Tovább vizsgálódik az izraeli rendőrség Netanjahu ügyében

Az izraeli rendőrség azokat az állításokat vizsgálja, amelyek szerint Benjámin Netanjahu miniszterelnök kedvezőbb képet próbált festetni magáról a Jediót Ahronót című újságban, s cserébe a lap tulajdonosának üzleti előnyt ajánlott – értesült a Háárec című újság hétfőn.

A rendőrség a múlt héten két alkalommal két ügyben hallgatta ki Benjámin Netanjahut: a milliárdosoktól elfogadott ajándékok ügyében, illetve a média befolyásolásának kísérletében.

A Háárec azt írta hétfőn az utóbbi üggyel összefüggésben, hogy a hangfelvételek tanúsága szerint Netanjahu az elmúlt években számos alkalommal találkozott Arnon Mózeszszel, a Jediót Ahronót tulajdonosával, akinek üzleti ajánlatot tett. Azt kérte állítólag tőle, hogy a lap kedvezőbb színben tüntesse fel, viszonzásul pedig megsegíti a lapot, amely gazdasági nehézségekbe került a Netanjahut támogató, amerikai milliárdos, Sheldon Adelson finanszírozása révén díjmentesen osztogatott Jiszráél Hajom újság miatt.

A kormányfő a hangfelvételek tanúsága szerint kilátásba helyezte a lap fizetőssé tételét vagy bezárását, amivel helyzetbe hozta volna Mózesz lapját. A laptulajdonos viszonzásul megígérte, hogy a Netanjahuval szemben gyakran ellenséges újságja tompít a kormányfő bírálatain.

A 2014 végén zajló tárgyalásokat Netanjahu kérésére rögzítette Ari Harrow, a kormányfő volt irodavezetője, aki ellen egy egészen más bűnügyben nyomozott a rendőrség. A szóban forgó hangfelvétel az irodájában tartott házkutatáson bukkant elő. A rendőrség a múlt héten eskü alatt kihallgatta Arnon Mózeszt is, és a nyomozók csak szigorú feltételek mellett engedték szabadon.

  • Az ügy háttere
Az utóbbi években, a Jiszráél Hajom megjelenése nyomán súlyos válságba kerültek Izraelben a nyomtatott napilapok, mert az emberek kevésbé vásárolnak újságot, ha díjmentesen is hozzájuthatnak minden kereszteződésben és a tömegközlekedési eszközök megállóiban. Ráadásul a Netanjahut feltétlenül támogató, díjmentes újság jelentősen csökkentette a hirdetésekből származó bevételeiket is, mert sokkal olcsóbban lehet benne reklámot megjelentetni, mint az üzleti alapon működő újságokban.

Vasárnap este a korábban piacvezető Jediót Ahronót főszerkesztője az üggyel összefüggésben írt levélben hangsúlyozta, hogy nem tudott a tulajdonos és a miniszterelnök között folyó tárgyalásokról, s a szerkesztőség csakis szakmai alapon írta cikkeit a múltban, s ezt tervezi a jövőben is.

További fejlemények a milliárdosoktól elfogadott ajándékok ügyében is

Az izraeli miniszterelnök másik ügyéről, a több százezer sékel (több tízmillió forint) értékben elfogadott ajándékokról is újabb részletek kerültek nyilvánosságra a helyi médiában. A tízes tévécsatorna híradása szerint az Egyesült Államokban élő Arnon Michan izraeli milliárdos, filmproducer és üzletember 7-8 éven keresztül, rendszeresen szivarokkal és pezsgővel látta el a kormányfőt, aki háromszor is beszélt John Kerry amerikai külügyminiszterrel Michan tízéves amerikai vízuma érdekében.

A tévé szerint a miniszterelnök folyamatos szivar- és pezsgőellátásának jelentős, havonta mintegy húszezer sékeles (mintegy másfélmillió forintos) költségeiből az utóbbi években az ausztrál milliárdos, James Packer, Mariah Carey exvőlegénye is kivette a részét. Ő emellett sok ezer sékeles (több százezer forintos) lakomákkal is kedveskedett a Netanjahu családnak.

A nem zsidó, és izraeli állampolgársággal nem rendelkező Packer adózási okokból izraeli letelepedési engedélyt kérvényezett – eddig sikertelenül. Ügyét Jakov Veinrót ügyvéd segítette, aki a Netanjahu családot képviseli a most folyó eljárásban.

A kormányfő tagadja, hogy bármilyen törvénybe ütköző cselekedetet követett volna el, de az ellenzéki Munkapárthoz tartozó Seli Jahimovics szombaton kijelentette, hogy ez korrupció, és szerinte hamarosan fel kell függesztenie politikai tevékenységét. Aviháj Mendelblit államügyésznek kell döntenie a Benjámin Netanjahu elleni esetleges vádemelésről.

  • Kapcsolódó cikkünk:

Forrás: MTI

Felkapott hírek

Friss hírek