USA-Mexikó: nem lesz paradicsomháború

Egy új megállapodásnak köszönhetően Mexikó és az Egyesült Államok elkerülik a költséges kereskedelmi háborút.

A mexikói paradicsomtermelők és az Egyesült Államok között sikeres megállapodás született a paradicsom-ügyben. 2012 szeptemberében Washington bejelentette, hogy eláll attól a megállapodástól, amelyet 1996-ban kötött Mexikóval, a paradicsom kétoldali kereskedelmének szabályozásáról, mert floridai termelők arra panaszkodtak, hogy az már nem védi meg őket az előállítási ár alatt forgalmazott, olcsó mexikói paradicsomoktól.

A paradicsom a latin-amerikai ország legfőbb USA-ba exportált mezőgazdasági terménye. A mexikói exportálók érdekvédelmi képviselői az USA egyoldalú lépését elutasították, véleményük szerint az elnökválasztási kampány kellős közepén annak csupán politikai okai voltak.

Hosszú egyeztetések után az új egyezmény szombaton született s várhatóan március 4-én lép életbe, jelentősen megnöveli az importált paradicsom referenciaárát, egyes fajtákét a duplájánál is nagyobbra. Négy paradicsom kategóriát különböztet meg, az eddigi szezononkénti egy helyett, s mindegyiknek külön referenciaárat határoztak meg. Az egyezmény szerint télen 31 és 59 cent között fog mozogni egy fontnyi paradicsom, nyáron pedig 24,6 és 46,8 cent lesz ugyanez a mennyiség. Az eddig érvényben lévő 1996. évi megállapodás szerint télen 21,6 centbe került 1 font nyáron pedig 17,2-be.

Francisco Sánchez, az USA kereskedelmi államtitkár helyettese pozitív hangnemben nyilatkozott az ügy kapcsán: „Elégedett vagyok azzal, hogy megegyezésre jutottunk a Mexikóból érkező friss paradicsomok importjáról, ami visszaállítja a stabilitást és a bizodalmat az Egyesült Államok paradicsom piacán és eleget tesz az Egyesült Államok törvényei által támasztott elvárásoknak.” A megállapodást a mexikói fél is üdvözölte. „Gratulálok a mexikói paradicsomtermelőknek az elért egyezményért és azért, hogy az Egyesült Államok kormánya által végzett antidömping eljárást felfüggesztették.” – írta Ildefonso Guajardo gazdasági államtitkár twitterén. Az USA-ban fogyasztott paradicsommennyiség 50 százaléka mexikói.

Balla Zsuzsa

Friss hírek