Túlzottan sikeres lett a thai kormány autóvásárlási támogatása

A néhány héttel ezelőtt befejeződött, kiemelkedően sikeresnek bizonyult autóvásárlást támogató thaiföldi kormányprogram eredményeként immáron egyedül az ország fővárosában mintegy hétmillió jármű közlekedik az egyre túlterheltebb utakon. Az autóipar és a vásárlók számára egyaránt előnyös intézkedés sokak szerint hosszú távú káros következményeket – növekvő mértékű légszennyezést és közlekedési túlterheltséget – is maga után vonhat.

Bangkok számos problémával küszködő nagyvárosában a politikusok gyakorta közhelyes ígéretekkel igyekeznek megnyerni választóikat részletesen kidolgozott programok helyett, a választásokat 2011-ben megnyerő Pheu Thai párt azonban mégis beváltotta egyik kampányígéretét a sokat kritizált, az első autójukat megvásárlókat segítő adókedvezmények bevezetésével. Az első gépjárművüket vásárlóknak nyújtott támogatás keretében egészen háromezer dollárnak megfelelő összegig visszatéríthető adókedvezményben részesítik Thaiföldön gyártott autó vásárlása esetén. A kizárólag Thaiföldön készült járművekre vonatkozó kormányprogramot már bevezetése előtt támadások érték, az országot a Délkelet-Ázsiai Nemzetek Szövetsége (ASEAN) szabadkereskedelmi egyezményének megszegésével vádolták a kereskedelmi partnerek szembeni megkülönböztetéssel.

A 2011 szeptemberében kezdődött és 2012. december végén véget ért kormányprogram rendkívüli népszerűségnek örvendett: mintegy 1,2 millió járművet vásároltak a támogatás alatt. Ezzel naponta több mint 30 ezer új autó került az utakra – ami összesen 3 milliárd dollárnyi adó-visszatérítést rótt a thai kormányra. Felmérések alapján a programot elsősorban olyan közepes és magas jövedelműek vették igénybe, akik gyermekeik, illetve családtagjaik részére vásároltak így autót, valamint olyan alacsony jövedelemmel rendelkezők, akik más körülmények között nem engedhették volna meg a gépjárművásárlást. „A program ösztönzőleg hathat a gazdaságra a növekvő gépjármű értékesítéssel, emellett szintén előnyös a vásárlók számára is, akik a hivatalos árakon alul vehetnek autót” – mondta Piengcsai Kevszuvan, a Siam Nissan Automobile elnökhelyettese.

Mindazonáltal, mint számos más kormánypárti intézkedést, az autóvásárlást serkentő programot is rengeteg kritika éri. Bírálói szerint a program rövidtávon bár az autóipar és az ahhoz kötődő szektorok virágzását hozhatja el, ám hosszú távon negatív következményeket eredményez. Az autóipar nem mellesleg a thai gazdaság egyik húzóága, így annak visszaesése az egész országra negatívan hathat – a kormányprogram végeztével ugyanis erőteljes visszaesést jósolnak a következő évre az autóiparban. A hirtelen megnövekedett keresletre számos cég a gyártási kapacitást növelő beruházását hajtott végre; a program egyik fő értékesítője, a Toyota gépjármű-értékesítései noha 2012-ben 78%-al növekedtek a thai kormányprogram miatt, ám cég becslései szerint ez a következő évben 16%-kal is eshet.

Mindemellett a Frost & Sullivan globális kutatási szervezett thaiföldi vezetője, Monszini Kiratikrainon véleménye szerint „a köztartozások növekvőben vannak. A tavalyi évben autókra felvett kölcsönök hozzávetőlegesen 42%-kal nőttek az előző évhez képest, szemben a lakáskölcsönök mindössze 14%-al emelkedést mutatnak, azaz nagyon megugrott az autókölcsönök száma”. A köztartozások jelenleg Thaiföld GDP-jének 47%-át teszik ki, de a rohamos növekedés még a relatíve jó adóssághelyzet mellett is komoly pénzügyi kockázatot jelent, s így nem teszi lehetővé a kormány autóprogramjához hasonló újabb nagyszabású költekezést. 

Ráadásul a program egyelőre nem látszik rentábilisnak. A  Pheu Thai kormánypárt az utakra kivethető adóterhelés növelésének lehetőségében látja a program megtérülését. A thai Adóhivatal főigazgatója, Szomcsaj Pulszavasz szerint „végeredményben a kormány többet fog profitálni az programból, mint amennyi visszatérítést kifizet. A haszon a közvetett jellegű adóbevételeken, növekedett foglalkoztatáson, illetve ezekkel kapcsolatos adókban és illetékekben jelentkezik majd”.

A kormány első autóvásárlást támogató programját nagy népszerűsége mellett sok thai értelmetlen pazarlásnak vélte: szerintük a pénzt a tömegközlekedés fejlesztésére kellett volna szánni. Továbbá az elmúlt években az autók növekvő számával jelentősen emelkedett Bangkok légszennyezettsége is. A fővárosi önkormányzat 2012. decemberi jelentései szerint húsz-harmincezer fővel emelkedik évente a légúti megbetegedéseiben szenvedők száma Bangkokban.

Dóczi Tamás

Friss hírek

A kávéról kicsit másképp (x)

Hatékonysági és újrahasznosítási lázban ég a világ, miért éppen a kedvenc forró fekete italunk alapanyaga lenne híján az alternatív felhasználási ötletekből, miért éppen a benne rejlő lehetőségeket ne aknáznánk ki?

Read More »