Orosz forradalom a F1-ben

Rövid időn belül két hatalmas lépést is tett Oroszország a Forma-1 népszerűsítése felé. A legújabb hírek szerint a következő szezontól ismét lesz orosz csapat a versenysorozatban. Ezentúl már a tavalyi év végén kiderült, hogy Szocsiban Forma-1-es versenyt rendeznek 2014-től.

Oroszország és a Forma-1 viszonya hosszú időre tekint vissza, hiszen már jóval a Szovjetunió felbomlása előtt is megpróbálták a versenysorozatot a vasfüggönyön túlra is átvinni, már 1982-ben, ám sikertelenül. Ez nyitotta meg az utat a magyarországi verseny előtt, amely azóta is sikeresen és biztosan tartja helyét évről-évre, 1986 óta.

Az elmúlt években a Forma-1 népszerűsége az egekbe szökött, napjainkra a világ egyik legnézettebb és legprofitábilisabb sporteseményévé vált. Ezt kiaknázva, Bernie Ecclestone, a Forma-1 vezére elkezdte a versenyek számának növelését, valamint több,új helyszínt is bevezetett, illetve be fog vezetni a közeljövőben. Itt érdemes rámutatni arra a tendenciára, hogy az új versenyek feltörekvő gazdaságú, gazdag országokban kerülnek megrendezésre. Ezek közül a legújabbak Dél-Korea, Abu Dhabi (Egyesült Arab Emirátusok), Szingapúr, Törökország, Kína, Bahrein és a jövő évtől India is. Ezen országok 2004 óta mind részei a Forma-1 világának, demonstrálva a sportág töretlen népszerűségét a világ minden egyes táján.

Az új Szocsi nagydíj

Bernie Ecclestone már korábban is szeretett volna orosz nagydíjat, azonban ez nem valósult meg, mivel a feleknek nem sikerült megállapodniuk. 2002-ben már nagyon közel voltak a megállapodáshoz, viszont Jurij Luzskov akkori moszkvai polgármester nem egyezett bele a pénzügyi feltételekbe, mert előnytelennek tartotta azokat Moszkva számára.

2010-re Vlagyimir Putyin miniszterelnök hathatós közbenjárásával végül pont került a 29 éves ügy végére, hiszen aláírtak a felek egy hat évre szóló szerződést, amely lehetőséget biztosít Oroszország számára, hogy hat éven át Forma-1-es nagydíjakat rendezzen a fekete-tengeri Szocsi városában. A megállapodásban foglaltak szerint az első versenyt 2014 második felében rendeznék meg, kivéve, ha a téli olimpia miatt nem készülnek el idejében, akkor 2015-re csúszhat a bemutatkozás.

Oroszország részéről pénzügyi tekintetben jövedelmezőnek tűnik a vállalkozás orosz vezetők nyilatkozatai szerint. Dmitrij Kozak miniszterelnök-helyettes korábbi nyilatkozata szerint 160-200 millió dollárt fektetnek be a pálya felépítésére. Ezen kívül évi 40 millió dollárt kell fizetnie az országnak a Forma-1 közös kasszájába a márkanév használatáért, ami szokványos összegnek nevezhető az újonnan csatlakozó országok számára, hiszen Abu Dhabi és Bahrein is ugyanennyit fizet. A tervek szerint a beruházás 5 éven belül megtérülhet, tette hozzá Kozak a RIA Novosztyi szerint.

A projekt Oroszország legnagyobb vállalatainak támogatását élvezi, mint az állami Rossztechnológia, a mobiltelefongyártó Megafon, a Lukoil olajvállalat és a RusAl alumíniumipari óriás. A pálya fő építésze Hermann Tilke, aki a legtöbb modern pályát jegyezte.

Az új orosz csapat

Érdemes külön említést tenni arról, hogy újra lesz orosz istálló a Forma-1-ben. 2005-ben már történt egy próbálkozás Alex Shnaider orosz származású üzletember részéről, aki Midland néven megvásárolta a korábbi Jordan csapatot, azonban a kísérlet kudarcba fulladt és Shnaider továbbadta tulajdonát a Spyker cégcsoportnak 2006-ban.

2011-re sikerült újra felállítani egy orosz Forma-1-es istállót. A Virgin Racing többségi részvényeit a Marussia Motors orosz autógyártó cég szerezte meg, megszerezve az irányításhoz szükséges részesedést, erről számolt be a RIA Novosztyi hírügynökség. A szerződést 2010 november 6-án Londonban írták alá. Nyikolaj Fomenko a Marussia elnöke bejelentette, most már teljesen bizonyos hogy, a Marussia rendelkezni fog egy csapattal a Forma-1-ben. Pénzügyi részletekről nem kívánt beszámolni, de annyit hozzátett: „nagy pénzről volt szó, higgyenek nekem”.

Néhány hónappal ezelőtt maga Vlagyimir Putyin is tesztelte a Forma-1-es autókat:

A Financial Times szerint a csapat 2011-es költségvetése 64,4 millió dollár lesz, ami a legalacsonyabb a többiekéhez viszonyítva. 2011 februárjában  bemutatták az új autót, az MVR-02-est, amelynek fejlesztése kizárólag számítógépes teszteken alapult. A tervek szerint a Marussia nem csak a tulajdonosi pozíciót kívánja betölteni, hanem szakmai segítséget is kíván nyújtani a későbbiekben. Továbbá bejelentették azt is, hogy az istálló megszerezte az orosz verseny engedélyt, liszenszet, amit a Nemzetközi Autósport Szövetség adott ki. Ennek következtében, ha a csapat valamelyik pilótája győzedelmeskedne egy nagydíjon, az orosz himnuszt hallhatják majd a nézők. Az istálló két pilótája a belga Jerome D’Ambrosio, valamint a német Timo Glock lesz.

Az orosz sportdiplomácia sorozatos sikerei

Az orosz sportélet sikeres hónapokat tudhat maga mögött. A 2014-es Szocsi téli olimpiára való készülődés közepette Oroszország megnyerte a 2018-as Labdarúgó Világbajnokság rendezési jogát. Ennek folytatása a Forma-1-be való belépés is. Ez a folyamat mutatja Oroszország nyitottságát a nyugati világ felé, valamint annak a belátását, hogy a nagy nemzetközi sportesemények megrendezése hatalmas profitot és hosszú távú előnyöket jelent a fogadó ország számára.

Rózsa József

Friss hírek

250 forint osztalékot fizet idén a Mol

A Mol mintegy 198 milliárd forint osztalék kifizetéséről döntött a 2023-as üzleti évre vonatkozóan. Az egy részvényre jutó alap osztalék mértéke 150 forint, ezen túl a részvényeseknek mintegy 100 forint körüli rendkívüli osztalékot is fizetnek.

Read More »
Volvo XC60 Recharge

Erős negyedévet zárt a Volvo

A kínai Geely többségi tulajdonában lévő Volvo Cars rekordszámú, 182.687 járművet értékesített az idei első három hónapban, 12 százalékkal többet az egy évvel korábbinál. A tisztán elektromos autók aránya 21 százalékra emelkedett az egy évvel korábbi 18 százalékról.

Read More »