a család egészségével kötik össze. A márkahűség pedig pontosan így épül ki.

Hannah Roberts azonban ezt nem veszi be. Ő nem csak hogy szembe szállt a cég vezérigazgatójával, hanem rendszeresen tölt fel videókat az egyik leghíresebb megosztó portálra édesanyjával, Ma Megettem Egy Szivárványt néven, amivel az egészséges táplálkozást és a közös főzőcskézést hivatott promotálni.

Bár Don Thompson nézeteit valószínűleg nem sikerült megváltoztatnia, a logikusan felsorakoztatott érvek nemzetközi figyelmet hoztak számára, és az általa megfogalmazott kritikus kérdésekkel kapcsolatban is. Ez azért nem rossz egy harmadikos kislánytól.

Sutus Nikolett

Friss hírek

100 millió eurós bírságot kapott a Continental

Még mindig nem csengett le teljesen a Volkswagen-csoportot 2015-ben megrázó dízelbotrány. A Continental most - közel 9 évvel később - kapott egy 100 millió eurós bírságot, amiért nem akadályozta meg, hogy alkalmazottai részt vegyenek a dízel-kibocsátási csalásban.

Read More »

250 forint osztalékot fizet idén a Mol

A Mol mintegy 198 milliárd forint osztalék kifizetéséről döntött a 2023-as üzleti évre vonatkozóan. Az egy részvényre jutó alap osztalék mértéke 150 forint, ezen túl a részvényeseknek mintegy 100 forint körüli rendkívüli osztalékot is fizetnek.

Read More »