Befellegzett a Déli Áramlatnak?

A 2015-re tervezett Gazprom-projektje, a Déli Áramlat az eddigi tervektől eltérően fog megvalósulni. Az orosz állam célja egy költséghatékonyabb beruházás lenne.

Az Oroszország megkerülését célzó Nabucco-gázvezeték fő konkurensének számító Gazprom-projekt, a Déli Áramlat, valószínűleg mégsem az eredeti elképzelt módon fog megvalósulni. Az orosz energetikaszektorban igencsak jól ismert Igor Szecsin miniszterelnök-helyettes csütörtökön – Dmitrij Medvegyev orosz és Recep Tayyip Erdogán török elnök találkozója után- jelentette be, hogy „a Gazprom és a kormány jelenleg minden olyan lehetőséget megvizsgál, ami a költségek csökkentéséhez vezethet”.

Az eredeti tervek szerint a Fekete-tenger alatt áthaladó és évi mintegy 63 milliárd köbméteres kapacitással rendelkező Déli Áramlat költségeit, az eddig napvilágot látott óvatos becslések, 19 és 24 milliárd euró közé teszik. A Gazprom és az orosz állam aktív „energetikadiplomáciájának” hála sorra sikerült olyan államok támogatását megszerezni, amelyek a Nabbuco-ban is érdekeltek, sőt az olasz ENI mellé a francia EdF is betársult, szélesebb európai dimenziót kölcsönözve a Déli Áramlatnak. Ezekkel a fejleményekkel párhuzamosan a Nabucco folyamatosan veszítetett támogatottságából, Angela Merkel német kancellárasszony például hathatós kampányba kezdett annak érdekében, hogy ne juthasson EU-s forrásokhoz. Oroszország pedig, a Türkmenisztánnal megkötött hosszú távú koncessziós szerződések révén, „kiszárította” a Nabucco fő gázforrásait. Oroszország „megkerülésének veszélye így folyamatosan csökkent. Fontos továbbá megemlíteni, hogy az EU-ba érkező orosz gáz 80%-át átvezető Ukrajnával, Viktor Janukovics elnök megválasztása óta, rendeződtek a viszonyok – így újabb gázháború aligha várható.

A Déli Áramlat nagy valószínűséggel nem a Fekete-tenger alatt, hanem „felette” fog megvalósulni. A -160 °C-ra lehűtött, cseppfolyósított földgáz (LNG) szállítása hatalmas hajókkal történne. „Egy LNG-kikötő megépítése a Fekete-tenger partjánál, a gázvezeték kiegészítését, vagy akár alternatíváját is jelenthetné” – vizionálta az orosz terveket Szecsin. Valószínűsíthető, hogy a Fekete-tengeri flotta, egy orosz-ukrán megegyezés keretében történő, felújítása és új hadihajókkal történő felszerelése is ezen megoldás létrejöttét támogatja. 

Molnár Gergely

Friss hírek

A világszerte népszerű lager Olaszországból (x)

Olaszország hazai gyártású sörei közül az egyik legismertebb a Peroni, amely szerte a világon kedvelt márka. A Forma-1 futamok iránt rajongók is ismerhetik, ugyanis az Aston Martin egyik fő támogatója. A cikkben annak járunk utána, hogy mit érdemes tudni erről a sörről.

Read More »