A fapados transzatlanti járatok úttörője, a Norwegian Air Shuttle ma bejelentette, hogy a koronavírus miatt csökkenő kereslet következtében május elejéig szünetelteti 22 tengerentúli járatát és csökkentette 2020-as várakozásait is. Utóbbival csak az a gond, hogy a légitársaság az elmúlt 3 évben is csak veszteséget termelt, így ha nem jön a fordulat, elfogyhat a pénz.
Viszonylag jól mutatja a Norwegian Air elmúlt évekbeli vesszőfutását a részvényárfolyam mozgása. A nagy reményekkel induló transzatlanti kalandozásból öt év után sem lett nyereség, így a 2016-ban még 200 korona felett forgó részvények most 17,5 norvég koronát sem érnek.
A Norwegian Air Shuttle részvényárfolyama 5 éves időtávon. Forrás: Yahoo Finance
A légitársaságok világszerte kapacitáscsökkentéseket és járattörléseket jelentenek be a koronavírus miatti keresletcsökkenés következtében, ami természetesen minden légitársaságnak „fáj”, ugyanakkor a legérzékenyebben azokat érinti, akik már a járvány kitörése előtt is nehéz anyagi helyzetben voltak. A Norwegian a magas adóssághányada miatt így kifejezetten sérülékenynek számít.
“Az utazási kereslet bizonytalansága miatt a Norwegian visszavonja a 2020. február 13-án kiadott eredményvárakozási becsléseket” – közölte a cég csütörtökön. “Ebben a fázisban még túl korai lenne becslésekbe bocsátkozni az üzleti hatásokat tekintve.” – tették hozzá.
A társaság 22 transzatlanti járat törléséről vagy a járatszám csökkentéséről döntött a március 28. és május 5. közötti időszakra, az érintett városok Róma, London, Los Angeles, Boston és New York.
Fenti észrevétel egybevág azokkal a figyelmeztetéssel, melyeket a nagy európai légitársaságok vezetői tettek az elmúlt napokban, miszerint a járvány miatti negatív gazdasági hatások legrosszabb részre még csak most következik.
Az első európai csődeljárási kérelem már be is futott: a brit fapados, részben regionális légitársaság, a Flybe helyzetéről tegnap írtunk – ma reggel csődöt jelentett.
A légitársaság utasforgalma azonban a koronavírus-járvány terjedése miatt az elmúlt hetekben meredeken visszaesett. A vezérigazgató, Mark Anderson csütörtök reggeli közleményében bejelentette, hogy a cég „jelentős finanszírozási problémákkal” került szembe, és ezeket csak tetézte a koronavírus-járvány, amely alig néhány nap alatt komoly hatást gyakorolt a keresletre.
Az oslói tőzsdén jegyzett Norwegian papírok árfolyama csak idén 52%-kal csökkent, így a piac ebben az esetben is a meglehetősen nagy valószínűséggel bekövetkező csődöt árazza.
- Kapcsolódó cikkeink:
Forrás: Reuters / Yahoo Finance / Kitekintő