Idegen nyelvként tesztelik a szlovákot a magyar iskolákban

Kísérletet tervez a szlovákiai magyar alapiskolákban az oktatásügyi tárca. Csaknem hatszáz ötödikes tudását tesztelik le szlovákból – ezúttal azonban idegen nyelvként.

A kísérlet a Felmérés 5 tudásfelmérő projekt keretein belül valósul meg október és november fordulóján, 30 kiválasztott magyar tannyelvű iskolában.

A magyar kisebbség képviselői régóta el szeretnék érni, hogy a szlovák nyelvet idegen nyelvként oktassák a magyar tannyelvű iskolákban. A tesztelés eredményeiből kiindulva a Hitelesített Mérések Nemzeti Intézete (NÚCEM) 2014-re ajánlásokat készít az oktatásügyi minisztériumnak, az Állami Pedagógiai Intézetnek és az Állami Tanfelügyelőségnek. Az eredményeket felhasználják a kisebbségi iskolák állami oktatási programjának megalkotásánál, valamint a tankönyvpolitika megállapításánál.

Romana Kanovská, a NÚCEM vezetője szerint a cél a szlovák nyelv oktatásának hatékonyabbá tétele. Azt szeretnék, hogy a kisebbségi diákok tudjanak kommunikálni, így a nyelvtanítás ezen részére szeretnének ráerősíteni.

A magyar iskolákban a Felmérés 5 során három tárgyból mérik fel a diákok tudásszintjét, matematikából, magyar és szlovák nyelvből. Egy ötödikes legfeljebb két tárgyból ír tesztet. A kísérlet felméri, mennyire értik a magyar diákok az elmondott és olvasott szlovák szöveget, hogy tudnak írni szlovákul, és mennyire bő a szókincsük.

A tesztnek négy része lesz: értő szöveghallgatás, értő szövegolvasás, szókincs és írásbeli megnyilvánulás. A szókincs vizsgálatánál a mindennapi, gyakorlati életben előforduló helyzetekre koncentrálnak, mint a család, az iskola vagy a barátok.

Fibi Sándor, a Szlovákiai Magyar Pedagógusok Szövetségének korábbi elnöke szerint a szlovák nyelvet csak idegen nyelvként lehet oktatni a magyar iskolákban. „A szlovák gyermek természetesen tanulja meg, hogy egy főnévnek a szlovák nyelvben három nyelvtani neme van, a magyarban azonban ilyen nincs, a magyarok így nem értik meg a szlovák nyelvtant, ha anyanyelvi módszertannal tanítják” – magyarázta.

Az ötödikesek tesztelésével kapcsolatban emlékeztet, hogy a vidéki iskolák diákjainak más körülményeik vannak, mint a városiaknak. „A pozsonyi diák, ha kimegy a lakásból, szlovákul kell kommunikálnia. A falvakban csak a szlovákórákon beszélnek szlovákul a gyerekek” – magyarázta. Figyelmeztet, hogy épp ez a tény torzíthatja a Felmérés 5 eredményeit, s ezáltal az egyes nemzetiségi iskolák minőségéről alkotott képet.

Kitekintő / Bumm.sk

Friss hírek