Barrosóék háromlépcsős terve az integráció kiteljesítésére

Átfogó, lépésekre és időkeretre lebontott tervet tett közzé szerdán az Európai Bizottság a gazdasági és pénzügyi unió kiteljesítéséről. A rövid távú lépéseket a 2014-es EP-választások előtt, a szerződésmódosítást igénylőket csak azt követően tartja megvalósíthatónak a testület, amely éves növekedési jelentését is elfogadta.

Az uniós költségvetésen belül, de a többéves pénzügyi kerettől elkülönítve már másfél éven belül létrehozna az Európai Bizottság egy „konvergencia és versenyképességi eszközt” a valutaövezeti országok szerkezeti reformjainak támogatására, megelőlegezendő egy későbbi önálló eurózóna-büdzsét.

Többek között ezt a figyelemreméltó elképzelést tartalmazza az az átfogó terv, amit november 28-án tett közzé az Európai Bizottság a gazdasági és pénzügyi unió öt éven túli időhorizonton túl történő kiteljesítésére. A terv a testület hozzájárulása ahhoz a jelentéshez, amelyet hasonló témában készít elő négy uniós intézmény elnökével egyeztetve a december 13-14-i uniós csúcstalálkozóra Herman Van Rompuy, az Európai Tanács elnöke.

José Manuel Barroso bizottsági elnök sajtótájékoztatóján úgy vélte, hogy nem lát érdemi eltéréseket az általa vezetett testület és a Van Rompuy féle jelentés majdani elképzelései között, ugyanakkor Brüsszel jövőre vonatkozó tervei messzebb előre tekintenek, mivel kevésbé függenek a tagállamok aktuális politikai realitásaitól.

Az Európai Bizottság három különálló szakaszra osztotta a teljes körű gazdasági és pénzügyi unióhoz vezető utat, amelynek rövid távú, azaz 18 hónapon belül megvalósítható lépéseit a meglévő szerződéses keretek között, a közép- és a hosszú távú (öt éven túlnyúló) elemeit pedig csak az uniós szerződések módosításával képzeli el.

Rövid távon, a mostantól számított hat és tizennyolc hónap között a Bizottság az európai szemeszter és a korábbi gazdaságkormányzási csomag (hatos csomag) teljes körű végrehajtása mellett a jelenleg tárgyalt további gazdaságpolitikai koordinációs jogszabályi javaslatokról (kettes csomag) szóló megállapodás mielőbbi elfogadását szabná meg feladatnak. Ugyancsak ebben a fázisban javasolja Brüsszel a bankuniós csomag első elemeiről, az egységes (pénzügyi) szabálykönyvről és az egységes bankfelügyeleti mechanizmusról a gyors megállapodást; továbbá azokról a javaslatokról, amelyeket másfél-, illetve egy évvel ezelőtt terjesztett elő a testület a nemzeti betétgarancia-rendszerek harmonizálásáról és a nemzeti bankszanálási alapok felállításáról. A sürgős feladatok közé sorolja a Bizottság a következő többéves keretköltségvetés mielőbbi elfogadását is.

Az átfogó integrációs terv első, a 2014 tavaszán tartandó EP-választásokig terjedő szakaszának igazán új eleme a majdani önálló euróövezeti büdzsé embriójának tekinthető „konvergencia és versenyképességi eszköz (CCI), amit ugyan az EU-költségvetés keretei között, de a többéves pénzügyi kerettől függetlenül, attól elkülönítve hoznának létre a tagállamok és a gazdasági és pénzügyi unió (EMU) zavartalan működése szempontjából lényeges szerkezeti reformok végrehajtásának támogatására. A támogatás egy, a tagállam által vállalt kötelezettségeket rögzítő szerződéses megállapodáson alapulna. Még mindig ebben a fázisban tenne javaslatot a Bizottság az euróövezet külső képviseletére, annak érdekében, hogy a különböző nemzetközi fórumokon egy hangon szólaljon meg, végül pedig, már a gazdasági és pénzügyi unió végső szakaszában egységes képviselete legyen – a Bizottságon belüli „EMU-kincstár” révén – a Nemzetközi Valutaalapban.

Érdekesség, hogy Brüsszel már öt éven belül létrehozná az eredetileg német közgazdász professzorok által javasolt adósság-visszavásárlási alapot, ami az eurókötvények egy lájtosabb formájának számít, de a közös adósságkibocsátás egyik indirekt formája. Ez az „eurókincstárjegyekkel” együtt hozzájárulhat az adósságcsökkentéshez és a pénzügyi piacok stabilizálásához, állítja a Bizottság.

Az utolsó, öt éven túlnyúló szakaszban a szuverenitás, a felelősségvállalás és a szolidaritás európai szinten történő megosztásának alapján létrejöhetnek a feltételek egy önálló euróövezeti költségvetést, aminek segítségével támogatást nyújthatnak a gazdasági sokkhatások által sújtott tagállamoknak. Brüsszel terve a legutolsó fázisban számol a teljes körű bankunióval, vagyis feltehetően az egységes európai betétgarancia-rendszer létrehozásával. Végül ekkora jönne létre a teljes körűen integrált fiskális és gazdasági kormányzási keret (fiskális és gazdasági unió), ami immár lehetőséget adna a közös adósságkibocsátásra (az eurókötvények bevezetésére). „Ez lenne az EMU utolsó szakasza” – áll a közleményben.

Barroso hangsúlyozta, hogy az EMU építkezésének kiteljesítését a közösségi módszer alapján irányozza elő a terv. „Az euró nem egy országcsoport pénze, hanem az egész Európai Unióé” – mondta. Közölte, hogy alapvető hibának tartaná külön intézmények létrehozását az euróövezet számára, amivel egy párhuzamos rendszer jönne létre. Ehelyett a Bizottság pragmatikusan kezelné azt a sokféleséget, amit az eurózónán belüli integráció felgyorsítása teremt.

A Bizottság terve a politikai unióra is kitér, a folyamat minden szakaszában növelve az Európai Parlament és a nemzeti törvényhozások ellenőrző szerepét.

Az Európai Bizottság elnöke szerint a következő európai parlamenti választások kiváló alkalmat kínálnak a pénzügyi és gazdasági unió további építésével kapcsolatos kérdésekről szóló vitára és tálalására is.

Kitekintő / Bruxinfo.eu

Friss hírek

A világszerte népszerű lager Olaszországból (x)

Olaszország hazai gyártású sörei közül az egyik legismertebb a Peroni, amely szerte a világon kedvelt márka. A Forma-1 futamok iránt rajongók is ismerhetik, ugyanis az Aston Martin egyik fő támogatója. A cikkben annak járunk utána, hogy mit érdemes tudni erről a sörről.

Read More »