Csallóközi autópálya helyett

Sokszor nagyon rossz érzés kap el, amikor éppen a szülőföldemen, a Csallóközben közlekedem. Autó, busz, vonat – mindegyikkel vannak problémák, pedig az ország fejlett nyugati részén élek, ahol majdnem tökéletes a helyzet.

Vagy talán mégsem, hiszen az elmúlt év tavaszán sikeresen lehetett kampányolni azzal, hogy a csallóközi polgárok a megfelelő döntésükért majd kapnak egy autópályát. Egy olyat, amelyre régóta szükség volna, nem kisebbségi indíttatás végett, hanem azért, mert éppen ezen a terülten halad át a teherforgalom jelentős része déli irányba.

Arról nem kell hosszabb elemzést írni, miért is nem épült ilyen jóval korábban. Tudjuk a választ. A magyar nemzetiségű lakos nem fontos állampolgár. Megtűrt, akinek hallgatnia kell, s akkor igazán nem lesz semmi baja.

Viszont jött a kampány és az ígéretek közt az autópályás mese. Sokan ismét gyereknek érezték magukat, s a választási eredmények jól bizonyították, a csallóközi stratégia hatásos volt. Persze miért is ne lett volna, amikor olyan pártnak képviselői továbbították az üzenetet, amelynek vezetői között számtalan vállalkozó van, s ebből adódóan vélhetően értenek is a beruházásokhoz.

A meséből viszont gyorsan felébredtünk, hiszen kiderült, az építkezések leghamarabb a választási időszak végén kezdődhetnek majd le. Aztán 22 napja megbukott a kormány és pár nap múlva azt is megtudtuk, a választási időszak lerövidül. Így aztán kiválóan lehet majd védekezni, miért nem készült el az autópálya, amelyet annyira szeretnénk, hiszen rengeteget segíthetne a vidéknek.

Autópálya tehát nincs, lesz viszont márciusban gyorsabb vasúti közlekedés. Szóval ne elégedetlenkedjünk. Igaz, vannak hátulütői a dolognak, mert közel három hónapig nem közlekednek a vonatok Dunaszerdahely és Pozsony között, de ennyit muszáj kibírnunk.

Persze azért a csehek sem oldanak meg mindent, mert bár olcsóbb jegyeket és gyorsabb közlekedést ígérnek, ez utóbbi csak a Dunaszerdahely-Pozsony közti szakaszra lesz igaz. A Dunaszerdahely-Komárom vonalon jelentős gyorsulás nem lesz tapasztalható, a kényelem területén viszont mindenképp fejlődés várható. Ez is valami, bár kevésbé beszélnek róla a minisztérium illetékesei. Ahogy arról sem, vajon miért kell egy olyan vonalt privatizálni, amely nagy profitlehetőségeket rejt magában.

A vonal feltehetően csak a magánvállalkozók számára jelent lehetőséget, az államnak pedig nem.

A korrektség kedvéért azért meg kell említenünk, hogy a közúton dunaszerdahelyi irányból érkezőket a Pozsony előtti szakaszon egy új sáv várja, amely méltó kárpótlás lehet néhány embernek, de nagy változásokat nem hoz a forgalomban. Főként akkor, amikor az autók mellett –  a vasútnál jóval eredményesebb stratégiát választó autóbusz-vállalatok gépjárműi is ezen közlekednek.

Persze nem minden választó dolgozik a környéken, s neki majd megint be lehet majd adni, mekkorát is fejlődött az elmúlt másfél évben a csallóközi közlekedés. Nekik csak azt tudom ajánlani, próbálják ki, milyen gyorsan lehet Pozsonyból Komáromba utazni mondjuk egy szerdai késő délutánon.

Szabad Újság

Friss hírek

Újra csökkent az európai alapkamat

Az Európai Központi Bank Kormányzótanácsa csütörtöki ülésén a piaci várakozásoknak megfelelően 25 bázisponttal csökkentette a három irányadó eurókamat szintjét. Az EKB 0,9 százalékos reál GDP-növekedést vár 2025-ben és 1,1 százalékosat 2026-ban.

Read More »